Sinatra azonnal rendelt

2001.03.21. 11:11

"Egy reggel a New Yorki Autókiállítás karbantartói különös látványra figyeltek fel a Jaguar standon. Néhány jólöltözött fiatalember szorgoskodott az XK-E körül mérőszalagokkal és jegyzetfüzetekkel. Hamar kiderült, hogy a Chevrolet számára dolgoznak és össze szeretnék hasonlítani az autót a Corvette Sting Ray-jel, aminek éppen akkor zajlottak a tervezési munkálatai", emlékszik vissza egy szemtanú a Jaguar E 1961-es amerikai bemutatójára.

 
   
    A Jaguar E-típus második szériája már nem az elegancia csúcsa volt.

Az E-típus az Újvilágban azért kapta az XK-E nevet, mert a háború után bemutatott XK120 sorozat olyan ismertséget biztosított az ugró vadmacskával fémjelzett márkának, amelyet a helyi kereskedők nem szerettek volna feladni. A new yorki premier során az emberek sûrû, tömött sorokban álltak, csak hogy egyetlen pillantást vethessenek az új sportkocsira.

 
   
  Az egytucat könnyűsúlyú verseny-E egyike a '90-es években egy régiautóversenyen.

A kiállítás után az egyik Los Angeles-i kereskedõhöz besétált Frank Sinatra és rábökött a demoautóra: "Ez kell nekem és most rögtön". A showroom tulajdonosa kiüzent, hogy errõl szó sem lehet, most különben sem ér rá. Hja, a kereslet és a kínálat. A kereslet pedig óriási volt.

1964-ben a 3.8 literes motort megnagyobbították 4.2 literesre, a kétüléses kupé mellé pedig egy 2+2 üléses variánst is kihoztak, mivel a fiatal amerikaiak családostul szerettek volna utazni. Eközben szintén Amerikában a Jaguar E-típus vagy XK-E - bárhogy is nevezzük - sorsát döntõen befolyásolta, hogy a '60-as évek második felében Ralph Nader fogyasztóvédelmi munkásságának köszönhetõen az autógyárak kénytelenek voltak egyre szigorúbb biztonsági elõírásoknak megfelelni.

 
   
    Az utolsó E-típusok egyike műanyag (!) lökhárítóval, V12-es motorral.

Ez alól az E sem bújhatott ki. A hosszú motorháztetõ megfelelt gyûrõdési zónának, a mûanyag fényszóró-borítás azonban gátolta a fényerõt, így el kellett távolítani. 1968-tól a szakirodalomban csak másfeledik szériának titulált Jaguar E-ket már így árusították, ráadásul a belsõ térbõl eltûntek a kiálló kapcsolók és az indítógomb is. Mivel a Jaguar ezeket a változatokat is az elsõ szériába tartozónak értékelte, a rajongók kitalálták az 1.5 széria elnevezést. Igazából a leghûségesebb E-hívõk szerint a sportkocsi ekkor indult el a lejtõn. Már a két hátsó ülés beiktatásával kezdett veszíteni a forma eredeti letisztultságából, de a kiálló fényszórók teljesen tönkretették a lágyan hullámzó vonalakat.

 
   
 

Az 1968-1971 között készített második széria csak folytatta a megkezdett trendet. A lökhárítókat megnagyobbították, a "családi kupé" szélvédõjét néhány centivel elõrébb hozták, az elsõ és hátsó lámpák mérete szintén megnõtt.

Azután egy 5.3 literes, 272 lóerõs V12-es motort gyömöszöltek a motortérbe, abbahagyták a kupé gyártását, és sportkocsi helyett GT lett az E-típusból, szervokormánnyal, hûtõráccsal. Igaz, a második és a harmadik széria volt a legkelendõbb, egy idõben akár évi 18000 darab is elhagyta a gyárat, amelynek döntõ többsége Amerikában landolt, de az igazi sportkocsi-rajongók szíve vérzett. Azután az olajválság véget is vetett az E-típus karrierjének 1973-ban.

 
   
   

A Jaguar E-típus versenykarrierje csakis Angliában nevezhető sikeresnek. A Ford a GT40-re és a Ferrari a GTO-ra sokkal több pénzt költött. Ráadásul divatba jöttek a középmotoros konstrukciók, az E pedig orrmotoros volt. Azért készült egy tucat Lightweight verzió, amely még a 24 órás LeMans versenyen is elindult 1962-ben és dacára a rengeteg technikai malőrnek, 9. helyen célba is ért.

 
   
  Egy "amerikanizált" verseny-Jaguar amelyet 1974-ben preparáltak.

Ekkoriban egy ifjú skót is lehetõséget kapott, hogy kipróbálja az új angol versenygépet. Rögtön meg is nyert egy helyi versenyt. Az urat Jackie Stewartnak hívták és késõbb mint Forma 1 versenyzõ lett ismert... A késõbbi Jaguar szériákból már nem faragtak speciális változatokat. Viszont miután az E-típus gyártása befejezõdött Amerikában, több V12-es modellt speciálisan átalakítottak és ezek a helyi klubversenyeken letarolták a mezőnyt. Késõbb megalakultak a klubok és az egyesületi tagok is beneveztek versenyekre. Így az E-típus legendája a mai napig tovább él.

Az oldalról ajánljuk

Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

1 órája
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28