Wolkswagen, a fellegkocsi

2008.07.06. 08:25

Biztosan volt már ennél érdekesebb Volkswagen Innovációs nap is. Ezúttal sajnos csak egy igen velős termékbemutatót láthattunk, de legalább fogyogat a Passat CC.

A prezentáció minden egyes kockájának láblécében Wolkswagenként szerepelt a márka. Legyünk jóindulatúak és tételezzük fel, hogy szándékos: a Wolke németül felhőt jelent, nyilván valami olyasmit akart kifejezni a prezentáció létrehozója, hogy a Volkswagen innovációi a fellegekbe repítik az embert.

E fellegekbe repítő újítások egy része a Passat CC-ben mutatkozik be, de még mielőtt rátérnék ezek ismertetésére hadd időzzek el kicsinyég a CC elnevezés értelmén. A járatlanok azt gondolhatják, kupé-kabrióról van szó, ám nem ez a helyzet. Esetünkben a két C comfort coupét rejt, azaz olyan kupét ígérnek, mely a limuzinok kényelmét nyújtja.

Az utóbbi időben az autógyárak szívesen mondják bármire, hogy kupé, én mégis – bizonyára végtelen rugalmatlanságról tanúbizonyságot téve – azt gondolom, a kupé karosszériaforma kétajtós kialakítást takar, vagy legalábbis kéne takarnia. Csak azért írom mindezt, mert a CC és a limuzin Passat között a felületesebb szemlélőnek elsőre nem biztos, hogy feltűnik a különbség, így e modellváltozat esetében a kupé elnevezést már a tradíciók sárba tiprásának érzem. Ezt figyelembe véve már nem annyira lehetetlen elképzelni, hogy ez a kupé valóban a limuzin kényelmét nyújtja, ám miután az ember ezt elképzelte, és beül az autóba, rögtön meg is győződik az ellenkezőjéről.

A hátsó ülésen vett próba tanulságaként elmondhatom, hogy a lábtér valóban bőséges, ám 176 centiméteres magasságommal is tagadhatatlanul kupés hangulatba kerültem, már ami a fejteret illeti. Van tehát egy kupé elnevezésű autónk, amely valamelyest dögösebb vonalakkal rendelkezik, mint a limuzin, lábtere tényleg megfelelő, fejtere hátul nincs, egyébként meg nem kupé. Kissé zavaros, de szemmel láthatóan csak a magamfajtának, ugyanis a tájékoztatás szerint 150 darab autót már előrendelésben eladtak.

A Passat CC-ben valóban benne van minden, és bizonyos tekintetben még kis plusz is, amit a presztízsmárkák felső kategóriás modelljeiben megszoktunk. A legfontosabb a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely ebben a modellben mutatkozik be a VW konszern járműveiben. A rendszer az esőérzékelő közelébe épített kamera segítségével működik. Ennek sajnos megvan az a hátránya, hogy ehhez az extrához nem lehet fűthető szélvédőt rendelni. (Ezek szerint nem érné meg a kamerát is figyelembe vevő fűtőszál-elrendezéssel rendelkező szélvédőt fejleszteni és gyártani.)

A Lane Assist 65 és 250 kilométer/óra sebesség között működik. Amennyiben az autó úgy lépne át útburkolati jelet, hogy a vezető nem indexel, maximálisan 3 newtonméter kormánynyomatékkal igyekszik a helyes útra téríteni a járművet. Bizonyos helyzetekben rázni is képes a kormányt, hogy felhívja a vezető figyelmét, és ugyanezen céllal egy buzzer is megszólalhat, ha már úgy tűnik a vezérlőelektronia számára, hogy nagyon alszunk vagy nincs a kormányon a kezünk.

Szintén a CC-ben debütál a Volkswagen adaptív futóműszabályzó rendszere is, amely a csillapítás és a kormányrásegítés folyamatos változtatásával teszi egyszerre sportossá és kényelmessé az autót. Szó mi szó, ennek a rendszernek igencsak ideje volt már a Volkswagen háza táján, ezt a modellt pedig lehetséges, hogy egyenesen ciki lett volna e számomra kérdéses hasznosságú felszerelés nélkül piacra dobni.

A Volkswagen Park Assist rendszere is elérhető a CC-ben, amelynek segítségével az autó a haladási irányával párhuzamos parkolóhelyre képes automatikusan beállni, csak a gázt és a féket kell működtetnünk. A manőverezésnél maradva okos és érdekes újítás, hogy a tolatókamera csak akkor bújik elő, ha szükség van rá, így nem koszolódik olyan könnyen, a nagyon szellemesen a Volkswagen emblémába épített hátsó szem. A rendkívül gazdag lista részét képzi az adaptív tempomat is, amely akár egészen álló helyzetig képes fékezni az autót.

Érdekesség, hogy a CC alapfelszereltségéhez Continental ContiSeal gumiabroncsok járnak. Ezekben a gumikban egy tömítőanyag van, így a gumi önműködően eltömíti az öt milliméternél nem nagyobb átmérőjű szög vagy csavar által okozott lyukat, még akkor is, ha azt kihúzzák a gumiabroncsból. Gyakorlatilag azon az elven működik mint a defektjavító "spray", csak ebben az esetben a tömítőanyag már a gumiban van gyárilag.

Három benzines motor választható, 160 illetve 200 lóerős TSI, valamint az összkerekes változathoz a 300 lóerős V6-os. Dízelből 140 lóerős és 170 lóerős TDI áll rendelkezésre. A CC-nek még egy érdekessége van, nevezetesen a váltója. Választható a legújabb fejlesztésű hétsebességes DSG váltó is, igaz kizárólag a 250 newtonméternél alacsonyabb maximális nyomatékú motorokhoz társítva. Az írás szerint ezzel a váltóval a manuálishoz képest akár 12, a hidrodinamikus automatához képest pedig akár 20 százalék üzemanyag-megtakarítás is elérhető.

Az extrázástól eltekintve egyetlen felszereltségi szinten kapható CC a 140 lovas, 2 literes dízelmotorral a legolcsóbb, 7 884 200 forintot kell leszurkolni érte. A Volkswagen tervei szerint 400 darabot el fognak adni belőle sőt, mivel az eddigi megrendelések optimizmusra adnak okot, így az sem kizárt, hogy ennél több CC talál majd gazdára.