A gigaáruházakban kapható kétezer forintos ülésmelegítő rátét nem feltétlenül hosszú életű, de ha véletlenül mégis, akkor is csak az ülésen csúszkáló valami, ami bónuszként blokkolja a szivargyújtót. Aki rendes megoldást szeretne, az beépítteti a fűtőpárnákat, ugyanúgy, ahogy az autógyárban teszik. Nem gondoltam volna, hogy micsoda high-tech van az ülepmelegítésben.
Hogy kinek miért nincs ülésfűtés a kocsijában, annak ezer oka lehet: nem volt épp raktáron olyan autó, csak valami drága felszereltségi csomaghoz járt, satöbbi-satöbbi. A használtaknál pedig már végképp csak a szerencsén múlik, hogy megvehető kocsiban van-e. Mert itt sokkal komolyabb szempontok vannak – az ülésfűtés meg pótolható.
Az első megoldás a gyári rendszer megvásárlása, de nem feltétlenül ez a legolcsóbb, viszont így biztos gyári lesz a kapcsolója. Ezt is érdemes megkérdezni, de valószínűleg kisebb összegből kijön egy univerzális készlet beszerelése. Pár gyártó van a piacon, nem vicc, még egy TotalCar nevűt is találtam, árul ilyet a Waeco, de feltűnnek mindenféle betűnevű vállaltok is, ha rákeresünk. Például van egy TC is, amely nem összekeverendő a svéd TotalCarral, de esküszünk, ehhez sincs semmi közünk.
Az árakban és a kiszerelésekben is akadnak eltérések, a Waeco például párban adja a készleteket, de van olyan cég, ahol egyesével megvehetők. A párnák mérete is jelentős eltéréseket mutat, van olyan, amely közel sem képes az egész ülőlap felületét felfűteni – erre oda kell figyelni. És még egyet érdemes a beszerelő cégnél megtudni: hogy az üléseink alkalmasak-e a beépítésre. Van ugyanis pár francia modell (Citroën C3, C4, Peugeot 307, stb) és pár nem francia, ahol az üléskárpitra ráragasztják az ülés szivacstömését. Márpedig, e kettő közé kerülne a fűtőpárna, vagyis erre jobb rákérdezni a beépítést végző műhelyben, mielőtt báármit megvennénk. A beszerelők jellemzően vagy járműkárpitosok, vagy elektronikával foglalkoznak – belőlem egyébként a Duettnél faragtak ülésfűtés-connoisseurt.
Itt egy Twingo RS-be építettek be egy Waeco-féle, szénszál-szövetes ülésfűtési rendszert. Bár látszólag lényegtelen, hogy milyen az autó, vannak kivételek. Ilyenek a feszes sportülések, ahol bonyolultabb a forma, több a behúzás, nehezebb beépíteni a hagyományos, fém fűtőszálas ülésfűtést. Erre egy drágább megoldás a karbonszálas fűtés. Itt gyakorlatilag a párna teljes felülete hőt termel, a hajszálvékony szénszálak szövetének segítségével. Nem kell attól sem tartani, hogy a fűtőszál megsérül, mivel a kétoldalt futó vezetékek között mindig találnak utat maguknak az elektronok. Ja, és még egy előny: semmiképp sem türemkedik ki a fűtőszál a kárpit alól. Ráadásul a karbon szabadon szabható, akár rövidebbre is vágható, a belsejében lyukak vághatók bárhol, amire a kárpit rögzítéséhez lehet szükség.
A beszerelés kábé fél munkanap, ha két ülésről van szó. Ezeket ki kell szerelni, nem csak a párnák beépítése miatt, az autó bekábelezése is könnyebb így. Az ülésről lehúzzák a kárpitot, mint valami női ruhadarabot – itt sem árt tudni a rafinált rögzítési módokat. Vannak cippzárak, tépőzárak, kapcsok, miegyéb. Ehhez kell a rutin. A fűtőpárna beszabása után kétoldalas ragaszóval rögzítik azt a szivacson, majd visszaöltöztetik az ülést. A kábelezés szép elvezetése után már kész is: egy ülés, bonyolultságtól függően másfél-kétórányi meló.
Az autóban közben készül a kábelezés, a szabályzó dobozka beépítése és a kapcsolók befaragása. Az utólagos ülésfűtések legtöbbször kétfokozatúak, de az olcsók közt akad ki-be üzemmódú is. Esetünkben a háromállású billenőkapcsolókat a váltókulissza mellé tudták beépíteni, és mivel ott nem látszik, hogy be vannak-e kapcsolva, kaptak egy-egy extra visszajelző LED-et is, a tulaj kérésére.
Az ülések visszacsavarozása után újra csatlakoztatják az övfeszítő, oldallégzsák és a többi elektronikai stekkert, persze most már a fűtéssel eggyel többet. Visszakerül a váltószoknya, itt a kardánalagútba került a vezérlőegység, meg a kábelezés. És már kész is a fűtött ülés.
Ami az anyagiakat illeti, a párnák – kétüléses adagokban gondolkodva – 30-50 ezer forint közötti összegbe kerülnek. A hagyományos fűtőszállal nyilván az olcsóbb végén találkozunk, a karbon a drágább. A munkadíj nagyságrendileg 15-20 ezer forint közötti lehet, azaz, ha valaki talál valami extra olcsó párnát, akkor sem ússza meg két ülés villamosítását 40-45 ezer Ft alatt. Persze, itt nem a Tesco ár a referencia, hanem a gyári ülésfűtéseké, és máris jobb a számok optikája.
Mint minden jót, azért az ülésfűtést sem kell túlzásba vinni. A jéghideg kocsiban a gyors felmelegedéshez jó az erős fokozat, de hosszabb távon nem kell ezt erőltetni. A brit tudósok ugyan még nem döntötték el, hogy az ülésfűtés gyógyítja-e az aranyeret, avagy a melegtől kitáguló erek miatt pont okozója, egy lassan melegedő dízelben, vagy egy jéghideg bőrülés esetében tényleg megváltás.