A Vörös Hadsereg hegyvidéken és völgygerincen át előretört és nyert - 1945. május 8-án véget ért a második világháború. A győztes Szovjetunió egy nappal később bemutatta Győzelem (Pobeda) nevű családi autóját. Sok mindent el lehet mondani az orosz autókról: elavultak, nyugati típusok másolatai - ez azonban éppen a Pobedára nem volt jellemző.
Akkoriban az önhordó konstrukció még nem volt
mindennapos, ráadásul
a forma a karosszéria vonalába simúló sárvédőkkel is frissnek,
elevennek hatott. Persze az okosak rögtön előcitálják a háború
előtti Opel Kapitant és az angol Standard Vanguard-t, de a GAZ
mérnökei akkor sem végeztek rossz munkát. GAZ, azaz Gorkij
Avtomobil Zavod (Gorkij Autógyár) - az 1932-ben alapított cég
először Ford A személyautókat és AA teherautókat szerelt össze,
majd 1936-ban megjelentek első saját fejlesztésű típusukkal. Az M1
különösebb nyom nélkül tűnt el néhány év után, a második
világháborús terepjáró, a GAZ 67 azonban a Jeep kelet-európai
párjaként jó szolgálatot tett.
Pobeda Off-Road |
E tapasztalatok birtokában indult 1944-ben egy,
a helyi
extrém időjárási viszonyokat jól tűrő családi autó
kifejlesztése. Természetes volt, hogy a hadi sikerek nyomán valami
ezzel összefüggő nevet kapjon az újdonság, így lett Pobeda.
A hivatalosan M20 kódnevet viselő négyajtós, 2.1 literes oldalszelepelt, négyhengeres motorral szerelt robusztus típus a leendő KGST blokk egyik slágere lett. Az alapváltozaton kívül kabriolet és összkerékhajtású "terepjáró" variánsok is kaphatóak voltak. Sőt, létezett Pobeda-karosszériás motoros szán is, sőt egy kísérleti alvázra még áramvonalas kasznit is húztak. A GAZ Torpedo 180 km/h végsebességet ért el 1951-ben.
Motoros szán sarkköri kutatásra |
A Volga megjelenésével valamit kezdeni kellett
a Pobeda gyártósoraival. A megoldás hasonlított arra, amikor a
Rover Sri Lankába telepíti levetett típusainak szerelőszalagjait.
Lengyelországban ugyanis az FSO (röviden, velősen Személyautógyár),
amely már a háború előtt kiváló kapcsolatokat ápolt az olasz
Fiattal, a hidegháború miatt képtelen volt megújítani partneri
viszonyát a taljánokkal. Így kénytelen-kelletlen elfogadták az
oroszok ajánlatát.
A Pobedából Warszawa lett.
Korai Warszawa |
Kezdetben még az alkatrészeket is a
Szovjetunióból szállították, de azután a helyi alkatrészgyártók
belelendültek. Mivel a Pobedából sem spórolták ki az anyagot, a
Warszawa egyik legfőbb gyártási problémája is az
irdatlan mennyiségű vas felhasználása és a bonyolult
gyártási procedúra végrehajtása volt. Így a tervezett évi 25000
helyett mindössze 18 000 darabot sikerült évente legyártani a
Warszawa fénykorában.
Warszawa 223 limuzin |
A hűtőrácson kívül a belsőtérben a
kormányoszlopra helyezett váltó különbözteti meg a két típust. A
Warszawát közel két évtizedes pályafutása során többször
modernizálták. Először az oldalszelepelt motor adta át a helyét egy
70 lóerős, felülszelepelt aggregátnak, amelynek segítségével 100
km/h végsebességet is sikerült elérni. A karosszéria átalakítása
következett: a
csapotthátúból normális limuzin született.
Warszawa 223 kombi |
A történeti hűség kedvéért el kell árulni, hogy
már az oroszok is próbáltak hozzácsapni egy csomagtartó dobozt a
Pobedához, de az ő kísérleteik sehova se vezettek. Kezdetben a
Warszawa is M20 modelljelzéssel futott, majd M201, M202 lett a
különböző technikai átalakítások révén. Persze
a Peugeot nem restellt morogni, ugyanis az effajta
típusjelzéseket ők levédették. 1969-tól már Warszawa 223 néven
szerepelt a katalógusokban az autó egészen 1974-ig.
Az első Zsuk teherautók is Warszawa alvázra készültek, sőt az utódmodell, a Syrena első prototípusai során is 50 százalékos Warszawa alkatrész-hányadot írtak elő. Mintha egy mosásban összement Warszavát valaki a bontóból összeszedett díszítésekkel ékítette volna. Nem véletlen, hogy a Syrena végső formájában semmiféle rokonságot sem mutatott az FSO első háború utáni típusával.
A Warszawa ritka pick-up verziója |
Mentő- és rendőrautó, taxi, pick-up és vágánygépkocsi-variáns is létezett a Warszawából. Egykor Magyarországon mindegyik variációból szép számmal futott, mára csak a gyűjtőknél maradt pár darab. Viszont egyes, meg nem erősített hírek szerint Oroszország eldugott falujaiban ma is napi használatban pöfög néhány Pobeda a szovjet autóipar örökkévaló dicsőségét hirdetve.