Az új szabályozás alapján már reális esélye van a szmogriadó elrendelésének. Riasztás esetén páratlan napokon csak a páratlan rendszámú, páros napokon páros és 0-ás rendszámú autók közlekedhetnek Budapesten.
Október 25-én lépett életbe az új szabályozás, amelyben a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium önálló küszöbértéket vezetett be szálló porra, a légszennyezésért egyik leginkább felelős anyagra. Ez alapján hozta meg december 10-én új rendeletét a főváros. A kén-dioxid és a szállópor koncentrációját most már külön kell mérni, korábban ezt a kettőt együtt mérték, de mióta visszaszorult a szénnel való fűtés, a kén-dioxid koncentráció nem ér el magas értéket.
Mindez kozmetikázta a szálló por koncentrációjának adatát is, és mivel a szálló porra önálló küszöbértékek nem léteztek, nem lehetett szmogriadót elrendelni. Természetesen nemcsak a szálló por mértéke alapján rendelhető el a szmogriadó, ez új elem (a kén-dioxid, szén-monoxid, ózon, nitrogén-dioxid mellett), méghozzá olyan, ami néha át is szokta lépni a határt.
Hatályba lépés
Az új rendelet 2008. december 11-től alkalmazandó, a belvárosi közlekedés megtiltására vonatkozó rendelkezés pedig 2009. október 20-án lép hatályba, addig kell felkészülni a változásokra, akik közlekedni akarnak és akik majd a korlátozó intézkedések betartását ellenőrizni fogják. A rendelet hatálya Budapest Főváros közigazgatási területén, azokra a természetes és jogi személyekre, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki, akik (amelyek) tevékenysége, létesítménye terméke levegőterhelést okoz vagy okozhat.
Két fokozat lesz
A szmogriadó kisebb, tájékoztatási fokozatában nincs kötelező forgalomkorlátozás, és a legjelentősebb ipari légszennyezőket sem kötelezik korlátozásra. Viszont a főpolgármesternek tájékoztatnia kell a lakosságot a légszennyezettségről, illetve önkorlátozásra kérheti az autósokat és az ipari üzemeket, valamint elrendelheti az avar és a kerti hulladék égetésének tilalmát. Riasztási fokozatot kell elrendelni, ha két egymást követő napon a szálló por koncentrációja napi átlagban meghaladja az igen szigorú 10 mikrogramm/m3 értéket, és az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint a harmadik napon sem várható javulás.
A levegő minősége a tájékoztatási fokozatban veszélyt jelent a lakosság különösen érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira, a riasztási fokozatban pedig a teljes lakosságra. Tehát a szmogriadóterv rendelet nemcsak a közlekedés korlátozásáról szól, hanem az összes levegőszennyező tevékenység korlátozásáról, amiből én most kiemeltem a közlekedési korlátozásokat.
Milyen korlátozásra kell számítani a közlekedésben?
Tájékoztatási fokozat
A főpolgármester tájékoztatja a lakosságot a határérték túllépéséről, felkéri a lakosságot, hogy önkéntesen korlátozza a gépjármű használatot, a benzinkutak használatát, az alapjárati üzemeltetést és vegye igénybe inkább a tömegközlekedést.
Riasztási fokozat
A főpolgármester tájékoztatja a lakosságot, és a közlekedést érintve elrendeli a gépjárművek Budapest közigazgatási területén való használatának korlátozását, tekintettel azok rendszámtábláján található utolsó számjelre: a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan, a naptár szerinti páros napokon csak a páros és nulla számjelű járművek közlekedhetnek. Emellett elrendeli a kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó gépjárművek fővárosi használatának szüneteltetését, különösen a dízel üzeműekét.
A páros/páratlan rendszámmal való közlekedési korlátozás nem vonatkozik mindenkire: a tömegközlekedési eszközök, az 5, 12, 13 környezetvédelmi osztályú gépjárművek, a megkülönböztető jelzéssel felszerelt gépjárművek, a diplomaták, a betegszállítók, az ügyeletes orvosok, a közfeladatot ellátók járművei, rendőrök, taxisok stb. és a mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkezők a korlátozás alatt is közlekedhetnek. A mozgáskorlátozott igazolvány biznisznek lesz oka ismét felvirágozni.
