„Görögországban kipróbáltam egy quadot, és eldöntöttem, ha lehetőség nyílik rá, veszek egyet közútra. Egy dolgot nem tud megmondani senki, milyen quadot lehet közútra kivinni és a szabályoknak megfelelően közlekedni vele. Kérem, segítsen, milyen quadot használhatok B kategóriájú jogosítvánnyal?” – kérdezte olvasónk, B. László Attila.
A négykerekű segédmotoros kerékpárokat, quadokat általában hobbimotorozásra, terepjárásra, a speciális változatokat gyorsasági versenyekre használják. A gyártók a piac igényeinek megfelelő járműveket gyártanak, ezek közül számos típus rendelkezik az Európai Közösség (EK) által kiadott típusjóváhagyással, amely alapján a közúti közlekedésben részt vehetnek. Az EK típusjóváhagyással rendelkező quadok többsége a terepjáró képesség, illetve a jármű sajátos jellegének megőrzése okán nem rendelkezik differenciálművel. Ez a kialakítás nem alkalmas a vonatkozó 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 33.§, (3), (4) bekezdésében foglalt műszaki feltételek biztosítására, ezért a közlekedési hatóság 2005. júniustól korlátozta a kiegyenlítőmű nélküli kerékmeghajtással rendelkező quadok szilárd burkolatú közúton való közlekedését.
Jogszabályváltozás
Az országgyűlés tavaly év végén módosította a közlekedési törvényt, és lehetőséget teremtett a quadok forgalomba helyezésére. Az 1988. évi I. tv. 25/A. § szerint „d) a négykerekű segédmotoros kerékpár (quad), − a 25. §-ban meghatározott kivételek alkalmazása mellett − a közúti forgalomban érvényes hatósági engedéllyel és jelzéssel vehet részt.” Ennek megfelelően mostanáig módosították a kapcsolódó végrehajtási rendeleteket is.
A 2009. április 1-jét követően használatba vett (hazánkban újként vásárolt, újként/használtként külföldről behozott) négykerekű segédmotoros kerékpárok tehát csak érvényes hatósági engedéllyel és jelzéssel vehetnek részt a közúti közlekedésben. A törvényi előírás alapján a 2009. április 1-jét megelőzően használatba vett négykerekű segédmotoros kerékpárok 2009. július 1-je után érvényes hatósági engedély és jelzés nélkül nem vehetnek részt a közúti közlekedésben.
A kb. 300-600 ezerre becsült számú quadokat azért engedik a forgalomba, és azért látják el azonosítóval, hogy megkönnyítsék ezen járművek és vezetőik közúton történő közlekedésbiztonsági ellenőrzését, lehetővé tegyék ezek nemzetközi forgalmát, a járművekre vonatkozó biztosításokkal kapcsolatos szerződéskötések és kártérítések lebonyolítását is.
Első lépés: közlekedésfelügyelet
A quadokat a forgalomba helyezést megelőző műszaki megvizsgáláson kell bemutatni, a vizsgálatot az üzemben tartónak kell kérelmeznie a Nemzeti Közlekedési Hatóság (közlekedésfelügyelet) − lakhely szerint − illetékes igazgatóságán, illetve azok területi kirendeltségein. A címek, telefonszámok megtalálhatók a www.nkh.hu oldalon).
Az NKH ajánlása szerint a járművet indokolt pótkocsival a vizsgálat helyszínére szállítani.
A vizsgálaton először azonosítják a járműveket, és
megállapítják, hogy segédmotoros kerékpárnak, illetve az EK által
közúti közlekedésre jóváhagyottnak minősülnek-e. A KRESZ szerint:
„Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű,
amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy
legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége
45 km/óránál nem nagyobb, és saját tömege legfeljebb 350 kg.”
Az EK-jóváhagyás az április elsejét megelőzően használatba vett
járművek esetében az alábbiak szerint igazolható:
- a jármű gyártója által kiadott idegen nyelvű megfelelőségi
tanúsítvány (EC CERTIFICATE OF CONFORMITY rövidítve: COC) és
a járművön lévő adattábla, továbbá az ezekkel egyező járműadatok
(típusjóváhagyás száma, kategóriabesorolás, gyártmány, típus,
kereskedelmi név, alvázszám, motorszám)
- a jármű hazai importőre által kiadott magyar nyelvű
megfelelőségi nyilatkozat és a járművön lévő adattábla, továbbá az
ezekkel egyező járműadatok
- a fenti megfelelőségi tanúsítvány, nyilatkozat hiánya
esetén a járművön lévő adattábla, a feltüntetett alvázszám és
a járműalvázszám azonossága.
Az EK-jóváhagyás az április elsejét követően használatba vett
járművek esetében az alábbiak szerint igazolható:
- a jármű gyártója által kiadott idegen nyelvű megfelelőségi
tanúsítvány (COC) és a járművön lévő adattábla, továbbá az ezekkel
egyező járműadatok
- a jármű hazai importőre által kiadott magyar nyelvű
megfelelőségi nyilatkozat és a járművön lévő adattábla, továbbá az
ezekkel egyező járműadatok
Az EK-jóváhagyást az EK tagállamaiból behozott és ott korábban
forgalomba helyezett jármű esetén igazolják még a jármű eredeti
dokumentumai, azok hiteles másolata (pl. forgalmi engedély), továbbá
a járművön lévő adattábla, valamint az ezekkel egyező járműadatok.
