Évi 120 miniautó

2002.04.19. 13:53
Szalon nélkül is negyedével többet adtak el a tervezettnél, ma délelőtt azonban megnyílt az ország első smart szalonja. A csupa kisbetűvel írt autó-nemecsek tehát Magyarországon is sikerre számíthat.
 
   
   

Külföndön a nehézkes kezdetek után már nagy siker, Olaszországban 30 ezer, Németországban több, mint 46 ezer smartot adtak el a mai napig. A jó eredmények valószínűleg az autó formája miatti "irreális" döntéseknek köszönhetők, de a smart mellett jelentős környezetvédelmi érvek is szólnak. Magyar becslések szerint Budapesten napi átlagban közel félmillió autó közlekedik másfél személlyel, így a legtöbb nagyvárosi autósnak bőven elég lenne a kétszemélyes kisautó.

 
   
 

Ugyanakkor a magyar statisztikák szerint egyelőre 5 százaléknál is alacsonyabb a második családi kisautót fenntartó háztartások száma. A francia ADEMA környezetvédelmi ügynökség vizsgálata szerint a smart a forgalomban lévő 3643 típus közül a legkevésbé környezetszennyező, 6 literes fogyasztás mellett kilométerenként 118 gramm széndioxid-kibocsátással. A dízel változat adatai még kedvezőbbek: 3.4 liter gázolaj és 90 gramm co2/km.

   
  Árak és adatok
 
  pulse (45 kW)
motor: háromhengeres benzines turbo
teljesítmény: 45 kW (5250)
nyomaték: 88 Nm (2250 rpm)
gyorsulás: 16.8 s
végsebesség: 135 Km/h
városi fogyasztás: 6.1 l
tengelytáv: 1812 mm
hosszúság: 2500 mm
szélesség: 1515 mm
magasság: 1549 mm
csomagtér: 150-260 l
listaár: 2. 999 000 Ft


passion:
motor: háromhengeres benzines turbo
teljesítmény: 40 kW (5250 rpm)
nyomaték: n.a.
gyorsulás: 17.2 s
végsebesség: 135 km/h
városi fogyasztás: 6.1 l/100 Km
tengelytáv: 1812 mm
hosszúság: 2500 mm
szélesség: 1515 mm
magasság: 1549 mm
csomagtér: 150-260 l
listaár: 2.251 000 Ft
pure
motor: háromhengeres benzines turbo
teljesítmény: 45 LE (5250 rpm)
nyomaték: 70 Nm (3000 rpm)
gyorsulás: 18.9 s
végsebesség: 135 km/h
városi fogyasztás: 6.1 l/100 km
tengelytáv: 1812 mm
hosszúság: 2500 mm
szélesség: 1515 mm
magasság: 1549 mm
csomagtér: 150-260 l
listaár: 2.499 000 Ft
CDI
motor: 800 ccm turbódízel
teljesítmény: 30 kW (4200 rpm)
nyomaték: 100 Nm (1800 rpm)
gyorsulás: 19.8 s
végsebesség: 135 km/h
városi fogyasztás: 3.9 l/100 km
tengelytáv: 1812 mm
hosszúság: 2500 mm
szélesség: 1515 mm
magasság: 1549 mm
csomagtér: 150-260 l
listaár: 2.865 000 Ft

A smart sikerének titkát a forgalmazó a variálhatóságban (is) látja: a motor-karosszéria-felszereltség-színkombinációk már most is 900 különböző változatra adnak lehetőséget. A smartok köre tovább bővül, még idén kapható lesz a luxusgokart-szerű crossblade, ajtók és tető nélkül. Jövőre jön a smart roadster, két év múlva pedig a Mitsubishivel közösen fejlesztett négyajtósban kínozhatjuk a hátsó utasokat.

A 2.5 méter hosszú smart-tal parkolni is könnyű, akár két autó közé ferdén beállva is elférünk. Igaz, a budapesti elszállító gyakorlat szerint nem a forgalmat zavaró, hanem a könnyen elszállítható autókat kell eltávolítani. Mindenesetre egy kisautó sokkal nagyobb, egy VW Polo például majdnem másfél méterrel hosszabb. A smart méretei lényegesen közelebb állnak egy kispolszkihoz, ami hosszában 3054 mm, bő féllel nagyobb. Tengelytávja viszont 28 centiméterrel rövidebb (smart: 1812, 126p: 1840 mm), bár kételyeink enélkül sem voltak a smart technikai felsőbbrendűségét illetően.

Új autószalont nyitni kockázatos vállalkozás, a forgalmazó gyakorlatilag nem is épített semmi újat, csak a már meglévő, Kárpát-utcai központ bemutatótermében alakítottak ki külön smart-üzletrészt. A smart Centerben értékesítésen kívül szervizelés, szaktanácsadás, tartozékok és relikviák árusítása és tesztvezetési lehetőség is lesz.

2002. a magyar smart-forgalmazás tesztéve: a vidéki Mercedes-dílerek egyelőre közvetítői szerepet töltenek be, megfelelő érdeklődés esetén szóba kerülhet az országos hálózat kiépítése is.

 
 

sajtófotók: