1952-ben a leginkább életveszélyes körülményeiről ismert mexikói Carrera Panamericana versenyen, amelynek szabálykönyvét úgy alkották meg, hogy európai autó csak elvétve vehessen részt, német sportkocsi győzött: a Mercedes új, sirályszárnyas SL-je.
Az 1952 tavaszán bemutatott Mercedes-Benz 300SL a Föld egyik
legelső sirályszárnyas ajtómegoldással épített közúi járműve volt.
Különleges, felfelé nyíló ajtaja nem valamelyik tervező
agyszüleménye: az akkori szabálykönyvek tanulmányozása után merült
fel a lehetőség, hiszen másként meglehetősen nehezen lehetett volna
bejutni a sportkocsi belsejébe.
A Mercedes vezetősége 1951-ben bólintott rá a tervre, amely
a háború előtti GP versenyautók utódának megalkotását tűzte ki
célul. Meglehetősen szűkre szabott határidőt engedélyeztek:
1952. tavaszán már a bemutatót kellett szervezni. Így azután a
Rudolf Uhlenhaut által vezetett designer-csapat fogta a 300S típus
hathengeres motorját, rápakolt három Solex karburátort, majd kreált
egy csővázat és az egészet beburkolta alumínium elemekkel. A
végeredmény egy szuperkönnyű azaz Super Leicht jármű lett, amelyet
típusnévként is hasznosnak bizonyult.
Miután az SL-lel sikeresen letarolták európa versenypályáit,
így többek között a 24 órás LeMans futamról is egy első hellyel
távoztak, Alfred Neubauer, az Ezüst Nyíl-istálló mindható főnöke
szemet vetett Amerikára. Az SL 1952. őszén az Újvilágban is
bemutatkozott, a kegyetlen Carrera Panamericana versenyen. A
Carrera Panamericana-t többen egyszerűen a vérfürdő jelzővel
illették. Az alapötlet roppant egyszerű: minél gyorsabban eljutni a
Mexikó egyik sarkában felállított "start" feliratú farámpától a
3100 kilométerre elhelyezett "finis" tábláig.
Az ötlet a helyi közlekedési minisztérium illetékes elvtársának
agyából pattant ki, aki szerint ily' módon a frissen megnyitott,
Alaszkától Mexikó déli határáig húzódó Panamerican autópályára
remekül fel lehetne hívni a figyelmet. S lőn. A Mexikó
hegyes-völgyes, sivatagos tájain kanyargó betoncsíkon
még mai szemmel is félelmetes sebességgel száguldoztak a
résztvevők - mindezt különösebb védőfelszerelés és a nézőket óvó
kordonok nélkül. Az első Carrera Panamericana-ra 1950-ben került
sor, majd miután 1953-ban kilencen, 1954-ben pedig nyolcan
vesztették életüket (nézők és versenyzők egyaránt), már be is
tiltották a rendezvényt.
1952-ben az akkor vadonatúj Mercedes-Benz sportkocsi hódította el
az elsőséget. Karl Kling és navigátóra, Hans Klenk számára 18 óra,
51 perc és 19 másodperc szükségeltetett, hogy Guatemalaból az
USA-ig eljussanak. Ez
165 km/h-s áltagsebességnek felel meg - nagyrészt közúton,
primitív biztonsági előírások közepette.
Sem tűzálló ruha, sem ütésálló sisak nem védte az autóban
ülőket, még biztonsági övet is kevés járműbe szereltek. A második
helyezett Hermann Lang/Erwin Grupp páros előtt 35 perccel később
lengették meg a kockás zászlót. Karl Kling autóját a Mercedes saját
házi múzeumában őrzi, közel 400 millió forint értékre
biztosították.
Ez a siker egyengette az utat egy sorozatgyártású változat
létrehozása előtt, amelyet 1954-ben mutattak be.
A szintén 300SL névre hallgató, immár acélkarosszériás kétüléses
kupé örökölte verseny-párjának ajtómegoldását, illetve nyitott
roadsterként is árusították. Herbert von Karajan, Tony Curtis és
más hírességek is e típus mellett voksoltak.
Az SL típus fényes karriert futott be,
ma is az egyik legelismertebb sportkocsi. Későbbi
verseny-változatai egyebek mellett a Mille Miglia-n is
bizonyították. Mindez azonban nem homályosítja el az ősapa
"ágyugolyó-futamon" aratott dicsőségét.
|