Az Unióban szabad az áruforgalom. Kivéve, ha egy használtautót hoznánk valamelyik tagállamból, mert akkor még a szabadságunk is rámehet az ügyintézésre.
Két harmincas jogász, 12 éve ülnek egy padban, együtt jártak egyetemre, többet nem mondunk róluk, mert fő az inkognitó. Van bennük egy kis Bud Spencer-Terence Hill beütés, mondjuk Bűnvadászok, de ők nem a bűnözőket üldözik, hanem a hatóságokat próbálják emberibb ügymenetre ösztönözni. Szolgálati Harley-juk sincs - gyakran bevetésre is együtt mennek, tömegközlekedéssel. A Nádor utca környékén lehetetlen parkolni, és úgyis jár nekik a BKV bérlet. Rendelhetnének sofőrös hivatali autót, de azzal lehetetlen elvegyülni mondjuk egy vámhivatal előtt.
Az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosának munkatársai, általában ők készítik elő Szabó Máté ombudsman jelentéseit. Munkájuk a lehetetlenségig változatos, vizsgálták már a tűzoltók életkörülményeit és a segélyhívó rendszer szervezettségét. Utóbbit - még 2003-ben - úgy, hogy bejelentették a 112-es telefonszámra, hogy itt és itt ég az autójuk. Percek múlva a rendőrségi ügyeletes még mindig az alvázszám iránt érdeklődött, bár a színre könnyedén rávágták, hogy tűzpiros. Az ügy szépsége, hogy az épületes vészhívás közben ott állt a kihangosított telefon mellett a megyei katasztrófavédelmi igazgató.
Nekik köszönhetjük, hogy hétvégenként reggel az egyik közszolgálati adón már van mese, nem mindkettőn szörcsög Verebes, létszámot növelhetett a Tűzoltóság, az ORTT nem hunyhat szemet afelett, hogy a Mónika Show borzalmai 12-es korhatárkarikával mennek, csak mert az ORTT nem alkalmaz gyermekpszichológus szakértőt, vagy hogy egy bank nem szabotálhatja el egyes jelentkezők hitelügyét, csak mert a bankok nem a fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, hanem a PSZÁF alá tartoznak, ami ugye a bankokból él.
Az ombudsman hagyományosan eszköztelen, de a tapasztalat szerint a bankokra például hat a vegzálás, mert kellemetlen, ha egy főosztályvezetőnek napokig az ombudsmannal kell foglalkoznia. Van még a nyilvánosság, Finnországban például mondott már le miniszter ombudsmani vizsgálat miatt. A mi éghajlatunk sokkal magasabb cikitűrésű politikusokat érlel, de reméljük, jelen gépjárműbehozatalos ügyünkben hatásos lesz a tanulmány, és hatnak rájuk az ajánlások.
A legtöbb ügy általában egy panasszal kezdődik, a külföldről behozott használt járművek forgalomba helyezésének vizsgálata hivatalból indult. A nagy hatóságtesztelés kiváltója egy külföldön dolgozó magyar, a komplett nyári szabadsága ráment, hogy elintézze a motorja magyarországi forgalomba helyezését. Ezután a két jogász megkért minket, kérjük már meg olvasóinkat, írjanak hasonló élményeikről. Ezeket továbbítottuk, ők kinéztek egy megfelelő időpontot, és álruhában tesztelni indultak.
A vizsgálat lezárult, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
jelentése elkészült,
az országgyűlési biztos honlapjáról letölthető . A jelentés stílusa
kifejezetten fogyasztóbarát, de hogy elfoglalt olvasóinknak időt
spóroljak, megkérdeztem Budot és Terence-et, hogyan foglalnák össze
röviden a tanulságokat.
- Az eljárás bonyolult és hosszú. Indokolatlanul hosszú és
indokolatlanul bonyolult.
- Időt rabló, nem biztonságos, felesleges költségekkel államnak
és állampolgárnak, környezetszennyező, és az európai uniós jogrenddel
is ellentétes. Az eljárásban több lépcsőfok is úgy, ahogy van,
felesleges.
Konkrétan azért bonyolult a rendszer, mert kell menni a az okmányirodába, még egyszer az okmányirodába, a közlekedési hatósághoz, aztán a vámhivatalba és legalább egyszer megint az okmányirodába. Az előzetes származási ellenőrzéskor a papírok alapján a hivatal egyszerűen megkérdezi a származási országot, keresik-e az illető autót. Közben mindent lefénymásolnak. Ha megvan a papír, felszerelkezünk az összes papírral, elmegyünk a következő helyre, a közlekedési hatósághoz.
Egy használható kormányzati honlap
A gépjárművekkel kapcsolatos ügyintézés deregulációja már folyamatban van. A miniszterelnöki hivatal égisze alatt informátoraink szerint lelkes munka folyik. Mi sem mutatja ezt ékesebben, mint egy egész jó kormányzati honlap, ahol magunk is konkrét javaslatokat tehetünk. Az benne a vicc, hogy ezzel tényleg segítjük a munkát, hiszen egy nagy paragrafushalmazból sokkal könnyebb kimazsolázni az ökörségeket, ha az ügyfelek konkrét problémákról írnak.Ha tehát olvasóinknak fáj valami, itt panaszkodjanak.
