"Van, akit megállítunk, lehúzza az ablakot, és már szid is minket, azt mondja, ha megadtátok a műszakit két évre, most miért buzeráltok? Kézifékje valószínűleg nincs, mert épp a fékkarral hadonászik. Arra nem gondol, hogy mi lenne, ha a Mátrából lefelé a szerpentinen törne el a fékpedál, és százhetvennel érne be Gyöngyösre."
Harmincéves szerkesztőségi Zsigulinkkal zötyögtem épp a 100-as úton fejér megyei falumból a repülőtérre, amikor megtörtént a baj. Zöld mellényes emberek integettek, elém álltak, és betereltek egy parkolóba, egy furgon mellett terpeszkedő fura vasszerkezet elé.
"Jó napot kívánok, a Pest megyei közlekedési felügyelet ellenőre vagyok, csinálnánk itt gyorsan egy kis műszaki ellenőrzést, ha nem probléma."
Persze tudtam, ha probléma, ha nem, itten mostan ellenőrizve lesz. Átadtam a papírokat, kiszálltam, és érdeklődve figyeltem, mi ez az újdonság, mivel akarják a nyolcvanhetedik bőrt is lehúzni az autósokról. Aztán szép lassan kezdtem megérteni, hogy aminek tanúja, sőt szenvedő alanya vagyok, voltaképp értem történik, és jó dolog.
Az eljárás a következő: az ellenőrök megnézik a papírokat, érvényes-e a műszaki, a zöldkártya, a jogsi. Aztán jön a világítás, tudják, tompított: jó, reflektor: jó, féklámpa: jó, index: jó, most nem jó, jó, most nem jó.
És akkor jön az újdonság. A fékpad. Az ellenőr beül a kormány mögé (jobb, ha ő vezet, mert kell egy kis rutin a belendüléshez az elforgó görgők közé), távirányítójával működteti a padot, a mérőkocsi hátuljábol kihajtott monitoron nézi az eredményt. Első tengely, hátsó tengely, kézifék. A végén jön a kipufogógáz ellenőrzése, benzineseknél négygáz-elemző, dízelnél kormolás. Aztán jegyzőkönyv, ha valami nem stimmel, hatósági végzés.
A Zsigulinál nem stimmelt a hátsó, pardon, B tengelyen a fék. A két fék között 36 százalékos teljesítményeltérést mértek. 30% felett minősül veszélyesnek, így hát kaptam egy beutalót a lakcím, illetve a mi esetünkben a TotalCar székhelye szerint illetékes vizsgaállomásra. 30 napon belül kell elvinni a kijavított, vizsgára felkészített autót. Ha nem találnak semmi hibát, a vizsgálat díjtalan.
És ez az, ami miatt nekiültem cikket írni az esetről. Mert hát gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a hatóság ingyen ellenőrzi autónk műszaki állapotát, ha veszélyesnek ítéli a kocsit, szól, én pedig kijavíttatom, hogy ne haljak meg se én, se más egy hirtelen fékezésnél. Ez egy szolgáltatás, amit az állam nyújt, ingyen. Ennek van értelme, nem az izzókészletezésnek, meg tuggyaemérállítottammegezésnek, zsebből zsebbe elintézésnek.
Sőt ha a tulaj úgy gondolja, a kényszervizsga után kifizetheti a normális vizsgadíjat, és már matricázzák is az újabb két évet a forgalmiba, rendszámra. Ha a vizsgálaton mégis elhasal az autó, ugyanaz történik, mint egy rendes műszakin: ki kell javítani a hibákat, és lehet újra próbálkozni, de az már fizetős, sőt ilyenkor a vizsgadíjat is ki kell fizetni (jelenleg kb. 7-8 ezer forint). Korrekt.
Ha harminc napon belül nem jelentkezik az autó vizsgára, vagy nem jelenik meg a papír, hogy a tulaj az autót inkább elbontja vagy kivonja a forgalomból, a felügyelet automatikusan kitiltja a járművet a forgalomból. Magánszemély fél, jogi személy egy milláig terjedő bírságra is számíthat.
A mobil mérőállomás egy minden jóval felszerelt Opel Movano furgonból és a hozzá kapcsolt utánfutóról legöngyölíthető fékpadból áll. Elöl normális vezetőfülke, középen kényelmes kis iroda laptopokkal, printerrel. Az ellenőrök nagy bánatára klíma nincs. Hátul egy beépített generátor lakik, fölötte a polcokon a gázelemzők, távirányítók, egyéb tartozékok. A mérőkocsi értéke a fékpaddal, generátorokkal, mindennel 16-17 millió forint.
Magyar ellenőrnek magyar fékpad!
Az elgondolkodtató fantázianevű BRZ-20/1RF1800 fékpad bizony magyar gyártmány, az Energotest nevű cég gyártja Dunaharasztiban. A pad tengelyenként két tonnáig alkalmas fékhatásmérésre, lengéscsillapító-ellenőrzésére. Egytengelyes utánfutón szalad a mérőkocsi után, telepítéskor elmés távvezérelt önrakodó szerkezettel hajtogatja szét saját magát.
Az első komplett mérőkocsit a tavaly októberi Budapesti Autószalonra rakták össze, akkor képezték ki az első négyfős brigádot is. A kocsi a tavaszi rügyfakadástól az első hóig kint van az utakon. Pont ebbe a pionírcsapatba futottam bele a Zsigulival. Aztán pár héttel később megkerestem őket még egyszer, hogy fényképészkedjek és tovább kérdezősködjek.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
