Egy kereskedő, aki nem ad el rossz autót. Egy tréfás Golf, ami naponta csak egy percig rossz. Egy elhúzódó hibakeresés, amitől égnek áll a technikus haja. Egy próbaidős, aki vizsgamunkát végez.
Egy 2008-as évjáratú, 86 ezer kilométert futott Volkswagen Golf V érkezett a műhelyembe. Az autóban turbófeltöltővel és kompresszorral ellátott 1.4 TSI motor van, ami időnként rakoncátlankodik.

A konkrét hiba: naponta egyszer, az első indításkor – körülbelül egy percig – hallhatóan nem működik megfelelően egy henger, amire a műszerfalon található hibajelző villogása is figyelmeztet. A csavar a történetben, hogy ha tíz másodperc után leállítjuk a motort, újraindítás után a hiba már nem jelentkezik. Az autó egy (volt) kereskedőé, ez az utolsó eladó darabja, és mindenképpen szeretné, ha a probléma végére járnánk, mert ezzel a hibával nem akarja eladni. Ilyen mentalitással igen nehéz jövedelmező autókereskedést üzemeltetni a mai piaci viszonyok között. Mivel próbálkoztak már máshol is a hibafeltárással, nem számítottam rá, hogy ez a probléma egyszerűen meg fog oldódni, mindenképpen az alapoktól kellett kezdenem a munkát.

Az ilyen jellegű meghibásodásokról és az égéskimaradás-felügyeletről már írtam cikket, aki nem olvasta, még nem késő pótolni. A P0301 hibakód jelentése, hogy valamilyen oknál fogva az egyes henger teljesítménye az adott időszakban kisebb, mint a többié. Ha a teljesítmény átlép egy küszöbértéket, a motormenedzsment hibakód aktiválásával és figyelmeztető lámpavillogtatással reagál.
Ennek főbb okai lehetnek, hogy a hibásnak vélt hengerben:
- nem kielégítő, vagy teljes mértékben hiányzik a gyújtószikra;
- nem kielégítő, vagy teljes mértékben hiányzik a benzinbefecskendezés;
- mechanikai hiba van, például nem megfelelő kompresszió.
A gyújtáshiba kizárása egyszerű volt, az egyes henger gyújtótrafóját és gyújtógyertyáját felcseréltem egy másik hengerével, de a hiba többszöri próbálkozás után is megmaradt az eredeti helyén. Természetesen alapkövetelmény ilyenkor, hogy oszcilloszkóppal ellenőrizzük az áramköröket működés közben, mert lehet akár kábelszakadás, vagy vezérlő jel hiánya miatt is a gyújtószikra hiánya.

Mivel a gyújtáshiba teljes mértékben kizárható volt, következett a befecskendezés vizsgálata. Az oszcilloszkópos méréssel ellenőrizhető volt, hogy a hiba fennállása idején is megfelelő a befecskendező áramfelvétele, de lehet egyéb hibája is, például kevesebb benzint képes bejuttatni a hengerbe, mert el van tömődve. Logikus lépés volt itt is – mint a gyújtásnál – felcserélni a hibás henger befecskendezőjét egy jól működőével. Sajnos ezt leírni egyszerűbb, mint véghezvinni. A befecskendezők kiszerelése nem tízperces művelet ennél a motornál, mert azok csak a szívócső lebontása után lesznek hozzáférhetőek. A ki-beszerelésük igénybe vesz néhány órát, és még mindig nem javításról, csak hibafeltárásról beszélünk. Ez a vonal is zsákutcának minősült, a hibakód még mindig az egyes henger égéskimaradására utalt.

A fenti lehetséges hibaforrások közül már csak egy maradt, a mechanikai jellegű. Talán van önök között, akinek eszébe jutott, miért nem végzek el egy egyszerű kompresszióvizsgálatot, vagy egy nyomásveszteség-mérést? Ezek természetesen megtörténtek. Egyre gyakoribb, hogy egy rafináltabb mechanikai hiba feltárásánál az említett módszerek – bár nem kerülendők – lényegi információval nem szolgálnak. A hiba behatárolásának leghatékonyabb módja, ha két zárhídtámasztásos, fejvakargatós elmélkedés között minél több méréssel próbáljuk valós motorüzem közben megközelíteni a hibaforrást. Ne feledjék, minden nap egy perc áll rendelkezésre. Az eddig felsorolt mérések és próbálkozások alatt eltelt körülbelül egy hónap.

