100 év hallgatás

2000.11.20. 10:40
August Horch (1868-1951) édesapja kovácsműhelyében szerzett szakmai műveltséget. Ezt a tudását jócskán kiegészíthette 1896-1899 között, amikor a Benz autógyár vezetőjeként tevékenykedett. E három év alatt annyira sikerült az autógyártás minden csínját-bínját eltanulnia Európa egyik legismertebb járműkészítőjétől, hogy nagy bátran önállósította magát és Köln közelében saját műhelyt nyitott. Az első, még kiforratlan prototípusok megépítése után a cég kétszer is költözött. Végül Zwickauban sikerült megfelelő telephelyet találni.
 
   
    Horch Model 1, 1900. A kormánynál August Horch.

Az első sikeres Horch típus 1904-ben jelent meg. A négyhengeres 18/22 lóerős (az első szám az adólóerőt, a második a motor tényleges teljesítményét jelzi) modell még egy túraversenyt is megnyert. Horch annyira megörült a nagy reklámértékű győzelemnek, hogy az 1908-as Henrik porosz hercegről elnevezett túraútra, amely Németország egyik legismertebb autós rendezvénye volt két új nyolchengeres modellt is benevezett. Azonban a két résztvevő elbukott és az igazgatótanács kérdőre vonta Horchot, aki megsértődött, kilépett és új autógyárat alapított. A Horch cég megtiltotta, hogy még egyszer a saját nevét használja, így született meg 90 évvel ezelőtt az Audi márka. A Horch ugyanis németül azt jelenti figyelj, hallgass. Az Audi ugyanez latinul.

 
   
  Az első sikeres Horch "versenyautó" 1906-ból.

Az első világháborúig kizárólag négyhengeres motorokkal szerelt autókat készítettek Horch márkanév alatt 1.6-tól egészen 6.4 literesig. A háború alatt repülőgépmotorokkal sikerült a céget életben tartani. A béke beköszöntével új főmérnököt vettek fel. Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia, aki a századfordulón az osztrák Austro-Daimler első modelljeit tervezte nyerte el az állást. Irányítása alatt készültek el az első nyolchengeres Horch típusok.

 
   
    August Horch már az Auto Union időszakban

A 3230 köbcentiméteres motor két felülfekvő vezérműtengelyével jócskán meghaladta korát. Más autógyárak, mint az Alfa Romeo vagy a Sunbeam csakis versenyautók esetében alkalmazta ezt a megoldást. A nyolchengeres motor lett később a Horch vezérfonala. Paul Daimler ezen kívül bevezette a szervo-rásegítésű fékeket mind a négy keréken, illetve a karos irányjelzőket. A napi termelés megduplázódott nyolcról tizenhatra. A munkások száma is emelkedett: 1500-ról 2500-ra.

 
   
  Elegáns Horch "városi kupé", amely az első világháború alatt készült.

Daimler a gazdasági válság első fuvallatára, 1929-ben kilépett a cégtől. Utódai egyszerűbb nyolchengeres típust mutattak be, amely árban alatta maradt a nagy konkurrens, a Mercedes hasonló típusának. Előbbiből 2200, utóbbiból 891 kelt el

1931 és 1934 között egy V12-es motorral szerelt típust is gyártottak kisebb szériában. Ráadásul 1932-ben a Horch az Auto Union csoport része lett. Érdekes módon tag volt az Audi is, rajta kívül a Wanderer és a DKW is, utóbbiak egyszerű családi autóiról voltak ismertek. A hathengeres Audi és a soros nyolchengeres Horch-ok közötti rést egy V8-as Horch töltötte ki. Ez lett a harmincas évek "tömeg-Horchja".

 
   
    A harmincas években készített Horch luxusautó Auto Union emblémával.

Az Auto Union világhírű versenyautóit is a Horch szerelőcsarnokaiban állították kerekekre. A második világháború után az államosított és keletnémet kézbe került Horch művekből 1956-ban kigördült egy luxusautó, amely először a Horch márkanevet viselte, de az Auto Union, amely ekkor már Düsseldorfban székelt, erőteljesen tiltakozott, így végül Sachsenring néven árusították az egykori luxusautók e halovány árnyékát. Később Zwickauban -egészen a rendszerváltásig - a Trabant készült, ma már Mercedes teherautófülkéket szerelnek össze a patinás üzemcsarnokban.

 
   
  Részben magyarországi alkatrészek felhasználásával restaurált V8-as Horch 853.

Végül néhány szó a Horch magyarországi történetéről: jelenlegi ismereteink szerint az első világháború után először a Dandy Automobil Rt, majd a Motor Automobil Rt hirdette magát Horch kereskedőként. Utóbbi a '20-as évek elején csak néhány évig létezett, ráadásul egy korabeli leírás szerint nem is lehetett valami megbízható cég: alapítói között egy kétes hírű grófot és egy mozitulajdonost találunk. Mindenesetre a város szívében, az Eskü téren (ma Március 15. tér) rendezték be díszes bemutatótermüket, ahol a német Bugattit, a Rabagot, ezen kívül a Grade kisautót és a Horch luxuslimuzint árusították.

 
   
    Az Auto Union versenyautók egyik reklámja.

A cég hamar csődbe ment, ezután a Toldi Motorkocsi társaság vette át a képviseletet, majd a gazdasági válság során először a belga luxusautómárkát, a Minervát képviselő Simó Sándor, utána pedig a Horch vetélytársával, a német Röhrrel is kereskedő Domahidy Ferenc. Hozzá társult be Hess Ervin, aki 1934-re önállósította magát, és az Auto Union márkáinak hazai importőre lett. Kiváló kapcsolatokkal bírt minden téren, hiszen korabeli sajtóhírek szerint maga Horthy Miklós is vásárolt egy Horchot. Mára hazánkban egyetlen túlélő példány sem maradt.