A rendszerben az a szép, hogy végtelen egyszerű. A tároló semmi mást nem jelent, mint betonszinteket, középen egy mélyedéssel, melyben a DUO Robot mászkálhat.
A Reáltanoda utcai parkolóházban automatikus rendszer pakolja el a tálcára ráállított autókat. Irgalmatlan mennyiségű gépészet teszi odabent a dolgát, sok száz tálcát tetriseznek ide-oda az emelőszerkezetek. Így nem kicsit lepődtem meg, amikor megnéztem az Akácfa utcai parkolóház hármas állását: azt hittem, ide még nincs beépítve a technika. Csak betonszintek sorakoztak egymás felett. Ekkor kezdtem megérteni, mi a koreai fejlesztésű rendszer lényege, és miért érdekes azon túlmenően, hogy Európában állítólag ez az első rendszer a világban üzemelő 7000 között.
A lényeg, hogy nincs tálca; az autókat közvetlenül mozgatja a DUO Robot elnevezésű szerkezet. Az autó beáll a forgózsámolyra, amely a garázskapu előtt helyezkedik el. A DUO Robot alácsúszik, megkeresi a négy kereket és egy ollószerű alkalmatossággal alájuk nyúl. Kicsit megemeli, és már viszi is a liftre. A lift azon túlmenően, hogy a megfelelő szintre emelkedik, az oldalirányú pozíciót is beállítja. Egy parkolóakna három egymás melletti sávot tartalmaz, ezek valamelyikére megy be a DUO Robot, ölében az autóval. A képeken látható, hogy a parkolórekeszek mélysége két autónyi, így valahol a parkolóházban legalább egy helyet mindig szabadon kell hagyni, hogy adott esetben a belül lévő autó kiszedhető legyen. A program figyelembe veszi a parkolási szokásokat is, és igyekszik a rövid ideig parkolókat kívülre, a bérleteseket belülre tenni.
A rendszerben az a szép, hogy végtelen egyszerű. A tároló semmi mást nem jelent, mint betonszinteket, középen egy mélyedéssel, melyben a DUO Robot mászkálhat. Az emelő egy teherlift, amelyet nehezen nevezhetnénk bonyolultnak. Úgy tűnik, a rendszer lényegesen üzembiztosabb, mint a ránézésre is lényegesen bonyolultabb tálcás megoldás.
Ottjártunkkor félautomata üzemmódban dolgozott a parkolóház, a kezelő határozta meg, melyik autó hova kerüljön. Erre azért volt szükség, mert a meghívottak bemehettek megnézni, mi történik odabent. A rendszer természetesen különféle szenzorokkal ellenőrzi a bejárati zsámolyra álló autót, hogy az biztonsággal mozgatható legyen. Odabent azonban működés közben embernek helye nincs: éles üzemben csak egy felügyelő követi a működést a számos kamera által szolgáltatott képeken.
Persze az ember az ilyen rendszerek láttán azonnal fantáziálgatásba kezd, mi lenne ha_ Igazándiból sok baj nem történhet, hiszen van megfigyelés, mindenesetre a DUO Robot nem a padló szintjében van, hanem egy kicsit feljebb és természetesen a karoknak is kell hely, hogy a kerekek alá tudjanak nyúlni. Ha magunk elé képzeljük, sokaknak elég, ha csak annyit mondok: Citroën. Bizony nekem is volt CX-em, öt is, így tudom, hogy ha éppen nincs a toppon a hidraulikarendszere, pár óra várakozás alatt leül a földre.
Beparkolásnál a DUO Robot ellenőrzi a hasmagasságot, rendben találja, berakja a Citroënt a helyére, aztán pár óra múlva igencsak elcsodálkozik, amikor alá akar nyúlni. Ráadásul úgy láttam, a hasmagasság-ellenőrzés a bejáratnál a zsámolynál van, így joggal tételezem fel, hogy a DUO Robot úgy nekirohan a lehasalt Citroën valamely alsó alkatrészének a kivételi kísérletkor, mint bobtail a villanyoszlopnak.
Mindenesetre ez a fajta parkolóház nagyon egyszerűnek és helytakarékosnak tűnik. A parkolási ciklus 60-90 másodperc, amely minden bizonnyal jóval kevesebb, mint mikor az ember helyet próbál találni egy hagyományos parkolóházban. Kizárt, hogy az autót véletlenül vagy szándékosan meghúznák, ellopni is James Bond szintű feladat, mármint parkolókártya nélkül. A megdöbbentően kis alapterületen 341 parkolóhelyet biztosító parkolóházban 180 forintba kerül egy óra nappal és 120 forintba éjjel.