Feketeleves 2009. október 20 – kitiltás a belvárosból
2009. október 20-tól kezdődően a szmoghelyzet kialakulásának megelőzése érdekében a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárművek forgalma tilos lesz az október 20-tól, március 8-ig tartó időszakban az Árpád híd-Róbert Károly körút-Hungária körút-Könyves Kálmán körút-Lágymányosi híd-Dombóvári út-Sárbogárdi út-Hamzsabégi utca-Budaörsi út-Alkotás utca-Krisztina körút-Vérmező út-Margit körút-Bem József utca-Bem rakpart-Árpád fejedelem útja-Lajos utca-Pacsirtamező utca által határolt területen, kivéve a Budai alsó rakpartot. Ez a döntés független a légszennyezettségtől. A belvárosból kitiltás tehát csak jövő év októberétől lép életbe, azonban a rendelet többi része, már decembertől él!
Ki fogja ezt ellenőrizni?
A rendelet szerint a közlekedési korlátozások betartását a BRFK fogja ellenőrizni vagy további kijelölt hatóságok, tehát ha a rendőrségnek nem lesz kapacitása, másokat is bevonnak majd.
A rendelet deklarált célja az emberi élet és egészség megóvása
A légköri aeroszolok (szálló por, PM10) a levegőben, mint közegben diszpergált állapotban előforduló, folyékony vagy szilárd halmazállapotú részecskék. Méretük 0,001 és 100 mikrométer közé esik. Az egészségre gyakorolt hatásuk függ a méretüktől, ugyanis a nagyobb méretű szemcsék megakadnak az orrunkban, míg az egészen kicsik lejutnak a tüdő mélyére.
Tartalmazhatnak kormot, szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet. Nagy részük rákkeltő. Egységes egészségügyi határérték megállapítása igen bonyolult, mert sok aeroszolképző anyag már egészen kis mennyiségben is nagyon káros lehet. Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.
A szálló por izgatja a szem kötőhártyáját, a felső légutak nyálkahártyáját, köhögést és nehéz légzést válthat ki, majd a tüdőben felszívódva gyulladásos folyamatot indíthat el. Növekszik az asztma és a krónikus légcsőhurut és a szív-érrendszeri megbetegedések száma. A por belégzése a légzőszervi betegek állapotát súlyosbítja és csökkenti a tüdő ellenálló képességét a fertőzésekkel, toxikus anyagokkal szemben.
A nitrogén oxidok pl. erős oxidálószerek, izgatják a szemet és a nyálkahártyákat, még az acél megmarására is képesek. A tünetek késleltetve jelentkeznek, tüdővizenyőtől akár a genetikai elváltozásig is képesek roncsolni testünket.
A szén-monoxid százszor erősebben kötődik a vér hemoglobinjához, mint az oxigén, így kiszorítja az oxigént a vérünkből. Azonnali hatása: fejfájás, szédülés, émelygés, a látás- és a hallásképesség csökkenése. Tartós hatása: a szívizmot ellátó koszorúerek keringését csökkenti, elősegíti a koszorúér-elmeszesedést, szűkíti a koszorúereket, növeli a szívinfarktus kockázatát. Akadályozza a vér oxigénszállító képességét. A kén-dioxid nagyobb mennyiségben köhögést, görcsöt, tüdőödémát, tudatzavart és halált is okozhat.
Az ózon is igen erőteljes oxidálószer, könnyen bomlik, és a belőle felszabaduló atomos oxigén agresszívan reagál környezetével. Ezért is használjuk fertőtlenítésre, fehérítésre és ivóvíztisztításra. Az ózon magas koncentrációja fokozott fizikai fáradtságot, köhögést, a szájban, az orrban, a torokban szárazságérzést, a szem kivörösödését, könnyezését, duzzadását válthatja ki.
Már rövid ideig tartó kitettség is elegendő lehet ahhoz, hogy légúti gyulladást okozzon. Az ózon a tüdőkapacitás csökkenését okozhatja, és gyengítheti a baktérium- és vírusfertőzésekkel szembeni ellenállóképességet. Az ózon a tüdőben meggátolja az ott lévő makrofágok működését, valamint különböző enzimek működését is. A gyermekek különösen érzékenyek az ózonterhelésre.
Dugódíj, hídpénz
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a cikk blogposztján!
Jövőre már a dugódíj bevezetésével kíván foglalkozni a főváros. Lehet, hogy már a városhatár átlépéséért, vagy csak a belvárosi kerületekbe való bejutáshoz kell fizetni, de a hídpénz bevezetése is egy alternatíva. Demszky Gábor úgy nyilatkozott, hogy nem lát más megoldást a már 1,2 milliósra duzzadt budapesti autóstábor közlekedésének visszaszorítására, hogy Budapest élhetőbb, szerethetőbb legyen. Ehhez most tanulmány készül és megvizsgálják az európai nagyvárosok által bevezetett intézkedéseket is és a következő évtizedtől tervezik az itthoni bevezetését.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
