Pedo- és gerontofília Wachauban

2008.05.10. 12:35

Vannak, akik a kicsikre izgulnak, mások meg az öregekre. Az ausztriai Weissenkirchenben az efféle elhajlásban szenvedők évről évre gazdagon kiélhetik vágyaikat. Szexológus rajtam már nem talál fogást, én tizennyolc éve járok oda.

Weissenkirchenben persze szó sincs szexről. Itt van az osztrák Duna-kanyar, azaz a Wachau legszebb szakasza. A lapos, kutyasétáltatós parttól kicsit fölfelé tükörsima aszfaltozású, álmosan csordogáló forgalmú országút, túloldalán mézeskalács-házikókból tömören kirakott, középkoriasan kanyargós, szűk utcákkal átszőtt, bájos település. A falu mögött meredek hegyoldal, amelynek minden négyzetcentiméterét olyan alapossággal teraszosították, amit a mi gyaur elménk fel sem foghat. Ilyen, kabátról bolyhokat nagyító alatt kitépkedő alapossággal kizárólag az osztrák képes meggyúrni a földet. Meg talán a svájci. Gyönyörű, lélegzetelállító, csodálnivaló, az ember legszívesebben leterítene egy plédet, kinyitná a festőállványát, és hetekig csak pingálna. Itt még a pacsirtaszó hangerejét is korlátozza valami oben-österreichische decibelnorma.

Weissenkirchenben az év 364 (szökőévekben: 365) napjában hangos szót nem hallani. Az autót errefelé még nem találták fel, a házakban talán még áram sincs, a tüzet kovakövekkel gyújtják. Az egyetlen civilizációs zaj a szőlőtőkéken munkálkodó serény metszőollók kattogása. Itt még a kerti törpék is ásítanak az előkertekben.

Van minden évben ez az április utolsó vasárnapja. Ezen a napon Weissenkirchen kénköves pokollá válik. Két- és négyütemű motorok hörgése retyed egybe gyomorszorító zajmasszává, sportkipufogó robaja szaggatja a dobhártyát, a mindent belengő motalkófüst kékjét melírcsíkként díszíti a wurstárus faszénsütőjének fekete gomolya. Elfut innen mindenki, akibe csepp józanság szorult.

A rendezvény neve Seiberer Bergpreis, és 1300 köbcentiméter alatti, 1969-nél régebbi gyártású, szép állapotú járműveknek írják ki. No, meg – hogy legyen azért kiskapu – van külön youngtimer kategória is, méghozzá évről évre ez az egyik legnépesebb. A limit itt is 1300 köbcentiméter, az évjárat-korlátozás minden alkalommal egyedi, idén, ha jól tudom, 25 év volt a határ.

A feladat egyszerű, és ugyanolyan jól teljesíthető Dongóval, mint hetven lóerős Steyr-Puchhal. Délelőtt fel kell menni a hegy tetejére, délután ugyanannyi idő alatt meg kell ismételni a mutatványt. Akinél a két idő a legközelebb esik egymáshoz, az nyer. Nehezítés, hogy az utat nem kicsit meredek hajtűkanyarok tarkítják, igaz, legalább a verseny idején lezárják. A kategóriánként változó, 40 és 55 euró közötti nevezési díj magába foglalja a teljes pályabiztosítást, a tűzoltók készenlétét, a rajtszámot és a vacsorát az esti díjkiosztón.

Ennyit a szabályokról, térjünk a lényegre. A dolog úgy néz ki, hogy az egyszerű néző délelőtt kilenc-féltíz tájban becsörtet Weissenkirchenbe (a szomszédos, jóval nagyobb Kremsben érdemes aludni), leteszi az autóját-motorját, magához veszi a naptejet, sapkát, fényképezőgépet, és nekiindul a hegynek. A falu nyugati végétől érdemes kezdeni, mert az irgalmatlan hosszú kanyarban már messziről látszanak az autók. 1990 óta járok ide, de amikor meglátom a sort, mindig megszalad a szívem. Imádom.

Csak a startig való feljutás elvisz bő fél órát, már ha nem tököl valaki túl sokat az egyes járműveknél. Steyr-Puchok 1957-től 1972-ig minden kivitelben, 16 lóerőtől 70-ig mindenféle teljesítményben (lehet ellesni a tuningfogásokat), kéthengeres, farmotoros, bokszer BMW 700-asból is mindig akad egy szép csapatnyi, NSU Prinzek, Fiat Topolinók, angol törpe roadsterek (zömmel Austin-Healey Sprite-ok, MG Midgetek, de néha akad egy-egy Triumph Spitfire is), Goggomobilok, Lloydok, Minik, meg közéjük szórva egészen ritka csemegék.

Néhány visszatérőt leszámítva minden évben más különlegességek bukkannak fel. Közülük az egyik első, amire idén felkaptam a fejemet, egy abnormálisan széles kerekekre tett Fiat 1100-as volt. Mi ez az ízléstelenség? – jártam körbe, aztán megnéztem az ablakában az adatlapot. Fiat 1100 E103 Abarth, gyártási év 1955, 1556 köbcentis motorból 90 lóerő (hogy fért ez be az 1300 köbcentis határba?). Letöröltem a nyálcseppet a szám sarkából, körbejártam. Nagy órák (véletlenül nem a sokkal későbbi 125-öséi? Abarth mestertől kitelt, hogy használt, régi autókat épített át modernebb technikával, és így már a motor is stimmelne), sportkormány, sportülések, szívószál-kipufogó a vastagabb fajtából. Szemben éppen állt egy eredeti 1100-as, minden neorealista olasz film kötelező kelléke, összenéztem őket – fitneszbajnok Sportrobikúra előtt és után.

