Nyári gumi: nóném a legjobbak között
ADAC nyárigumi-teszt 2012
205/55 R16 V méretű nyári gumik
Szintén a Continental nyerte a nagy sebességre alkalmas, jellemzően kompakt autókra szerelt 205/55 R16-osok versenyét. A PremiumContact 5 tapadásban fölényesen megveri a második Goodyear OptiGripet, az viszont tartósságban múlja felül a tesztgyőztest. A hosszú nevű Dunlop SP Sport Fast Response a harmadik helyre futott be, hasonlóan kiegyensúlyozott teljesítménnyel, mint az őt követő Bridgestone Turanza T001; jó értékeléssel végzett még a Semperit Speed-Life, ami szép teljesítmény a Continental másodmárkájától.
Hogy milyen kicsi lehet a különbség a jó és a közepes között, jól mutatja a Pirelli Cinturato P7, amely néhány tizeddel csúszott le a jobb értékelésről, pedig fogyasztásban és kopásban ráver a legtöbb előtte végzett abroncsra. Az utána következő Yokohama C.drive 2 pont az ellentéte, tapadásban nyeri a tesztet vizes és száraz úton is, csak ezt viszonylag gyors kopással és magas fogyasztással veszi meg. Ettől függetlenül lehet jó választás azoknak, akiket ez nem zavar. A Yokohamához képest az Uniroyal RainExpert például szinte minden kritériumban rosszabb, és még bőven befér a középmezőnybe.
Meglepő, hogy ebben a méretben nem találtak igazán kifogásolható gumit, pedig olyan nóném márkákból is bevásároltak, mint a Nexen vagy a Kumho. Ezek ugyan a mezőny végén kaptak helyet, de még mindig közepes értékelést érdemeltek ki az ADAC-nál, amely amúgy előszeretettel bünteti az olcsó gyártókat. A táblázat vége felé egyébként zavaróbbnak tűnik a Fulda EcoControl HP viszonylag gyenge tapadása vizes úton, mint a Nexen N8000 magas fogyasztása és gyors kopása.
SUV-special: 215/65 R16 H méretű nyári gumik
Idén először gondolta úgy az ADAC, hogy a SUV-kategória elég nagyra hízott egy külön kis teszthez. Ezért a szabadidő-autókra jellemző 215/65 R16-osok közül hetet megjárattak a pályán, és levitték őket a vizes fűre is, hogy legyen valami benyomásuk az off-road tulajdonságokról. Ebben az erősen megkérdőjelezhető kritériumban a gyengébb abroncsok szerepeltek jobban, de ennek nem biztos, hogy nagy jelentőséget kell tulajdonítani.
Már szinte gyanús, hogy mint az előző két méretben, itt is a Continental nyert. A CrossContact UHP-hez képest a Pirelli Scorpion Verde, a zöld skorpió sem sokkal rosszabb, ellenben a Goodyear az EfficientGrip SUV-nál másra helyezte a hangsúlyt: a vizes aszfalton nyújtott teljesítményt kopásállóságra cserélték, amiben messze felülmúlják az első kettőt, de a gyengébb tapadás miatt az ADAC szerint már csak közepes osztályzatot kaphattak.
A Vredestein, a Hankook és a Bridgestone versenyzői alkotják a középmezőnyt – mindegyiknek vannak erősségei, de nem olyan kiegyensúlyozottak, mint a győztesek. Egyedül a Sava Intensa SUV lóg ki a sorból: ennek olyan gyenge a tapadása vizes úton, hogy tartóssága ellenére elégtelennel büntették a németek.
Bár az ADAC idén kihagyta a kínai gyártókat a válogatásból, szép eredmény, hogy harminchét tesztelt típusból mindössze kettő bukott meg. Nem túlzás kijelenteni, hogy az elmúlt években vegyesen szereplő koreai és indiai márkák felzárkóztak a középmezőnyhöz, sőt, előfordul, hogy lepipálnak olyan jól csengő neveket, mint a Bridgestone vagy a Goodyear. Mindenképpen jobbak egy nyárra fent hagyott téli guminál, amellyel a németek szerint akár 15%-kal hosszabb lehet a fékút.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!