Lopott japánok

2001.07.27. 11:32
A BBC Watchdog című műsora összeállítást közölt a Japánból lopott és Dubai-n keresztül-ahol új azonosságot kaptak-Angliába importált használtautókról, "A világ legnagyobb autós átverése" alcímmel. A műsor állításai szerint mintegy 65.000 Japánban lopott autó cirkulál a ködös Albion útjain, amit szervezett bűnbandák, többek közt a japán Yakuza juttattak az országba.
 
   
   

Többen is jelezték már, hogy a szürkeimportból (nem a hivatalos márkahálózaton keresztül importált, az angoltól eltérő specifikációjú autók) származó autók egy része eredetileg lopott.

A legvalószínűbben lopott típusok nagy értékű, és csúcskivitelű terepjárók, sportautók és luxus limuzinok. A műsor a Toyota Land Cruiser-t és Prado-t, a Nissan Skyline GTR-t, a Honda NSX-et, a Mitsubishi Lancer Evo V és VI-ot, a Mitsubishi Pajero-t és 3000 GTO-t, valamint a Toyota Harrier-t (Lexus RX300), Aristo-t (Lexus GS300) és a Celsior-t (Lexus LS400) említi, mint a szürkeimportőrök által legkedveltebb típusokat. Kisebb számban előfordulnak hamis azonosítóval rendelkező Honda Prelude-ök, Toyota Supra-k és Subaru Impreza WRX-ek is.

Állítólag a dubai-i kereskedők megváltoztatták a Japánból lopott autók alváz és motorszámát, és hamis igazolásokat állítottak ki az országból történt kivitelről. Esetenként az autókat átalakították balkormányosra a könnyebb európai eladhatóság érdekében. Ennek köszönhetően az európai importőrök és vásárlók teljesen gyanútlanul vették meg őket, mivel a papírok alapján az autók eredete igazoltnak látszott.

 
   
 

Elméletben, a lopott japán autókkal furikázó sofőrök egy közúti ellenőrzést követően bármikor belefuthatnak autójuk érték-visszatérítés nélküli elkobzásába. Szerencséjükre a rendőrség csak akkor élhet ezzel a jogával, ha törvényesen is bizonyítani tudja az autó japán tulajdonú és lopott mivoltát, és ez a gyakorlatban szinte kivitelezhetetlen.

A Brit Független Autókereskedelmi Szövetség (BIMTA) gyorsan reagált a műsorra, és kijelentette, hogy túlzónak ítéli a műsor megállapításait. Szóvivőjük, Richard Moore a következőket mondta:
"Becsléseink szerint évi 1.000 darab lopott jármű kerül az országba, legrosszabb esetben 2.000. Senki sem tagadja a probléma komolyságát, de szükségtelen lenne pánikot kelteni az autóstársadalom soraiban. A riport azt sugallta, hogy akár félmillió lopott autót is behozhattak az elmúlt években a Közel-Keleten keresztül. Ez egyszerűen nevetséges.

Az utóbbi öt évben mindössze 135.880 olyan autót tartanak nyilván amit Japánban loptak és nem sikerült a nyomára bukkanni. Csak tavaly, Angliában majdnem 400.000 autót loptak el, és ebből 150.000 tűnt el végleg. A saját házunk táján sokkal komolyabbak a gondok."

A BIMTA arra is rámutatott, hogy két évvel ezelőtt jelezték a rendőrségnek, gond lehet a szürkeimportból származó autók körül, és szigorúbb szabályozásért folyamodtak. Moore megvédte az országba legális csatornákon érkező, másodkézből származó autókat forgalmazó független kereskedéseket is.

 
   
   

A japán autógyárak és brit partnereik örülnek a riport megjelenésének, mivel régóta úgy érzik, a szürkeimport és a független kereskedők az ő zsebükből veszik ki a fontokat. A kereskedőknek annál is jobban jön, mivel épp harcban állnak az Európai Unióval, amely meg akarja szüntetni az új autók forgalmazásának márkakereskedői kizárólagosságát, így a tárgyalások során a történetet ütőkártyaként hozhatják fel pozícióik védelmében.

A Mitsubishi gyorsan megragadta az alkalmat és felhívta vevői figyelmét, hogy csak saját hálózatuktól, vagy használtautó esetén a partnerükként választott Red Zebra-tól vásároljanak autót, mivel így biztosan legális úton érkezett járműhöz jutnak. A BIMTA végső közleményében a vásárlókhoz fordult: a vevők hagyatkozzanak józan eszükre japán import autó beszerzésekor. Csak hivatalos kereskedőktől vásároljanak, és ha az ár túl szép, hogy igaz legyen, hagyják inkább az egészet, hiszen kiváló és legitim csatornákon keresztül lehet japán autóhoz jutni, még akkor is ha esetleg a Közel-Keleten keresztül érkezik. Pánikra semmi ok.