40, traffi, éjjel, semmiért

2005.05.26. 07:27

Molnár Zoltán alezredes, a Vas Megyei Rendőrkapitányság forgalomellenőrzési alosztályának vezetője az ottfelejtett 40-es táblához rendelte a traffipaxot. Kihalt pusztaság, tök egyenes út - dicséretes döntés.


Ezerszer elmentem már indokolatlan sebességkorlátozó táblák mellett, néhol még mértek is, belefásultam, megszoktam, Abszurdisztánban élünk, tudomásul vettem. De most egy traffi is állt éjjel 11-kor a több kilométeres 40-es szakasz végén, és valami elpattant bennem.

Ez az egész keretesnek indult egy másik írásba. Aztán ahogy sorra elbeszélgettem a rendőrséggel, a közútkezelővel, az útépítővel, szép lassan cikké dagadt. Pedig csak azt akartam megtudni, miért kellett nekem május utolsó előtti szombatján kinnfelejtett táblák miatt negyvennel araszolgatni éjszaka egy egyszámjegyű főúton, 2005-ben, Magyarországon, az Európai Unióban.

Biztos kevés bennem a nemzeti öntudat, de mindig lehangol, amikor nyugat felől hajtok át az államhatáron. Gyom, szemét, kátyúk, tudják. Most egy hosszas családi kirándulás után legalább sötétben értünk haza, de a rossz szájízt így sem sikerült elkerülni. Nyugat-Európa kilenc államában ötezer kilométeren összesen egy traffipaxot láttunk - igaz, ott a sógorom kapott is 150 euró büntetést. Ausztriában volt, autóúton, alagút és kanyar után, százas táblánál, teljesen indokolt helyen és időben.


Itthon este 11 órakor a nyolcas úton, a 111-es kilométerkő környékén egy több kilométeres szakaszon kihelyezett 40-es tábláknál szemből már messziről villogtak jó szándékú emberek, így nem fotózott le a fehér Felicia. Annak a rendőrnek, aki kirendelte őket mérni, akkor és ott nem kívántam egyebet, mint hogy nőjön be az orra luka.

Meg is érdemli, hogy kiírjuk a nevét: a Vas Megyei Rendőrkapitányság titkárságának információja alapján nem más ő, mint Molnár Zoltán alezredes, a forgalomellenőrzési alosztály vezetője. Dicséretes döntés, a kihalt pusztaságban a tökegyenes úton biztos sok balesetet akadályozott meg a traffipax aznap éjjel. És ugye mi más célja is lehet a sebességkontrollnak.

Persze az, hogy a táblák kint vannak, nem a rendőrség hibája. Hát akkor kié? Először a Vas Megyei Közútkezelő Kht.-t hívtam fel: szeretném tudni annak az embernek a nevét, aki végső soron engedélyezte az indokolatlan forgalomlassítást. Az ilyesmi a kivitelező dolga, mondták, átirányítottak a Strabaghoz. Innen aztán vissza a kht.-hez: a munkát valóban a Strabag tervezte, de a kht. engedélyezte.

Hosszas telefonálgatással (közútkezelő, Strabag oda-vissza dobálta a labdát) sikerült kinyomozni, hogy az adott szakaszon az adott időben a táblák egy "talajcserés burkolatjavítás" miatt voltak kint. A Strabag tájékoztatása alapján szombaton tábláztak, a gépek meg kedden reggel vonultak fel dolgozni.


A Strabag munkatársaitól megtudtam, hogy a hasonló munkáknál nekik tervet kell készíteniük a teljes projektre: mikor, hol, milyen korlátozásokkal élnek. A munka során az úgynevezett munkaterületen ők felelnek a terv betartásáért, ha a szél felborít egy tálát, aminek az engedélyezett terv szerint ott kéne lenni, meg is büntethetik őket.

A forgalom értelmetlen lassítására is lehet engedélyt kapni. Ha az útépítő cég mondjuk júliusban szeretne aszfaltozni, de már januárban kirakná a táblákat (teszem azt, épp akkor járnak arra az emberei), megteheti - ha a helyi közútkezelő ezt a tervet jóváhagyja. Akárhogy is nézzük tehát, az ember, aki megakadályozhatná az autósok értelmetlen szívatását, nem más, mint a kht. felelős döntéshozója. Neki kéne figyelnie arra, hogy ne csak formailag legyenek rendben az iratok, de ne kelljen már feleslegesen negyvennel, harminccal bandukolni napokig, csak mert az útépítőnek így olcsóbb, egyszerűbb.


Esetünkben a munkatervet, így a korlátozási terveket is Laki Károly, a Vas Megyei Közútkezelő Kht. munkatársa engedélyezte. Felhívtam, beszéltünk pár szót.

Igen, az adott esetben valóban így történt minden, nem, tényleg nem szép, hogy értelmetlen korlátozás volt érvényben, de hát ezt most nem vizsgálták. Nono, azért nyugatabbra is van traffipax, meg útépítés, mondta Laki úr, és bizony hétvégén ott sem dolgoznak. Igen, de ott tényleg nincs aszfalt a lezárt szakaszon, és nem 40-es, hanem 80-as limit van még a két méter széles sávokban is, mondtam én. Hát, végül is igen, érti, mondta ő.

Mi lehetne a megoldás a problémára? Maradjon meg a káposzta is, lakjon jól a kecske is; ne üssenek el egy útépítőt sem, de ne is kelljen a kihalt úton negyvennel vánszorogni. Szerintem egyszerű. Eleve amíg el nem kezdődik a kopácsolás, munkaterület ide vagy oda, ne legyen kint tábla, vagy legalább legyen rajta fekete fólia. Aztán, ha megérkezik az első aszfaltmaró, fényeskedjék a Nap a piros szegélyes tábláknak, fő a biztonság, persze.


Amíg kapirgálnak a környéken, legyen korlátozás, dolgozzon a traffipax, bírságoljon a rendőr, el ne üssük a melósokat, bele ne essünk kilencvennel egy munkagödörbe. De hogy fájrontkor az utolsó munkás miért nem tudja beforgatni a teljesen értelmét vesztett táblákat, legalább a kész, vagy a még nem háborgatott szakaszokon, hogy reggel aztán újra kiforgassa őket valaki - nem megy a fejembe.

Most őszintén: ki az, aki egy egy számjegyű főúton tényleg képes negyvennel menni öt kilométeren át, amikor sehol semmi okát nem látja a korlátozásnak? (Hát persze, az, akinek szemből villognak.) Sokan szidják a hazai közlekedési morált, de könyörgök, mit várunk, ha a hatósági jelzéseknek gyakran semmi, de semmi értelmük nincs, csak némi bírságolási lehetőség a rendőrség számára.

Ha kész a fotó, ki hibázott?

A Strabag is érezte, hogy esetünkben nem kéne szombattól keddig blokkolni a forgalmat. Tudják, mi ilyen esetekben a rutinszerű megoldás ebben a jogállamban, ahol a szabályok tisztelete és a ráció mindenek felett áll? A STRABAG szól a közútkezelő kht.-nek, hogy az szóljon a rendőröknek: kint lesznek felesleges táblák, léccimán ne büntessenek. A felkérés jelenleg is így történt, csak valamiért a rendőrök nem engedelmeskedtek a Strabagnak, hanem kivonultak pénzbeszedni. Még egyszer: 2005., Európai Unió, Magyar Köztársaság, nyolcas út. A TotalCar tudósítóját hallották.

Az oldalról ajánljuk

Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

tegnap, 17:35
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14