Alig futott, újszerű Astrát vett az ügyfél, amivel már az első napokban elkezdődött egy borzalmas motorkálvária. Amikor készült feladni a harcot, természetesen technikusunknál találta magát. Érdekes, de végül egy A4-es papírlap oldotta meg a problémát.
Sosem gondoltam volna, hogy egy ügyfél akkor is távozhat elégedetten, ha nem javítom meg az autóját. Egyik nap egy 2007-es Opel Astra H kétségbeesett tulajdonosa kereste fel a műhelyemet.
Tibor, önben van az utolsó reményem,kezdte így a mondókáját. Nem jó jel. Sajnos sok esetben az autó hibája nagyon meg tudja keseríteni egy ember, vagy egy egész család életét. Az ügyfelem tavaly októberben vásárolta szép autóját egy márkakereskedésből. Használt autó lévén, fél év garanciával. Az autó ára alulról súrolta a kétmillió forintot, s ezért a pénzért úgy gondolta az ügyfelem, hogy néhány év problémamentes autóhasználatot kap. Tévedett. Már a harmadik nap visszavitte a szervizbe, mert szinte használhatatlan volt. Gyakorlatilag, ha éppen nem gyorsított az autóval, az folyamatosan rángatott. Ezt az üzemmódot olykor a hibajelző lámpa aktiválásával fűszerezte a motorvezérlő elektronika.

A garanciaidőn belül összesen ötször vitte vissza az autót az ügyfelem. Egy alkalommal lambdaszondát cseréltek, aminek az árát természetesen elkérték. Rendesek voltak, tette hozzá, munkadíjat nem számoltak fel. A hiba állandóan jelen volt, a próbaúton magam is tapasztaltam, hogy gyakorlatilag használhatatlan az Astra. Az autót átvizsgálva több hibára is fény derült. Ezúttal videóval próbálom szemléltetni, amely kicsi fényképezőgéppel készült, ezért a minőségéért elnézést kérek.
A vizsgálat során több hibát is feltártam. Az egyik, ami alapvetően befolyásolja a befecskendező-rendszer működését, hogy csal a légtömegmérő (azaz a MAF-szenzor).

Elsőre egy dolog volt igazán szembetűnő, a túlzott koromképződés. A kipufogót nézve inkább dízelnek hittem volna az autót, ráadásul a katalizátor állapota sem volt túl bizalomgerjesztő.

Előre borítékolható, hogy a motor hibáinak elhárítása után a tökéletes égés miatt megnövekedett hőmérséklet hetek alatt kiégeti majd a katalizátorban lerakódott szennyeződéseket, amit a benne lezajló égési folyamat aztán tönkre is tesz. Ezt tapasztalatból írom, volt olyan autó, ami sokat járt villogó-világító MIL-lámpával, és a hiba elhárítása után néhány héttel az összeeső katalizátor sajnos eltömődést okozott a kipufogóban. A H Astra esetében egy gyári katalizátor 250 ezer forint fölött van.
Itt jött a munka kellemetlen része. Felhívtam az ügyfelet, és elmondtam neki, hogy számításaim szerint az autó műszaki állapotának a helyreállítása meghaladná a 400 ezer forintot. Egy felettébb elkeseredett ember szavait hallottam vissza a telefonból. Mitől is lett volna jó kedve? Fél évig átverték, lekezelően bántak vele egy márkaszervizben, az új szerelője meg most akar kirántani a zsebéből majd' félmilliót. Kértem, hadd járjak el a nevében a márkaszervizzel szemben.
Mert vagy tudták, hogy mi baja van az autónak, vagy csak sejtették, de mindenképpen felelősséggel tartoznak, hiszen ügyfelem már a vásárlás utáni napokban, tehát a garancia idején belül jelezte feléjük a hibát. Mit tenne ebben az esetben Dr. Justice, gyermekkorom hőse, a Kockás magazin sztárja? Egy speciális karateütéssel elintézne mindenkit. Másnap reggel inkább levél írásával kezdtem a napot. Íme:
„Tisztelt ... márkakereskedés és szerviz!
2012.05.25.-én ... úr kereste fel a műhelyemet, az Önök cégétől tavaly októberben vásárolt Opel Astra H 1.4 (Z14XEP) autójával, motordiagnosztika elvégzésére.
A vizsgálat során feltárt hibák:
- légtömegmérő jelentős mértékben csal,
- szembetűnő az egész kipufogórendszer túlzott koromtartalma, ami benzines autónál nem lehetne. A katalizátor és a lambdaszonda állapota tragikus, fotót is csatoltam róluk.
- oszcilloszkópos méréssel beazonosíthatóvá vált, hogy a túlzott koromlerakódás miatt a kipufogószelepek zárása járó motornál sem megfelelő. Emiatt a motort meg kell bontani, hengerfejet leszerelni, szükség szerint javítani.
- a vezérműlánc csattog.
Mivel Ügyfelem az autó átvétele után egy héten belül jelezte az Önök irányába, hogy az autó rángat, nem megfelelően üzemel, felmerül az Önök felelősségvállalása az ügyben. Az ügyfelem - szerintem korrektül - nem kér teljes kártalanítást, de azt mindenképpen, hogy egyes tételek költségét, vagy magát az alkatrészt (gyári) biztosítsák a javításhoz.
Ezek a következők:
- első (szabályzó) lambdaszonda,
- katalizátor,
- légtömegmérő,
- felső tömítéskészlet.
Bízva az ügy békés megoldásában, várom mihamarabbi válaszukat.
Üdvözlettel
Novoth Tibor
Közlekedésgépészeti technikus"
A választ az ügyfelemtől kaptam meg a levél elküldése után másfél órával. Személyesen a cégtulajdonos hívta fel azzal a hírrel, hogy visszavásárolják az autót, annyiért, amennyiért tavaly októberben vette. Többször is hangoztatták - ez a magyarázat most sem maradt el -, hogy a problémát az okozza, hogy keveset használja az autót.
Ügyfelem így is bukott az autón, hiszen az átíratás költsége és a fölöslegesen kicserélt lambdaszonda ára is őt terhelte, mégis örült az ügy kimenetelének, mert megszabadult az életét megkeserítő nyűgtől. Most ugyanilyen típusú autót keres, ugyanis egyébként, nagyon megszerette...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