Még szótár is van, ahol lefordítják emberi nyelvre , mit jelent mondjuk a technikai és tartalmi dereguláció.
Én is ezen megyek keresztül...
...kis piros Mazda Miatámat hozom be éppen - a cikkből ezeket a fontos részleteket kihagytátok:
Csepeli vámhivatal Barna celluxozott 10Ft-os toll a 15ös ablaknál
Ennél az ablaknál kapsz egy klassz kis térképet, hogy hol van a közelben OTP hogy kiégesd a reg-adót - mint egy 5.általános iskolás rajza
Nagynehezen a térkép alapján megvan az OTP egy gyártelepen - zéró marketing, táblák, semmi, egy ajtón persze van egy felirat "OTP az első emeleten". Bibi - belülről van a felirat és ha jössz és keresed, nem találod meg, csak ha már megtaláltad és lefelé jössz a lépcsőről. Hungary.
Központi okmányiroda Visegrádi utca = Csillag börtön /fotózni amúgy tilos!:)
Egy sima kérdésért min. 1 órát ücsörögsz - de jó a büféjük /hűtő töküres!/
Kihagytátok a "vizsganeppereket" akik csekély extra összegért lerövidítik - akár 1 napra - a műszaki vizsgára várást. És az, hogy ha Németországban veszel valamit és az adásvételid esetleg német, hivatalosan le kell fordítsd cca. 8-25 ezer Ft-ért, terjedelemtől függően...és csak egy helyen lehet fordíttatni...
Viszont ha meglesz a rendszám /elintézési ideje v. 1 hónap lassan már/ akkor mosolyogva leszarok mindenkit:).
Üdv Sunny
Azt mondják, évente negyvenezer használtautót hoznak az országba. Autónként és hatóságonként 20-40 oldalnyi (felesleges) irat keletkezik. Az olyan négymillió A4-es papír. Profik átszámolhatják esőerdőre is, de akkor is elég csúnyán hangzik. Ha csak 8 forint per oldallal számolunk, felesleges kiadásnak az is elég. Plusz az értelmes munka, amit nem a zöld gomb nyomkodásával és mászkálással tölthetnének az államigazgatás képzett fogaskerekei. Milliárdok mennek el fénymásolásra, feleslegesen zúgó számítógépekre, értelmetlenül bejáró munkaerőre.
A fénymásolt papír hamisítás ellen a legkevésbé sem védett, és abszurdum, hogy az adatokat három hatóság egyesével gépeli be különböző, egymástól szeparált számítógépes rendszerbe. Miközben sem a vámhivatal, sem az okmányiroda nem látja az autót fizikai valójában. Az államigazgatás-Murphy erről azt mondja, amit félre lehet gépelni, azt félre is gépelik. Ha a teljesítményalapú adóztatásba kisebb számok kerülnek, kevesebb adót kell fizetni, a korrupciós alapú mellégépelésnek is tág tér nyílik.
Egyébként meg miért is kell ennyi helyre elmenni? Miért kell az előzetes származási ellenőrzésről kapott papírt személyesen elsétáltatni a közlekedési hatósághoz? Ott kiállítanak műszaki adatlapot, ilyen papírt, olyan papírt, ezeket újra fogjuk, és elsétáltatjuk a vámhivatalba. A vámosok lefénymásolják a papírokat és kézzel bepötyögik az adatokat. Aztán a kapott papírokat ismét fizikailag kézbe kell venni és elvinni az okmányirodába.
Amit régebben BM Központi Nyilvántartó Hivatalnak hívtak, ma már KEKKH a neve. "Igen, mindennek más a neve, mi is időnként nyomozati cselekményeket folytattunk, hogy kiderítsük, mi micsoda, és melyik hatáskör hová tartozik. Ugyanaz az ember ugyanannál az íróasztalnál ül, de 2002 óta kb. az ötödik állami szervhez tartozik anélkül, hogy felállt volna az íróasztalától."
- Állítólag ez européer dolog, a keresztelő.
- Nyugat-Európában is átkeresztelgetik az intézményeket?
- Nem, ott nem. De az ilyen átszervezéseket mindig az
EU-harmoniációval indokolják.
Ha szerencsénk van, az okmányirodában egyből el tudjuk intézni az
ügyünket. Ha nincs, kérünk időpontot. Ez mindenképpen két megjelenést
feltételez.
Aztán: miért nem lehet bankkártyával fizetni? Mert hiába van a II.
kerületi okmányirodában postahivatal, de az csak látszólag kártyás
fizetés, igazából bankkártyával történő készpénzfelvétel. Ez konkrétan
a legdrágább készpénzfelvételi mód, sokkal drágább, mint a
kártyakibocsátónktól eltérő bank automatájából venni ki a pénzt.
Itt akkor
valaki megint jól jár. De a valaki az nem az ügyfél és nem az
állam. Másfelől a sárga csekk feldolgozására megint levonják a
kezelési költséget.
Nyilatkozunk az okmányirodában, hová kérjük az előzetes származási igazolást. Kérhetjük az okmányirodára vagy postai úton, a lényeg, hogy egyszer majd megkapjuk a papírt, ami valójában semmit nem mond a járműről, hiszen a kiállító hatóság egyszerűen nem is látta az autót. Tehát azt se tudják, milyen autót tesznek majd a papír mellé a műszaki vizsgán.