Maglódig hallani a hangját. Suzuki-, BMW-, Zuk-, Lancia- és Lada-alkatrészek, második hely a BMW-k bajnokságában. Mindez egy Wartburg karosszériában.
A Katona autószervizt Gyömrőn mindenki ismeri. Legalábbis azt mondták a telefonba, ha nem találok oda hozzájuk, bárkitől megkérdezhetem, merre vannak Katonáék. De odataláltam, és mikor megérkeztem, épp egy VW Transporter állt a műhelyben. Az udvaron meg széria Lada. Kis sár, hólé, és az a megnyugtató vidéki hangulat, amiből nem szívesen indul vissza az ember a nyüzsgésbe.
Józsi, a versenyző és apja, Feri, a főkonstruktőr is barátságos emberek. Rögtön hátravezettek a hátsó garázshoz, ahol a versenyautó pihen. Kiálltak vele, hogy kivigyük egy próbakörre a hátsó udvarba - itt mindenből van hátsó, még kerékhajtásból is. Amikor élőben – mert előtte csak fényképen láttam – előttem állt a Wartburg, felmerült bennem, hogy az a sok minden, hogy BMW V8, meg Lancia, meg 4×4, amiket a hasznaltauto.hu oldalon levő hirdetésben olvastam, tuti, hogy csak duma. Ez egy mezei Wartburg, semmi extra nem látszik rajta, csak a púp a motorháztetőn, de olyan már majdnem minden dobfékes streetracing kocsin van.
Aztán benéztem az utastérbe, és betérdeltem. Elöl egy hatalmas torony nő ki a padlóból, mint egy tengeralattjáró teteje. A kormány mellett és alatt semmi hely, annyira brutális és egyben lenyűgöző, hogy nem is tudtam megszólalni, csak kattintgattam a fényképezőgéppel. Közben kinyitották a motorháztetőt, és kiderül, ennek is új nevet kell adni, mert a motorház az az utastér. A motor ugyanis a tűzfalnál kezdődik, mert így nem kellett az első futóművet átalakítani. Mármint az előző verzióhoz készült futóművet, mert korábban Lancia-motor volt a Wartburgban. Ez a BMW V8 4.0 a negyedik a sorban.
Az első motor Nissan Silviából jött, gyenge volt. A következő egy kétliteres Lancia, gyenge volt. Aztán egy turbós kétliteres Lancia következett, na, ez már király volt, csak belement a dög. Ezt Feri mondta, és nem értettem. De elmagyarázta, hogy valami baja lett, nem akart menni, és nem tudták megjavítani.
Nem is tudták mi baja, akiket megkérdeztek sem tudták. Egy ismerősük viszont, aki BMW-vel versenyez, azt javasolta, rakjanak be a helyére rendes BMW-motort, azzal nem lesz bajuk. Jó, de a soros hathengeres motor nem fér be, mondták Józsiék. Hát akkor rakjatok be kisebbet, volt a válasz.
Így is lett. A V8 rövidebb, mint a sor hat, és ez befért. Igaz, hogy az utasülés felől lehet beemelni, de az autón levő megoldásoknál ez a legkevésbé extrém. Az első futómű – milyen meglepő – öszvér. A lengőkarok a Wartburg sajátjai, de kicsit megtoldva és megerősítve. A kerékagy Lancia. Áhá, ezért volt ismerős a Lancia-felni, bár megzavart a BMW-kupak a közepén -, de valami marha nagy tárcsafékkel.
A hátsó futómű cápa BMW kompletten, ráhegesztve a Wartburg alvázára. Vagyis az alváz hátulját levágták, a helyére varrták fel a BMW-futóművet. Hátul mellesleg Suzuki-tárcsafék van. A főfékhenger Zuk, a hajtás BMW. Tömören ennyi a kocsi.
Lehet ezt még fokozni? Még brutálisabb részletek a következő oldalon.