Elnyújtott élvezet

2002.01.17. 07:59
Mi a közös a Volkswagen bogárban, a Lamborghini Countach-ban és a Trabantban? Mindegyikből készült hosszított limuzin.
 
   
    Opel Astra

Jelentős rendezvényeken limuzinban illik megjelenni. Ezeket Amerikában, Ázsiában és lassan Európa több nagyvárosában szinte mindegyik utcasarkon lehet bérelni, de természetesen magánhasználatban is jó pár darabot találunk. A hosszított limók építésére külön iparág szakosodott az Egyesült Államokban. Persze más országokban is akadnak kísérletező kedvű manufaktúrák, mint a korábban bemutatott indiai DC Design, amely egy Opel Astrából csinált "stretch limo"-t.

 
   
 

Amerikában viszont évtizedekre visszanyúló hagyomány áll az óriás luxusautók mögött. Az ötvenes években a Cadillac, Lincoln és mások is elborzasztó méretű kerekeken gördülő "jachtokat" készítettek. Már ekkor is akadtak olyanok, akik még ezzel sem elégedtek meg. Nem kizárólag az amerikai elnökre kell gondolni, akinek mindig kéznél van egy mozgó iroda. Itt van mindjárt a Király, azaz Elvis Presley, akinek nagyszámú Cadillac flottájában úszómedencével, tévével és szőke nővel felszerelt limuzint is találhattunk.

 
   
   

Manapság is a Lincoln és a Cadillac a legnépszerűbb donorok. Az átalakító cégeknek Ford és a GM közösen kidolgozott biztonsági eljárásainak kell megfelelniük. Ugyanis, ha 100 inch-csel, azaz két és fél méterrel megtoldjuk egy adott modell hosszúságát, telepakoljuk mindenféle kényelmi extrával, akkor messze nem lesz olyan biztonságos, mint alapállapotban. A nyolcvanas évek közepén teremtettek itt is rendet, miután több halálos baleset alaposan ráirányította a figyelmet az alapvető tényekre.

 
   
 

A National Limousine Association tagjainak honlapjait böngészve egyértelmű, hogy manapság a bőrkárpittal borított ülések, kristálypoharakkal és -üvegekkel ellátott bárszekrény, DVD, CD, állandó Internet-kapcsolat mind-mind alapfelszereltség. Egy kifinomult hifi berendezés, ötletes apróságok, illetve a cég minél környezetbarátibb mivolta alapján lehet különbséget tenni az egyes műhelyek között.

 
   
   

Vannak persze olyan cégek, akik nem elégednek meg az egyszerű limuzinokkal. A Cadillac Escalade vagy a Lincoln Navigator luxusterepjárók hosszított változatai a piac legújabb slágerei. És így lassan átevezünk az extremitások világába. Manapság egy jól sikerült egyedi átalakítás, mint a Hummer vagy a Chrysler PT Cruiser limuzin a sláger.

 
   
 

A Lamborghini Countach-ból többféle megoldás is született. Volt olyan, aki egy eredeti olasz sportkocsit áldozott fel, mások egy egyszerű utánzat, replika karosszériáját ültették Cadillac alvázra. Számomra a Trabant P 601 XXL viszi el a pálmát. A háromtengelyes csodajárgányt 1989-ben építette egy német autófényező cég. Az eredeti 26 lóerős motort érintetlenül hagyták, viszont a 26 hétig tartó munka során viszont négy eredeti Trabit használtak el, mire megszületett a csoda, amely azóta is rendületlenül járja az európai találkozókat.

 
   
    Le Seyde

Akinek még ez sem elég, esetleg javíthatatlan japán-autó rajongó, annak ajánlom a Mitsuoka Le Seyde-t. A Mitsuoka cég a nyolcvanas évek közepén ezzel az alkotással robbant be a világ autógyártóinak sorába. Egy ártatlan Nissan családi autót használtak fel, hogy nyomelemeiben klasszikus Mercit, néhol stretch limókat idéző egyveleget állítsanak elő.

 
   
  Lamborghini

Mit hoz a jövő? Egyfelől még hosszabb limuzinokat. Amerikában standard 100 inch-es konverzió mellett néhány helyen már találkozhatunk 130 inch-es próbálkozásokkal is. Ezenkívül mindig is lesznek extrém kívánságok és olyan cégek, akik bármire vállalkoznak.