Lehetetlen észrevétlenül belematatni

2000.10.27. 10:15

Benzinkút-sztorik ezrei keringenek: állítólag egyeseknek sikerült 45 litert vételezni autójuk 40 literes tankjába. Mi garantálja, hogy tényleg annyi benzint kapunk tankunkba, amennyit a pénztárnál fizetünk? Cikkünknek nem célja megvizsgálni a benzinkutak körüli különféle rémtörténeteket, ezúttal csak a benzinvásárlás mérésügyi vonatkozásait járjuk körbe.

 
   
   

Ha valaki Magyarországon benzinkút nyitására adja a fejét, a kút építésén vagy bérleti jogának megszerzésén kívűl különféle hatósági engedélyeket is meg kell szereznie, ezek közül csak egy a motorbenzin forgalmazására feljogosító jövedéki engedély. Az Országos Mérésügyi Hivatallal be kell méretetnie a föld alatti tankok pontos űrtartalmát - a hatóságokkal és a beszállítókkal való precíz elszámolás érdekében - és hitelesítetnie kell a benzinkút oszlopokat is, még a kút üzem behelyezése előtt. Ezek után, működés közben, bármikor ellenőrizheti a kutakat a VPOP és az Országos Mérésügyi Hivatal.

Az idevonatkozó törvény szerint, ha benzint vagy gázolajat töltünk autónkba, a kútból ténylegesen az autónkba kerülő mennyiség plusz/mínusz fél százalékkal térhet el a kútoszlopon kimutatott mennyiségtől, ez a közérthető számok nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy egy liter vásárolt benzin 5 köbcentivel lehet több vagy kevesebb. Egyébként ha ezt továbbgondoljuk, egy átlagos, 40 literes tankolásnál, feltéve, hogy literenként 5 köbcentivel kevesebbet kapunk, máris 200 köbcentivel, azaz egyötöd literrel rosszabbul járhatunk, ez forintban kifejezve ötven.

 
   
 

Czéh Ferenc, az OMH illetékes osztályvezetője szerint: ,,a törvény valószínűleg azért rendelkezett így, mert az ennél nagyobb pontosság nem is várható el a benzinkút adagoló szerkezeteitől, mivel általában a mérőeszközök pontosságával exponenciálisan növekszenek a mérőeszközök előállítási költségei".

A Totalcar tudósítója az Országos Mérésügyi Hivatal ellenőrző csoportját kísérte el egy benzinkút szúrópróbaszerű ellenőrzésére, melynek célpontja a Total hálózat Fogarasi úti kútja volt. Az ilyen jellegű ellenőrzés történhet spontán, azonban fontos tudni, ha valaki becsapva érzi magát a vásárolt benzin mennyiségét illetően, az OMH bejelentésre is megvizsgálja a benzinkutakat.

 
   
   

Az ellenőrzés aktusa meglehetősen egyszerű. A kút vezetőjéhez történő bejelentkezés után a speciális mérőedényekkel felszerelt Volkswagen Transporter gördül a kútoszlophoz, és mintát vesz, 20 liter benzint vagy gázolajat próbatankol. A vételezett benzin gondos lemérése után visszaereszti a föld alatti tartályba. A Transporterben a létező legegyszerűbb szerkezetek találhatók, különféle űrtartalmú, Németországban gyártott, nagypontosságú hitelesített rozsdamentes mérőetalonok, melyeknek a mérési pontossága 0.05 %, azaz tízszer nagyobb, mint a törvényben előirt értékhatár.

Az Országos Mérésügyi Hivatal főelőadója, Kőszegi György szerint, aki rendszeresen részt vesz budapesti és Pest megyei ellenőrzéseken, évek óta nem történt jelentősebb visszaélés, mivel a modern benzinkút adagoló rendszerekbe lehetetlen észrevétlenül belematatni, tehát, ha a kúton megtalálható az OMH által elhelyezett plomba, ez már jelzi, hogy a kút rendben van. Az egy-egy esetben felmerülő eltérések általában a kút meghibásodásából adódnak, ez a teszi ki a statisztikáik szerinti összes mérés kb. 1 %-t.

 
   
 

Azonban, ha a kút meghibásodik, vagy a hitelesítést jelző plomba megsérül, a kutat azonnal ki kell kapcsolni, és ehhez egy ellenőrzés során az ellenőrző hatóságoknak is joga van. Ezekből adódóan, Kőszegi úr szerint, a mérések 99%-ban a kutak a határértéken belül, azaz a +/- 0,5 % belül adagolják a benzint, illetve ez a gyakorlatban általában azt jelenti, hogy a bevizsgált kutak egy picivel, cseppekkel többet adnak ki, minthogy kevesebbet adagolnának.

