Veteráninvázió Párizsban

2001.02.22. 10:00
A párizsi Retromobile csupán egyetlen kiállítási csarnok. Méreteiben nyomába se érhet például a Techno Classica Essen show-nak, amely 16 pavilonjával meglehetősen masszív élményt nyújt. Viszont cserébe olyan járműveket láthatunk, amelyet ilyen összeállításban sehol máshol: Porsche-motoros motorcsónak, Japánban készült Renault mellett ízesítőnek ott a TGV őse.
 
   
    Párizs egyik jelképe a Notre Dame dóm az év nagyobb részében napfényben fürdik

A párizsi Vásárközpont budapesti társához hasonlóan a város szélére épült, csúnya, és időközben körbefonta a terjedő city. Viszont tud valaki a BNV közelében hangulatos kávézókat?

Szóval Párizs. Békésen eszegetem a baguette-t és lelkiekben készülök a rám váró hatalmas élményre, amikor megfelelõ pöfögésekkel kísérve az úton feltûnik egy harmincas évekbeli Renault. Kevéssel utána egy ránézésre legalább 25 éves Alpine-Renault cikázik keresztül a forgalmon. Hopplá! A pincérnek is tetszik a látvány, izgalmában duplázza a szendvicsek árát.

 
   
  Kirakták a répát a Peugeot kisteherautóban

Mivel még nem találkoztam olyan franciával, aki hajlandó lett volna hosszasan angolul társalogni, ezért kézzel-lábbal elmutogattuk számlaproblémánkat, majd irány a Paris Expo Hall 2.1 Az egy négyzentcentiméterre esõ régiautó-rajongók száma percenként hatványozódott, de el lehetett férni. A bejárattól balra a Michelin standján egy korpulens úr lelkesen magyarázza, hogyan is készültek a harmincas években az autógumik. Eközben régi masinákon demonstrálják is az elmondottakat. Nem rossz kezdés.

 
   
    Egy korai Renault egyterű tanulmányautó.

Nézzük a gyári standokat! Igyekszem megállni, hogy még véletlenül se hasonlítsam össze a látottakat a magyarországi állapottal, de azért csendben megjegyzem, az összes nagy kiállító (Citroen, Peugeot, Renault, Mercedes, BMW) simán körülvetette magát a márkaklubokkal. A hazai helyzetért sem kizárólag a képviseletek okolhatók, ahogy az a klubok berkein belül oly' sokszor elhangzik!

 
   
  Két Bora találkozása a Maserati standon.

A nagy autógyárak kiállítóhelyei. Számomra a legnagyobb élményt a Renault okozta. A 4CV körülbelül annyira népautó a galloknál, mint nálunk a Volkswagen bogár. A bemutatott 4CV orrán diszkrét Hino felirat hirdette, hogy az ötvenes évek elején Japánban készült liszenszváltozatról van szó. A francia-japán kapcsolatok nem akkor kezdõdtek, amikor a Renault átvette a Nissant, hanem sokkal-sokkal régebben.

 
   
    Repülő csészealj, amikor landol: Alfa Romeo Disco Volante

A Renault másik érdekessége az 1957 körül készült egyterû-prototípus volt, amelyet a Dauphine családi autó alapjaira fabrikáltak. Nyomokban a Fiat 600 Multiplára hajaz, de a franciás könnyedség is érzõdik. A Mercedes hatalmas területen ünnepelte 100. születésnapját. Mondjuk ha csak a néhány méterrel arrébb árválkodó Reyonnah törpeautóval hasonlítom össze, a '10-es években készült túrakocsik akkor is Godzillaként hatnak.

 
   
  A Porsche design motorcsónakja 1985-ből

Nagy nehezen elszakadunk a nagyoktól és belefutunk a modellstandokba. Partnerem kb. 20 perc után kijelenti, hogy elege van a "mecsbokszokból". Addigra olyan 2-3000 különbözõ méretarányú modellautót biztos láttunk. Szemkápráztató, de tényleg fárasztó.



 
   
    A csónakot a 928-asból átvett két darab V8-as motorja hajtja

Továbbsodródva az egyre sûrûbb tömeggel egyszercsak egy nemes vonalú, fából készült motorcsónakkal nézek farkasszemet. Õszintén bevallom, még nem volt szerencsém ilyen jármûvekhez és hirtelen rájöttem, nem biztos, hogy nekem továbbra is régi autókkal kellene foglalkoznom. Az összeállítás különlegessége a Porsche Design által 1985-ban tervezett motorcsónak-prototípus két darab V8-as motorral, amelyet a 928-asból szedtek ki.

 
   
  Gnome-Rhone történeti áttekintés

A pavilonban még egy helyen volt óriási tömeg: a TGV nagysebességû vonat elõdje, a két Bertin Aerotrain prototípus. A szegecselt alumíniumból készült felépítményû vonatok már a '60-as években képesek voltak a 300 km/h sebességre.

 
   
    A Renault stand egyik sarkában a Hino 4CV és a '90-es évek retrovonulatának jeles tagja, a Fiftie

A többi látnivalóról már csak címszavakban: elegáns, egyedi karosszériás francia luxusautók a harmincas évekbõl (kihagyhatatlan), a Gnome-Rhone motorkerékpárgyár históriájának áttekintése (ilyen volt múlt évben a Budapesti Autókiállításon is Pannoniával :)!) és minibörze, ahol szépen restaurált századfordulós autó, hûtõdíszek, régi könyvek és újságok színes kavalkádja kápráztatott el.

Pincér, kérek még egy baguette-t!