"Van, akit megállítunk, lehúzza az ablakot, és már szid is minket, azt mondja, ha megadtátok a műszakit két évre, most miért buzeráltok? Kézifékje valószínűleg nincs, mert épp a fékkarral hadonászik. Arra nem gondol, hogy mi lenne, ha a Mátrából lefelé a szerpentinen törne el a fékpedál, és százhetvennel érne be Gyöngyösre."
Harmincéves szerkesztőségi Zsigulinkkal zötyögtem épp a 100-as úton fejér megyei falumból a repülőtérre, amikor megtörtént a baj. Zöld mellényes emberek integettek, elém álltak, és betereltek egy parkolóba, egy furgon mellett terpeszkedő fura vasszerkezet elé.
"Jó napot kívánok, a Pest megyei közlekedési felügyelet ellenőre vagyok, csinálnánk itt gyorsan egy kis műszaki ellenőrzést, ha nem probléma."
Persze tudtam, ha probléma, ha nem, itten mostan ellenőrizve lesz. Átadtam a papírokat, kiszálltam, és érdeklődve figyeltem, mi ez az újdonság, mivel akarják a nyolcvanhetedik bőrt is lehúzni az autósokról. Aztán szép lassan kezdtem megérteni, hogy aminek tanúja, sőt szenvedő alanya vagyok, voltaképp értem történik, és jó dolog.
Az eljárás a következő: az ellenőrök megnézik a papírokat, érvényes-e a műszaki, a zöldkártya, a jogsi. Aztán jön a világítás, tudják, tompított: jó, reflektor: jó, féklámpa: jó, index: jó, most nem jó, jó, most nem jó.
És akkor jön az újdonság. A fékpad. Az ellenőr beül a kormány mögé (jobb, ha ő vezet, mert kell egy kis rutin a belendüléshez az elforgó görgők közé), távirányítójával működteti a padot, a mérőkocsi hátuljábol kihajtott monitoron nézi az eredményt. Első tengely, hátsó tengely, kézifék. A végén jön a kipufogógáz ellenőrzése, benzineseknél négygáz-elemző, dízelnél kormolás. Aztán jegyzőkönyv, ha valami nem stimmel, hatósági végzés.
A Zsigulinál nem stimmelt a hátsó, pardon, B tengelyen a fék. A két fék között 36 százalékos teljesítményeltérést mértek. 30% felett minősül veszélyesnek, így hát kaptam egy beutalót a lakcím, illetve a mi esetünkben a TotalCar székhelye szerint illetékes vizsgaállomásra. 30 napon belül kell elvinni a kijavított, vizsgára felkészített autót. Ha nem találnak semmi hibát, a vizsgálat díjtalan.
És ez az, ami miatt nekiültem cikket írni az esetről. Mert hát gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a hatóság ingyen ellenőrzi autónk műszaki állapotát, ha veszélyesnek ítéli a kocsit, szól, én pedig kijavíttatom, hogy ne haljak meg se én, se más egy hirtelen fékezésnél. Ez egy szolgáltatás, amit az állam nyújt, ingyen. Ennek van értelme, nem az izzókészletezésnek, meg tuggyaemérállítottammegezésnek, zsebből zsebbe elintézésnek.
Sőt ha a tulaj úgy gondolja, a kényszervizsga után kifizetheti a normális vizsgadíjat, és már matricázzák is az újabb két évet a forgalmiba, rendszámra. Ha a vizsgálaton mégis elhasal az autó, ugyanaz történik, mint egy rendes műszakin: ki kell javítani a hibákat, és lehet újra próbálkozni, de az már fizetős, sőt ilyenkor a vizsgadíjat is ki kell fizetni (jelenleg kb. 7-8 ezer forint). Korrekt.
Ha harminc napon belül nem jelentkezik az autó vizsgára, vagy nem jelenik meg a papír, hogy a tulaj az autót inkább elbontja vagy kivonja a forgalomból, a felügyelet automatikusan kitiltja a járművet a forgalomból. Magánszemély fél, jogi személy egy milláig terjedő bírságra is számíthat.
A mobil mérőállomás egy minden jóval felszerelt Opel Movano furgonból és a hozzá kapcsolt utánfutóról legöngyölíthető fékpadból áll. Elöl normális vezetőfülke, középen kényelmes kis iroda laptopokkal, printerrel. Az ellenőrök nagy bánatára klíma nincs. Hátul egy beépített generátor lakik, fölötte a polcokon a gázelemzők, távirányítók, egyéb tartozékok. A mérőkocsi értéke a fékpaddal, generátorokkal, mindennel 16-17 millió forint.
Magyar ellenőrnek magyar fékpad!
Az elgondolkodtató fantázianevű BRZ-20/1RF1800 fékpad bizony magyar gyártmány, az Energotest nevű cég gyártja Dunaharasztiban. A pad tengelyenként két tonnáig alkalmas fékhatásmérésre, lengéscsillapító-ellenőrzésére. Egytengelyes utánfutón szalad a mérőkocsi után, telepítéskor elmés távvezérelt önrakodó szerkezettel hajtogatja szét saját magát.
Az első komplett mérőkocsit a tavaly októberi Budapesti Autószalonra rakták össze, akkor képezték ki az első négyfős brigádot is. A kocsi a tavaszi rügyfakadástól az első hóig kint van az utakon. Pont ebbe a pionírcsapatba futottam bele a Zsigulival. Aztán pár héttel később megkerestem őket még egyszer, hogy fényképészkedjek és tovább kérdezősködjek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
A Tesla Model 3 lenyomta az Astrát és a Passatot Magyarországon
Már a harmadik helyen van a magyar importlistán. Egyetlen autóval maradt le a Focus mögött.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Közélet
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Fordok százait hívják vissza, mert nem sikerült jól az előző visszahívás
300 Mustang lehet érintett.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.
- Közélet
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Nepperűző
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.
- Hírek
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Tesztek
Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.
Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!
- Belsőség
Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból
Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.
- Hírek
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.