Alig feljebb állt az idei egyetlen magyar induló, Kiss Ferenc 1971-es, makulátlan Zsigulija. Régebben ennél jóval több magyar indult Weissenkirchenben, de a szaporodó magyarországi rendezvények, úgy látszik, elszipkázzák véreinket Labancföldről. Hiszen a kiutazás, a szállás és a nevezés árából már itthon is be lehet fizetni valami jó kis oldtimertúrára, és eurót sem kell váltani. Viszont kimarad a kertitörpe-mázrepesztés a dupla Koppánnyal.

A Zsigulival lett egy kis dráma. Ausztriáig az öreg ékszíj kinyúlta magát, és a délelőtti futamon már annyira csúszott, hogy félő volt, felforr a hegyen a hűtővíz. Ferenc egész ebédideje elment az ékszíjállítással. Ötperces melónak indult, aztán több órán át tartott. Le kellett ugyanis bontani a légszűrőt (természetesen két tőcsavar kiszakadt a karburátorból, ahogy az a Ladáknál ilyenkor rendre megesik) a generátor fölső csavarjához. Aztán kiderült, hogy az alsóhoz csak lentről lehetett hozzáférni.

"Most már tudom, hogy a pár éves 2101-eseken miért nem volt már meg soha a kartervédő. Vagy húsz csavar tartja, örökkévalóság leszedni" – mesélte később Ferenc. De pár perccel a második futam indítása előtt – amikor már jóval később induló versenyzők is elhúztak, fel a rajthoz – készen állt Togliatti szamara. Délelőtti és délutáni futam között kilenc másodperc lett a különbségük, Weissenkirchenben viszont tizedmásodpercekben mérik a győzelmet. Sebaj, legalább a serleget nem kellett cipelni.

No, meg akadt egy Mini Marcos is, ez talán a világ legcsúnyább autója. A nemrég tönkrement brit Marcos sportkocsigyártó viszonylag sikeresnek mondható próbálkozása volt, Morris Mini Cooper-alapokon. Pályaversenyeken ezek az autók egészen szép eredményeket értek el. Ez a darab viszont úgy nézett ki, mintha lett volna mögötte krosszautós múlt is, bár ez a tízcolos kerekek ismeretében képtelenség. A kocsi tervezett otrombaságához hozzáadódó pusztulási nyomok tehát nyilván csak az üvegszálas karosszéria öregedése miatt voltak rajta.

Aztán atomvillanás jobbról. Mi a megmeredt mogyorós Magnum ez? Valódi Porsche RS 550? Nem, csak majdnem, valahogy nem stimmelnek az arányok. Nézem az adatlapot, Porsche RSK, 1961-ből, 1200-as motorral. Hm, valami újabb dolog. A kopottsága alapján nem mai építés, az biztos, de az 1200 köbcenti nagyon gyanús. Mindenesetre gyönyörű. Az RSK elméletileg a James Dean-féle 550-es közvetlen utódja, egyben szellemi örököse, az ötvenes évek végén, a hatvanas évek legelején számtalan híres versenyző ilyet hajtott. Hogy neveket is mondjak, közöttük volt Stirling Moss, Jean Behra, Wolfgang Von Trips, Ken Miles, Dan Gurney is. De az eredeti RSK-t 1,5 (sőt, mivel ez egy kései, 1962-es példány, már 1,6 literes) középmotor hajtotta, a weissenkircheni viszont jó láthatóan csak farmotoros, és a kiírás szerint is csupán 1,2 literes. Talán valami replika? Nem derült ki.

Aztán jött egy NSU 1000 TT kétkarbis motorral. Meg szívem legkedvesebb csücskei, a Monte Carlo-kipufogókkal, nátriumtöltetű szelepekkel, tarajos dugattyúkkal, spéci vezértengelyekkel, nagy karbikkal szénné mérgesített Puch TR-ek. Sajnos egy ilyen már elérhetetlen árban van, egy széria 32 lovas TR2 Europa hárommilliót, valami komolyabb, 50-70 lóerő közé tuningolt 660-as akár ötmillió forintot is megér. De itt legalább látom, főleg meg hallom is majd őket.

Nos, valahol ezen a tájon futottunk egymásba Vályi kollégával, aminek következtében eddigi, lelkes csigákéhoz mérhető haladási sebességem a motiválatlan, lábhiányos tetvek szintjére zuhant. A motiválatlanság persze arra értendő, hogy innentől még kevésbé vágytam a cél elérésére. Két guvadt szemű autónörd gyomra sokkal aprólékosabban emészti a tápértékben gazdag látványt, mint egy magányosan kószálóé. Nyilván ismerik a "feleség beugrik a boltba, siet haza a gyerekhez", illetve a "feleség barátnővel veti be magát a Westendbe" képletek közötti időeltérés-szindrómát. Vályi kollégával most mi lettünk a plázacicák egy gigantikus öregvas-butikban.

Most jön a legérdekesebb autó! Ettől behaltunk, lapozzanak.

Az oldalról ajánljuk

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

6 órája
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott