Törött bordák, szétvert vesék
Modellező szakkör a fejlesztőközpontban
Míg az eltorzult arccal földön fetrengő focista, vagy a témazáró idején menetrendszerűen hasfájásra panaszkodó diák méltó büntetésre számíthat, ha szimulál, a fejlesztőmérnöknek ugyanezért vállveregetés jár. A szimulációval időt és pénzt takarítanak meg, az eredmény pedig szinte minden esetben jobb a hagyományos tervezési módszerekkel ésszerű idő alatt elérhetőnél.
Ehhez elsősorban modellt készítenek, persze ezt sem úgy, ahogy a normál földi halandó nekiállna: papírból, agyagból vagy gipszből. A fejlesztőmunka során használt modellek számítógépen készülnek, úgy, hogy az adott alkatrész a kísérlet szempontjából lényeges tulajdonságait próbálják minél pontosabban leírni.
Ha a modell aztán elkészült, virtuálisan belerúgnak, elgörbítik, vagy akár össze is törik: ez a szimuláció.
A gépészeti tervezésben elterjedten használt szimulációs eljárás az úgynevezett „véges elemes módszer”. Ennek során az adott alkatrészt nagyon sok (de nem végtelen, tehát véges) apró háromszög (térbeli modelleknél: tetraéder) által alkotott rácsként írják le, ezen elemi felületek (testek) viselkedését pedig differenciálegyenletekkel határozzák meg. Az egyenleteket egy speciális szoftverrel megoldva pontosan megjósolhatóak az alkatrészben fellépő terhelések, és az ezek hatására létrejövő alakváltozások, deformációk.
Az elmúlt évtizedekben a széleskörűen terjedő eljárás tette lehetővé a korábban elképzelhetetlen teljesítménysűrűségű motorok és nagy szilárdságú karosszériák tervezését a tömeg drámai növekedése nélkül. Amíg a régi cuccokban még volt anyag, mert legföljebb megsaccolni tudták, hol és mikor fog elfáradni vagy megnyúlni, addig ez ma egészen pontosan megjósolható. Így oda, annyi (és olyan) anyag kerül, ami a tervezési szempontok alapján szükséges.
A számítási teljesítmény növekedésével aztán nem csak egyes alkatrészek, hanem alkatrészcsoportok, sőt akár a komplett autó modellezése is elérhető közelségbe került. A töréstesztek ma már szinte csak a szimulációs eredmények ellenőrzésére szolgálnak: a munka java a virtuális térben zajló ütközéseken alapszik.
Bár ha jobban belegondolunk, a töréstesztek lényege nem is az autó, hanem a benne ülő emberek deformációjának elkerülése. Nem csak K. József, de ázsiai kollégái is szar anyagból vannak – gondolhatták tizenöt éve a japán mérnökök, amikor feldobták az ötletet: meg kéne csinálni az ember véges elemes modelljét is. Az azóta a negyedik.generációba lépő modell az egyes szerveket, csontokat, izmokat külön-külön írja le, s e részmodellek összességéből és a köztük levő kölcsönhatások leírásából áll végül össze a virtuális homo sapiens.
A modell készítéséhez először is betoltak néhány átlagos méretű felnőtt embert egy CT-be, s a kapott adatokból gyúrták össze a saját virtuális kísérleti alanyukat. Bár a sajtóhírek erről szemérmesen hallgatnak, a mérnökök az egyes szervek mechanikai tulajdonságaival, súlyával, rugalmasságával, szakítószilárdságával kapcsolatos információkhoz minden bizonnyal a boncasztalról jutottak.
A korábbi modellek is alkalmasak voltak csonttörések, szalagszakadások vagy bizonyos agysérülések szimulációjára, az új verzióval a csípő deformációi vagy a hasüregi, belső sérülések is pontosabban leírhatók. Egy teljesen virtuális törésteszt hatalmas számítási kapacitást és viszonylag hosszú időt igényel, de még így is nagyságrenddel olcsóbb, a sérülések előrejelzését tekintve pedig pontosabb a hagyományos módszernél. S míg nemrégiben a pre-crash rendszerek kapcsán az autógyáraknak virtuális fekete pontot adtunk a vezetőben esetleg hamis biztonságérzetet keltő marketing miatt, ezúttal inkább dicséretes az igyekezet, amivel reálisabb képet kaphatnak az ütközések következményeiről.
Az eredmények alapján a rutinos mérnök valószínűleg titán lábszárcsontot és szénszál-erősítésű kompozit bordákat tervezne azokra a helyekre, ahol K. József szerveinek deformációja meghaladja a kritikus értéket. Mivel azonban a töréstesztek eredményei szemmel láthatóan hidegen hagyják a Mindenhatót, az evolúció pedig szánalmas lassúsággal kullog a motorizáció után, más utat kell választani, és az övet, az överő-határolót, a légzsákot, illetve az autó gyűrődő zónáját kell a virtuális térben úgy optimalizálni, hogy a benne ülők szerveit lehetőleg ne érje végzetes terhelés.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