Szükség szerint, különösen a megfelelőségi tanúsítvány,
nyilatkozat hiányában, ellenőrzik a közúti kivitelű járművek
esetén kötelező alkatrészeket, illetve az érintett alkatrészek
jóváhagyási jeleit.
Ha az eljárás első menetében megállapításra kerül, hogy a bemutatott jármű nem sorolható segédmotoros kategóriába, akkor a járművet egy más alkalommal egyéb járműként (pl.: motorkerékpár) kell forgalomba helyezés előtti vizsgálaton bemutatni.
Ha a járműről megállapításra kerül, hogy nem rendelkezik EK-típusjóváhagyással, akkor nem helyezhető forgalomba, közúti forgalomban nem közlekedhet még nem szilárd burkolatú közúton sem.
Amennyiben rendelkezik EK-típusjóváhagyással és segédmotoros kerékpárnak minősül, akkor második fázisként egy forgalomba helyezés előtti műszaki megvizsgálást végeznek a járművön. A forgalomba helyezés előtti vizsgálat végén a megfelelő jármű műszaki adatlapot kap, melynek bemutatásával az üzemben tartó a közlekedési igazgatási hatóságtól kérelmezheti a forgalomba helyezést.
Származás-ellenőrzés
A négykerekű segédmotoros kerékpárok esetében a forgalomba helyezés kezdeményezése előtt származás-ellenőrzést nem kell végezni.
Második lépés: okmányiroda
A quadokat a közlekedési igazgatási hatóság, magyarul okmányiroda helyezi forgalomba, látja el hatósági engedéllyel, jelzéssel, és veszi központi nyilvántartásba. Az okmányiroda a forgalomba helyezési eljárást csak a közúti közlekedésre alkalmasnak minősített segédmotoros kerékpárok esetében, a közlekedési hatóság által kiadott, a jármű azonosítóit, meghatározott műszaki adatait tartalmazó műszaki adatlap alapján folytatja le.
A négykerekű segédmotoros kerékpár igazolólapot kap, ez olyan hatósági engedély, amely a jármű közúti forgalomban történő részvételének jogszerűségét igazolja. Az igazolólapra is alkalmazni kell a forgalmi engedélyre vonatkozó szabályokat (35/2000 számú BM rendelet 77-82 §), és a forgalomból kivonásra vonatkozó szabályokat is.
Rendszám
A négykerekű segédmotoros kerékpárra hátulra, E típusú, különleges rendszámtáblát kell felszerelni. A négykerekű segédmotoros kerékpárra kiadott S vagy R kezdő betűjelű E típusú rendszámtábla összesen 4 betűjelet és 2 számjegyet tartalmaz, alapszíne fehér, a karakterei és a keret színe fekete.
Törzskönyv
A quadok rendszámtáblával történő ellátása során törzskönyv nem adható ki.
Mi a helyzet a mopedautókkal?
Az alábbi idézet a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapjáról
származik:
„Az NKH a köznapi elnevezéssel „mopedautóként” említett
járművekkel kapcsolatban kiemelten felhívja a figyelmet az
alábbiakra. A „mopedautók” (pl.:Aixam, Liegier, Luna, Mikrocar
stb.) általában rendelkeznek EK-típusjóváhagyással, mint L6e (régebben
L2) kategóriába sorolt járművek.
Az ER. 3. § (2), valamint a 11. § (5)-(6) bekezdése az NKH
hatáskörébe utalja a közúti közlekedésben részt vevő járművek
fajtájának, a vezetői engedély kategóriájának, esetlegesen
a szükséges korlátozásoknak vagy külön feltételeknek
a meghatározását. Az említett könnyű négykerekű motoros járművek
a közúti forgalomban személyszállító járműként, ún. „könnyű
személygépkocsiként” közlekedő járművek néhány jellemzője:
- vezető + egy fő utas,
- kialakított zárt vezetőtér + raktér,
- kezelői, műszaki berendezések (áttételes kormányberendezés,
pedálok, kézifék, világító és jelzőberendezések, ablaktörlő kapcsolók
stb.)
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!
A konstrukciós jellemzőik, biztonsági, műszaki és technikai szintjük, komfortosságuk szerint a közúti közlekedés biztonságának szavatolása érdekében a „könnyű négykerekű motoros járművek”, „mopedautók” csak a személygépkocsikra vonatkozó rendelkezések szerint vehetnek részt a közúti közlekedésben; azaz személygépkocsiként helyezhetők forgalomba, illetve tarthatók üzemben, és a személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedéllyel vezethetők. Fentiekből eredően a „mopedautókat” az NKH négykerekű segédmotoros kerékpárként nem vizsgálja. Fentiek figyelembe vételével, tisztelettel kérjük az érintett járműtulajdonosokat, hogy e járművekkel ne jelentkezzenek a négykerekű segédmotoros kerékpárok meghirdetett forgalomba helyezés előtti vizsgálataira.”