Külön érdekes, a benzinkút által adagolt benzin levegő tartalmának kérdése. Czéh József szerint, tankolásnál jól meg kell nézni az ellenőrző üveggömb buborékmentességét, a fellevegősödött benzinkútnak automatikusan ki kellene kapcsolni; tehát elméletileg soha sem láthatunk buborékokat abban a bizonyos üveggömbben.

 
   
   

A mérésről készült jegyzőkönyv szerint a Total Fogarasi úti kútja jól szerepelt. A vételezett minták mennyisége minden esetben a törvény szerinti határértéken belül volt, sőt, néhány esetben több benzin került az etalon edénybe, mint a kút oszlopon ki jelezett 20 liter, igaz, ez a néhány csepp benzin legfeljebb egy-két méter megtételéhez lenne elég.

Hartmann Gyula, aki évtizedek óta a benzinkútiparban dolgozóként a benzinkút üzemeltetője, lelkesen bekapcsolódott a mintavételbe. Hartmann úr szerint ,,akkor sem lenne érdemes a kútoszlopot manipulálni, ha ez technikailag lehetséges volna, mivel ez annyira kezelhetetlen helyzetet eredményezne, hogy nem érné meg a nyereség".

 
   
 

Hartmann Gyula szerint ha a kútoszlop csalna, ez többlet benzin mennyiséget jelentene a föld alatti tartályban, amit lehetetlen lenne kivenni, és semmiképpen nem lehetne a kútoszlopon keresztül értékesíteni, mivel az bemenne a központi számlálókba, és azonnal felborulna az elszámolás az anyacég Total-lal.

Miután a kapcsolódó linkek lényegét átbeszéltük Hartmann úrral, elmondta, hogy szerinte, tulajdonosi szempontból elképzelhetetlen, hogy bármelyik komoly cég nagy tételben becsapja a vevőit, legalábbis a kiadott benzin mennyiségét illetően. Szerinte, az elképzelhető, hogy egyes kutak személyzete a vevők kopasztására szakosodik, de ez nem a függ az üzemeltető cég lógójától, inkább a kút közvetlen vezetésétől.

 
   
   

Az autók benzintankját már régóta cellás szerkezettel gyártják - a kanyarban történő hirtelen súlypontváltozás kiküszöbölése miatt - érdemben nem is tudható, hogy mennyi az adott benzintank teljes befogadóképessége. Mivel ezeket nem hitelesítik, ki tudja, hogy valójában mennyi benzint fogad be egy tank, ha pl. 40 literre van specifikálva, és mi csonkig töltjük. Hartmann Gyula szerint, bár nem valószínű, hogy valaki teljesen üres tankkal érkezzen tankolni, elképzelhető, hogy egyesek nem pontosan tudják, mennyi tankjuk kapacitása.

Hartmann úr elmondta, hogy a figyelmes beszállítók figyelembe veszik a nagytömegű benzin hőmérsékletváltozásra bekövetkező dilatációját, mivel a benzin hőtágulása a térfogat 0,9 % a 10 C° fokonként. Külön korrekciós tényezőként kompenzálják a nyári 30-40 fokos melegből a hideg tartályba érkező benzin összehúzódását, és a téli hónapokban a hideg tartályból kifelé menő üzemanyag kitágulását, amely a pisztolyban már nagyobb térfogatot mutat, tehát kizárható bármilyen ügyeskedés a hőtágulás miatt elveszett mennyiség pótlása érdekében.

 
   
 

A Total kútjainál a föld alatti tartályok bonyolult szondákkal és számítástechnikai berendezésekkel vannak ellátva, a Total véleménye szerint nem minden forgalmazó alkalmazza ezt az ellenőrzési módszert. Hartmann úr kinyomtatatta a rendszer ,,tartály leltárjelentés" elnevezésű aktuális print-out-ját. Érdekes adatok kerültek kezünkbe: az alacsony benzinszintű tartályokban a komputer 0 vízszintet mutatott, de pl. a diesel tartály 15 ezer liter dízelolaj mellett tartalmazott 0,18 liter, azaz majdnem két deci vizet is. Ez természetesen, a fizika törvényei miatt a tartályban lévő levegőből a tartály hideg falán kicsapódó kondenzvíz, azaz pára. Ez a víz azonban, mivel a víz nehezebb a benzinnél, végig a tartály legalján ücsörög, hiszen a tartály szívócsöve 10 cm magasságban van a tartály fenekétől, tehát több száz liter víz kellene ahhoz, hogy a víz felszínre kerülhessen.