Az útszéli K

2001.05.07. 09:59
Rossz az, aki rosszra gondol. Jelen esetben nem a legősibb mesterségről van szó, hanem a szombati Skoda Trophy nevű tájékozódási verseny egyik feladatáról: A4-es papírlapra nyomtatott betűket kellett az út menti tereptárgyakon megtalálni. A szombati tájékozódási versenyen csapatunk minden betűt megtalált, de egy bonyolult esztergomi körforgalomban összeszedett 20 perces késés miatt lecsúszott a dobogóról.
 
   
   

Az 5. éve működő Skoda Klub rendezésében megtartott szombati Skoda Trophy verseny a city rallye műfajába tartozott. Autóverseny, de a lényeg nem a sebesség, hanem a navigálás: 1) végig kell menni egy itinerről kisilabizálandó útvonalon, 2) mindeközben trükkös feladatokat kell megoldani. A feladat első ránézésre nem is olyan bonyolult; nincs jelentősége, ki milyen teljesítményű autóval vesz részt rajta, mivel ez a fajta verseny nem a bravúros vezetéstechnikáról szól, sokkal inkább a koncentrálókészségről és helyzetfelismerésről.

 
   
 

14 autó a régi Octavia Kombitól a legfrissebb Fabiáig, és autónként átlagban 3 fő vágott neki a versenynek. Csapatunk tagjai: jómagam mint térképolvasó és csapatkapitány, Szekeres W. Stevie Felicia-tulajdonos és csapatkapitány, valamint Busánszky Lajos okleveles betűszámláló és csapatkapitány.




 
   
   

Király Gábor, a tapasztalt city rallye versenyző volt az esemény főszervezője. Szerinte "kifejezetten egyszerű" pályát találtak ki nekünk amatőröknek: 60 kilométer 3 óra szintidő alatt, három részből álló itiner, és egyszerű feladatok: számolni az útvonal melletti tereptárgyakra felragasztott, A4 méretű S, K, O, D, A betűket, összegyűjteni a pecséteket az ellenőrző pontokon és megválaszolni néhány egyszerű kérdést Murányiné szombati nyitvatartásáról vagy a piliszentlászlói villanyszerelő mobilszámáről. Ezeket a spéci infókat az itiner alapján, az útvonalon végighajtva lehetett beszerezni.

 
   
 

A skodások kiskátéjának alapos ismeretét volt hivatott számszerűsíteni a Skoda totó című tesztlap, amelyet a mladá boleslav-i gyár nyugdíjasklubjának Cavinton-nal kokszolt szellemi tőkéje birtokában sem lett volna egyszerű helyesen megválaszolni. ( Mekkora felni átmérővel készítették a régi Octavia-t? a) 14" b) 15" c)16"? ) (A helyes válasz egyébként 15".) Jelentős segítség volt Stevie skodás szakkönyv-gyűjetménye (megengedett segédeszköz!!), amelyet a nap kezdetén még vonakodva trógeroltunk le az autóhoz.

 
   
   

Amikor a versenyt szervező Somossy Szabolcs a rajtnál a kezembe nyomta az "itiner" nevű dokumentumcsomagot, úgy bámultam a papírokra, hogy ezek után nyugodtan foglalkozhatnék újszülött kisborjak képzésével, mi is a teendő egy "újkapu" esetén. Különös piktogramok, ezernyi apró részlet, amire mind figyelni kell.




 
   
 

A Hajógyári szigetről indulva mindjárt a Szentendrei úton sikerült magabiztosan eltévednie a Totalcar Team-nek, dehát minden kezdet nehéz. Visszatalálva az eredeti útvonalra utunk Pilisszántón és Csobánkán vezetett át. Szorgalmasan gyűjtöttük a szükséges betűket és helyenként ostoba kérdésekkel zaklattuk a helybelieket. Azóta is sokkos állapotban bámul maga elé az a bringás kisfiú, akitől Pilisszentléleken satufékkel landolva rögtön a helybeli hősi halottak száma iránt kezdtünk érdeklődni.

 
   
   

Mivel enyhe késében voltunk, egy húzós szerpentin szakasz után égett Ferodol-szagot árasztva érkeztünk meg Esztergomba, ahol mindjárt az első kellemes meglepetést az jelentette, hogy a harmadik számú itinert fordítva kellett nézni, azaz az ábrák tükörképe szolgált a szükséges információval. Ez egy egyszerű jobb vagy bal eltérés esetén még fejben megoldható feladat, de meglehetősen boldogtalan a navigátor, amikor egy hat kiágazásos körforgalom tükörképének rejtélyére próbál rájönni, ráadásul a közlekedés többi résztvevőjének érthető nemtetszés-nyilvánításainak közepette.

 
   
 

A megadott időkeretet körülbelül végül 20 perccel túllépve fordultunk be a célba. Itt a versenybizottság elnéző köhécselése közben próbáltuk felhíni a Totalcar rallye szakíróját, J.F.-et, hogy megválaszoljuk a totó utolsó kérdését, vajon milyen típusú Skoda autóval versenyzett Ferjáncz Attila, amikor mi még az óvoda bejáratát is legfeljebb félelemmel vegyes tisztelettel nézegettük. J.F. azonban nem vette fel a telefont, így Stevie az "ecc-pecc-kimehecc" tudományos alapú kiszámolóssal választotta ki (az egyébként helyes) választ: 1000MB.

 
   
   

Bár az összes feladatot megoldottuk, az összes betűt megtaláltuk, a jelentős késés miatt lemaradtunk a dobogóról. De van lehetőség a javításra: a július 19-22-én megrendezésre kerülő III. Pécsi Országos Skoda találkozón is lesz Skoda Trophy. A beígért éjszakai etapok miatt szükségünk lesz GPS-re, éjjellátó készülékre, valamint a riválisok helyzetét fentről követő légi támogatásra. Stevie azonban már előre lelkesedik: bár a mostani ötödik hely is szépen csillog, Pécsett a dobogóra kerülés a cél.