Rántópad, vízfüggöny, vizesárok

2000.12.19. 10:06

A pálya alapvetően nem nehéz. Megalkotói azonban törekedtek rá, hogy könnyű se legyen. A felületét olyan speciális anyaggal vonták be, amit legjobban a linóleumhoz lehetne hasonlítani. Ez még nem is lenne baj, de folyamatosan locsolják - ez így együtt már nagyon durva.

 
   
   

Gerhard Berger forog a sírjában, pedig még meg sem halt. Amit a Népszava játékának nyertesei és az újságírók autóvezetés címén bemutattak, mindennek nevezhető, csak tapasztalt sofőrök rutinfejlesztő gyakorlatának nem.

A Népszava, a Peugeot Hungária és a Közlekedésbiztonsági Tanács közös, többfordulós játékának megfejtői közötti sorsolták ki a beutalókat a vezetéstechnikai centrumba. A játék KRESZ kérdésekből állt, a helyes válaszokat akár postán, akár e-mail-en benyújtók most bizonyíthatták, nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is tisztában vannak az autóvezetéssel.

 
   
 

Mindjárt az első pár méter megtétele után az autó ráfut a speciális szerkezetre, amely a hátsó tengelyt jobbra, vagy balra rántja. A helyzet meleggé válik, a rendkívül csúszós, vizes, felületen kell megakadályozni a megperdülést. Az autóba ülést megelőző elméleti oktatáson átadták a megoldás kulcsát: amint kitör az autó hátulja, gázt el, kuplungot be, villámgyors ellenkormányzás, ha esetleg mégis megpördül, satu fék. Sokat segítettek.

 
   
   

Az asztal mellől könnyű vezényelni, mondhatnánk, de az oktató élőben is bemutatta. Hihetetlen, de nyílegyeneses haladt át az akadályon. Ez rajta kívül senkinek sem sikerült. Ja kérem, a rutin, meg az évek.

Voltak persze, akik sikerrel abszolválták a feladatot, volt némi csúszkálás jobbra-balra, de végül is tovább tudtak haladni. Sokan viszont csak pörögtek-forogtak (mint e sorok írója is J), mint az a bizonyos ledér nő a lavórban, de a biztonságosan kialakított széles, a szélein már száraz, érdes burkolatú pályán nem történhet baj.

 
   
 

Ezután jön a vízfal, mindjárt kétszer egymás után. Ez azt jelenti, hogy a talajból szökőkútszerűen lövell ki a víz, mintegy falként állva az autó útjába. Itt sem szabad megijedni, simán át kell haladni rajta, mintha ott sem lenne. Az, hogy semmit sem látni, ne zavarjon senkit, úgyis tudjuk, hogy nincs mögötte parkoló autó, zebrán átcsoszogó néni, vagy óvodáscsapat, mint ahogyan a valóságban előfordul.

Máris a körpályához értünk. A kör egyik fele szintén azt a bizonyos linóleumszerű anyagot tartalmazza, a másik fele viszont hétköznapi aszfalt. Persze folyamatosan locsolva. Így átélhető az érzés, amikor a jól tapadó út hirtelen naggyon csúszóssá válik. Ezt tetézi a pont szembe sütő nap, bár ezt nem direkt csinálták. Lehet a meglepetéstől keresztbefordulni, megperdülni, vagy simán áthaladni, de mindenképpen rögzíti a vezetőben a fokozott figyelem fontosságát.

 
   
   

Ezen is áthaladva a 12 cm mély, vízzel csurig töltött medencéhez érünk. Itt aztán nincs mese, padlógáz, erőteljes kormányfogás és kész. A végén következő éles jobb-bal kitérőre nem is kell fékezni, mert a víz ellenállása szinte állóra fékezi az autót. Már ha eljutunk idáig, ugyanis ha nem fogjuk erősen a kormányt és engedjük, hogy a víz vezessen helyettünk, könnyen kiugorhatunk a helyes útvonalról.

Ezután már csak a szlalom van hátra, ahol a bólyák választják el a csúszós és az érdes felületű utat. Először csúszós jobbra, érdes balra, majd fordítva. A sebesség helytelen megválasztása folytán sok bólya fejezte be pályafutását az autók padlólemezéhez tapadva.

 
   
 

Nem egyszerű feladat, és ezt kellett a versenyzőknek időre teljesíteni. Miután mindenki gyakorolt, jöhettek az időmérő futamok. Majd ebéd közben élőben meghallgattuk Ullmann Mónika legújabb lemezének néhány slágergyanús dalát. Majd eredményhirdetés, díjkiosztó stb.

 
   
   

Azoknak is érdemes volt a napot itt tölteni, akik nem kaptak értékes díjakat. Cserháti Vencel
: -Nagyon tanulságos ez a fajta vezetés. Mindenképpen jó ötletnek tartom, egy ilyen pálya működését. Szükség van arra, hogy biztonságos körülmények között, begyakoroljuk az előforduló szélsőséges helyzetek lereagálását. Az itt megszerzett tapasztalatok sokban elősegíthetik az utcai forgalom biztonságosabbá tételét.

 
   
 

Közben befutott néhány ismert rally versenyző is. A Peugeot képviseletében elejétől kezdve itt volt a többszörös abszolút bajnok Ifj.Tóth János, később csatlakozott Kesjár János és László Emil. Na meg az újságírók is most tesztelhették le a Peugeot Hungária által biztosított autókat.

Elsőként itt is az elméleti pályaismertetéssel kezdődött a dolog. Ennek keretében megtekinthettünk néhány videofelvételt. A BKV sofőrjei rendszeresen járnak ide csiszolni technikájukat. Néhány félresikerült megállási kísérletük mély nyomot hagyott bennük, és a videókat megtekintőkben is.

9%-os lejtő, csúszós út, viszonylag alacsony sebesség, és a fékút máris több száz méter, nem beszélve a keringőről, amit a buszok produkáltak. A pályacsúcs 1 és ¾-ed kör, ez nem kis teljesítmény a busztól, látványban pedig vetekszik a filmeken látott kaszkadőrmutatványokkal. Ilyen tapasztalatok birtokában biztosan megtanulja a vezető, mennyivel szabad esőben leereszkedni a Hegyalja úton.

 
   
   

Ami ezután következett, arra senki, még a tesztautók szállítója sem hiszem, hogy számított. Egymás után, megállás nélkül indultak az autók. Aki úgy-ahogy végígért, máris átült egy másik típusba és kezdte elölről a műveletet. Meglátszott, kinek mekkora tapasztalata és bátorsága van a feladatokhoz. A rally pilóták néhány ismerkedő megcsúszás után biztosan oldották meg a rántópad trükkjét. A többiek viszont sokadszorra is csak a megperdülés élvezetében részesedtek.

 
   
 

A tanpálya mindenki számára nyitott. Félnapostól két naposig terjedő kurzusaikra bárki befizethet. A félnapos ára 14.500 Ft./fő saját személygépkocsival. Persze ez a logikus, hiszen azt kellene megtanulni vezetni, de lehetőség van autóbérlésre is. Ennek ára viszont a típustól és egyéni megbeszéléstől függ.

Az oldalról ajánljuk

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

45 perce
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00