Amerikai filmekből pontosan tudható, hogy egy sugárhajtású repülővel a pilóták halála esetén szinte bárki képes leszállni, ha egy csinos stewardess aggódó szemekkel tekint rá, és adnak pár jó tippet a rádión keresztül. Mai írásunk elsősorban azoknak szól, akik szeretnek előre felkészülni a hasonló, váratlan helyzetekre, hogy az adott pillanatban ne rajtuk múljon a világ megmentése.
Szerencsére viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy laikusnak kell életet lehelnie egy elhagyatott, magányosan sodródó teherhajóba. Ha mégis hasonló helyzetbe kerülünk, tudnunk kell: egy óriástankeren az indítási folyamat nagyban eltér a személyautókban megszokott „bedugom a kulcsot, oszt jónapot” eljárástól.
Méterek és kilométerek
Egy nagyobb hajódízel egy méter körüli furattal és akár három méteres lökettel készül: egy-egy henger mérete tehát igen jól közelíti lakásunk legkisebb helyiségének dimenzióit, azaz nem csak ülve, de állva is elférne benne a tisztelt Olvasó. Nyolc-tíz, vagy akár tizennégy ilyen hengerből áll a szupertankerek motorja, a névleges teljesítmény pedig gyakran meghaladja a nyolcvan megawattot, azaz bő százezer lóerőt.
De nem csak méretekben és teljesítményben különböznek ezek a motorok a 2.0 TDI-től, hanem felépítésben és tartósságban is. Az autógyár próbapadján általában ezer órányi kínzás után szedik szét a kísérleti motorokat – ez a terhelés bizonyos szempontból jól modellezi egy autó 150-200.000 km-es futásteljesítményét. Hajómotorok között azonban nem ritka a 100-150.000 órás élettartam sem, ami körülbelül annyit tesz, mintha egy személyautó motorja 20-25 millió kilométert bírna napi használatban. (Vajon akkor is visszatekernék a nepperek az órát?)
A maximális élettartam és üzembiztonság nem csak azért döntő jelentőségű, mert egy motorhiba miatt veszteglő tankhajó dollármilliókban mérhető veszteséget okoz a tulajdonosának, hanem azért is, mert a viharos tengeren mozgásképtelenné vált hajó könnyen a hullámok martalékává válhat. De nyugodt vizen, sőt a szárazdokkban sem egyszerű dolog a javítás: az egyes kopó alkatrészek cseréje a moduláris felépítésnek köszönhetően ugyan megoldott, egy motorcsere azonban szinte lehetetlen feladatnak tűnik. A mélyen a hajó gyomrában, a súlypontjához minél közelebb elhelyezett négy-öt emelet magas, kétezer tonnás motort nem lehet csak úgy kidaruzni a hajóból. Nem csak azért, mert baromi nehéz, hanem azért sem, mert sehol sincs akkora lyuk, ahol kiférne. Ha mégis elkerülhetetlen a motorcsere, nem marad más hátra, mint a gépház feletti fedélzetek visszabontása, vagy akár a hajó kettévágása, és újra összehegesztése.
Elsősorban is keressük meg a motort. Elvileg nem nehéz megtalálni egy társasház méretű dízelmotort, de egy háromszáz méter hosszú hajón el is fáradhat az ember, ha rossz irányba indul. Valahol ott lesz mellette a szükség-irányítópult, ami abban az esetben jön különösen jól, ha mindenki meghalt a parancsonki hídon, vagy más okból szakadt meg a kapcsolat a kapitánnyal.
Amennyiben egy szál zseblámpával/mobiltelefonnal, teljes sötétségben tapogatózunk, elsősorban is próbáljuk elindítani a szükségáramforrást. Ez valószínűleg egy teherautómotor méretű dízelgenerátor lesz, ami vagy hagyományos önindítóval, vagy egy tartályból sűrített levegővel indul. Ha ez megvan, letehetjük a zseblámpát, mert valamilyen szintű vészvilágítás már lesz, és elegendő elektromos energia áll rendelkezésre legalább egy startlevegő-kompresszor meghajtásához.
A sűrített levegőre a segéddízelek indításához lesz szükség: ezekből a böszme nagy, ezer-ötezer lóerős dízelmotorokból többet is találunk majd elszórva a hajón. Vagy az önindítóhoz hasonlóan a lendkerék fogaskoszorújához kapcsolódó sűrítettlevegős turbinával, vagy a gyújtási sorrendnek megfelelően közvetlenül a hengerekbe fújt levegővel kelthetők életre. Ha sikerült két-három segéddízelt beröffenteni, már elegendő energiánk lesz a legfontosabb segédberendezések üzemeltetéséhez.
De hogyan lehet elindítani egy ekkora dögöt? Lapozzon kiderül!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
