Rossz az, aki rosszra gondol. Jelen esetben nem a legősibb mesterségről van szó, hanem a szombati Skoda Trophy nevű tájékozódási verseny egyik feladatáról: A4-es papírlapra nyomtatott betűket kellett az út menti tereptárgyakon megtalálni. A szombati tájékozódási versenyen csapatunk minden betűt megtalált, de egy bonyolult esztergomi körforgalomban összeszedett 20 perces késés miatt lecsúszott a dobogóról.
Az 5. éve működő Skoda Klub rendezésében
megtartott szombati Skoda Trophy verseny a city rallye műfajába
tartozott. Autóverseny, de a lényeg
nem a sebesség, hanem a navigálás: 1) végig kell menni egy
itinerről kisilabizálandó útvonalon, 2) mindeközben trükkös
feladatokat kell megoldani. A feladat első ránézésre nem is olyan
bonyolult; nincs jelentősége, ki milyen teljesítményű autóval vesz
részt rajta, mivel ez a fajta verseny nem a bravúros
vezetéstechnikáról szól, sokkal inkább a koncentrálókészségről és
helyzetfelismerésről.
14 autó a régi Octavia Kombitól a legfrissebb
Fabiáig, és autónként átlagban 3 fő vágott neki a versenynek.
Csapatunk tagjai: jómagam mint térképolvasó és csapatkapitány,
Szekeres W. Stevie Felicia-tulajdonos és csapatkapitány, valamint
Busánszky Lajos okleveles betűszámláló és csapatkapitány.
Király Gábor, a tapasztalt city rallye
versenyző volt az esemény főszervezője. Szerinte "kifejezetten
egyszerű" pályát találtak ki nekünk amatőröknek: 60 kilométer 3 óra
szintidő alatt, három részből álló itiner, és egyszerű feladatok:
számolni az útvonal melletti tereptárgyakra felragasztott, A4
méretű S, K, O, D, A betűket, összegyűjteni a pecséteket az
ellenőrző pontokon és megválaszolni néhány egyszerű kérdést
Murányiné szombati nyitvatartásáról vagy a
piliszentlászlói villanyszerelő mobilszámáről. Ezeket a
spéci infókat az itiner alapján, az útvonalon végighajtva lehetett
beszerezni.
A skodások kiskátéjának alapos ismeretét volt
hivatott számszerűsíteni a
Skoda totó című tesztlap, amelyet a mladá boleslav-i gyár
nyugdíjasklubjának Cavinton-nal kokszolt szellemi tőkéje birtokában
sem lett volna egyszerű helyesen megválaszolni. (
Mekkora felni átmérővel készítették a régi Octavia-t? a) 14" b)
15" c)16"? ) (A helyes válasz egyébként 15".) Jelentős segítség
volt Stevie skodás szakkönyv-gyűjetménye (megengedett
segédeszköz!!), amelyet a nap kezdetén még vonakodva trógeroltunk
le az autóhoz.
Amikor a versenyt szervező Somossy Szabolcs a
rajtnál a kezembe nyomta az "itiner" nevű dokumentumcsomagot, úgy
bámultam a papírokra, hogy ezek után nyugodtan foglalkozhatnék
újszülött kisborjak képzésével, mi is a teendő egy "újkapu" esetén.
Különös piktogramok, ezernyi apró részlet, amire mind figyelni
kell.
A Hajógyári szigetről indulva mindjárt a
Szentendrei úton sikerült magabiztosan eltévednie a Totalcar
Team-nek, dehát minden kezdet nehéz. Visszatalálva az eredeti
útvonalra utunk Pilisszántón és Csobánkán vezetett át. Szorgalmasan
gyűjtöttük a szükséges betűket és helyenként ostoba kérdésekkel
zaklattuk a helybelieket. Azóta is sokkos állapotban bámul maga elé
az a bringás kisfiú, akitől Pilisszentléleken satufékkel landolva
rögtön
a helybeli hősi halottak száma iránt kezdtünk érdeklődni.
Mivel enyhe késében voltunk, egy húzós
szerpentin szakasz után égett Ferodol-szagot árasztva érkeztünk meg
Esztergomba, ahol mindjárt az első kellemes meglepetést az
jelentette, hogy a harmadik számú itinert fordítva kellett nézni,
azaz az ábrák tükörképe szolgált a szükséges információval. Ez egy
egyszerű jobb vagy bal eltérés esetén még fejben megoldható
feladat, de meglehetősen boldogtalan a navigátor, amikor
egy hat kiágazásos körforgalom tükörképének rejtélyére
próbál rájönni, ráadásul a közlekedés többi résztvevőjének érthető
nemtetszés-nyilvánításainak közepette.
A megadott időkeretet körülbelül végül 20
perccel túllépve fordultunk be a célba. Itt a versenybizottság
elnéző köhécselése közben próbáltuk felhíni a Totalcar rallye
szakíróját, J.F.-et, hogy megválaszoljuk a totó utolsó kérdését,
vajon milyen típusú Skoda autóval versenyzett Ferjáncz Attila,
amikor mi még az óvoda bejáratát is legfeljebb félelemmel vegyes
tisztelettel nézegettük. J.F. azonban nem vette fel a telefont, így
Stevie az
"ecc-pecc-kimehecc" tudományos alapú kiszámolóssal
választotta ki (az egyébként helyes) választ: 1000MB.
Bár az összes feladatot megoldottuk, az összes
betűt megtaláltuk, a jelentős késés miatt lemaradtunk a dobogóról.
De van lehetőség a javításra: a július 19-22-én megrendezésre
kerülő III. Pécsi Országos Skoda találkozón is lesz Skoda Trophy. A
beígért éjszakai etapok miatt szükségünk lesz GPS-re, éjjellátó
készülékre, valamint a riválisok helyzetét fentről követő légi
támogatásra. Stevie azonban már előre lelkesedik: bár a mostani
ötödik hely is szépen csillog, Pécsett a dobogóra kerülés a cél.