Mit teszel, ha illan a turbónyomás?
Ha beteg a turbómotor, az nagy kiadás - tudja minden kisiskolás. De nem okvetlenül, néha egészen egyszerű és filléres módszerekkel vissza tudjuk hozni az elveszett lóerőket. Ügyesebbek akár otthon is elvégezhetik!
Gyakori jelenségről szeretnék beszámolni, ami főleg a korszerű közös nyomócsöves (common-rail) dízelmotorral szerelt autók tulajdonosait érintheti kellemetlenül. Talán ismerősen cseng az EGR-, vagy AGR-szelep kifejezés. Ezt a rendszert környezetvédelmi okból az NOx (nitrogén-oxid, nitrogén-dioxid, dinitrogén-oxid) káros összetevők kibocsátásának csökkentése érdekében alkalmazzák a tervezők. A részletekbe most nem megyek bele, a lényeg, hogy a berendezés a kipufogógáz egy részét visszajuttatja a szívócsőbe, így semlegesít.
A rendszer az esetleges koromlerakódás miatt okozhat jelentős teljesítményvesztést a turbófeltöltővel szerelt (főleg a kisebb méretű) dízelmotorokban. Abban az esetben, ha a vastagon lerakódott koromréteg nyitott állapotban kitámasztja az EGR-szelepet, az akkor is vezet vissza kipufogógázt, amikor egyébként a motormenedzsment erre nem utasítja. Így a turbófeltöltő meghajtására nem marad elegendő kipufogógáz, a motor erőtlenebbé válik, lassabban reagál a vezető utasításaira.
Mit lehet ilyenkor tenni? Sokat segíthet egy tisztítás. A legmegfelelőbb ultrahangos tisztító berendezéssel nekiesni, de ha ilyen nem áll rendelkezésre, létezik a NASÁ-nak egy erre a célra kifejlesztett vegyszere. Aki elég ügyes, otthon is elvégezheti a karbantartást.
Az alábbi képeken egy sokszor alkalmazott Pierburg EGR-szelep látható (Opel Corsa Fiat 1,3-as Multijet motorral).
Első lépésként szerelje le a szelepet a motorról. Sok esetben (például a Corsánál) nagyon el van rejtve. Aki nem biztos magában, ne kezdjen hozzá! A leszerelt egységről szerelje le az elektromágnest, majd fújja be a fent említett hatóság által kifejlesztett vegyszerrel.
Öt percig hagyja, hogy dolgozzon az anyag, majd tisztítsa meg alaposan (például féktisztító szprével). Az eredmény magáért beszél.
Sajnos az elromlott alkatrészeket nem lehet így megjavítani, de sok esetben a minimum 70 ezer forintos, elkoszolódott EGR-szelep a tisztítás után még kilométerek tízezreit is megteheti.
Végezetül bemutatnék egy körülbelül 45 ezer kilométert futott Alfa Romeo 2.4 JTD M-ből származó áramlásmódosító csappantyút. Ez az alkatrész a feltöltött motor kipufogógáz-visszavezetésének a hatékonyságáért, és a motor zökkenőmentes leállításáért felel.
Szép, igaz? Egy kis tisztítás erre is ráférne...