Egy mechanikai hibáról sokat elárul, hogy a kipufogóban milyen a nyomáshullám változása. Ha van hiba, rosszul lélegzik, vagy kipufog a motor, ha nincs, akkor megfelelően. Egy erre kifejlesztett szenzort a kipufogóba rögzítettem, ezt csatlakoztattam az oszcilloszkóphoz. A képen a piros vonal fölötti diagram a motor hibás állapotát rögzíti, az alatt lévő pedig a hibátlan motorüzemet. Látható – piros nyíllal jelölve –, hogy minden negyedik hullám pozitív eltérést mutat a többihez képest, ez elhúzódó égésre utal. A tesztet néhányszor megismételtem, hisz egy mérés nem mérés.

Következett a szívóoldali vizsgálat. A fotón látható módon csatlakoztattam a nyomáshullámmérő szenzort (2), és a nyomásmérő szenzort (1). A kettő nem ugyanazt a célt szolgálja, de ennek taglalásába most nem megyek bele. Kérem, fogadják el, hogy egy magamfajtának az szolgál örömmel, ha minél több kütyüt és drótot akasztgathat egy motorra. A szívóoldali mérés közben tudatosult bennem az, ami eddig is nyilvánvaló volt. A háromhengerezős járás a motor hidegindítási dúsítás-szakaszában következik be. Ilyenkor – esetünkben körülbelül egy percig – a motormenedzsment nagyobb fojtószelepállást biztosít, mint ami egyébként szükséges lenne a kifogástalan működéshez.
Erre azért van szükség, hogy elegendő levegő álljon rendelkezésre a befecskendezett többletüzemanyag elégetésére. Ez egyrészt segíti a katalizátor gyorsabb felfűtését, másrészt stabilabb motorüzemet eredményez ebben a kritikus szakaszban. A fenti képen a piros nyilakkal jelölve látható a szívócsővákuum alakulása a hiba megszűnésekor. Amikor a fojtószelep beáll az üzemi tartományába, nő a szívócsővákuum. Ekkor a hiba minden esetben megszűnt.
Összegezve, de nem száz százalékos diagnózist felállítva az volt az elképzelésem, hogy valamilyen oknál fogva a szívószelepek nem zárnak megfelelően az égéskimaradásos hiba jelenlétekor. Amikor pedig a fojtószelep beáll a normális értékre, történik valami a nagyobb vákuum hatására, amitől helyreáll a motor működése. Egy biztos, szét kell bontani.

A javítást Dánielre, új munkatársamra bíztam afféle próbaidős vizsgafeladatként. Csak érdekességképpen említem meg, az autó előéletéből kiderült, hogy már régen túl van egy vezérműlánc-cserén. Manapság bevált gyakorlat az autógyártók részéről a karbantartásmentesnek feltüntetett technológiák ötvözése silány alkatrészminőséggel.

Egy ilyen motor bontásánál érdemes utánanézni néhány dolognak. A szívó vezérműtengely állítókerekének agyrészét bal menetes csavar rögzíti, egy óvatlan, rossz irányba megkísérelt lazítás a csavar törését, vagy a menet roncsolódását eredményezheti a vezérműtengelyben.


A hengerfej leszerelése után a közvetlen benzinbefecskendezésű motoroknál már szokásosnak mondható látvány fogadott bennünket. A szívóoldali kokszlerakódások kialakulását elősegíti, hogy a befecskendező szelep már nem mossa le a szelepekről a szennyeződéseket, hisz közvetlenül az égéstérbe permetez.

A képen látható, hogy a szívócsatornában és a szelepen jelentős kokszlerakódás képződött. A szívócsatornában lévő terelőlemez miatt csak a szelep egyik oldalán alakulhatott ki a kokszlerakódás, a másikon ledörzsöli a kis lemezdarab. Természetesen a rugó miatt a szelep oda-vissza csavarodó mozgást végez minden egyes lökete alkalmával. További veszélyforrás, hogy a terelőlemez ebből a megkövesedett kokszból bármikor leszakíthat egy darabot, ami nagy sebességgel a sűrítőtérbe kerülve akár további károkat is okozhat.
Egy másik autó kapcsán már említettem, hogy léteznek olyan agresszív, erre a célra kifejlesztett anyagok, amik használatával elkerülhető a motor ilyen mértékű megbontása. Láttam már erről egy promóciós videót, ami engem inkább elrettentett, mint hogy a használata mellett döntsek. Képzeljék el, hogy a motorban található nyolc szívószelepről és szívócsatornából leoldjuk ezt a kokszmennyiséget. Ki szedi azt ki onnan úgy, hogy ne okozzon több kárt, mint hasznot? Az egyetlen szakszerű megoldás a hengerfej leszerelése, és szétszedett állapotban történő megtisztítása. Más módon még az ügyfél kérésére sem kezdenék a javításhoz.

Az összeszerelésnél különösen nagy gondossággal kell eljárni a vezérmű pozicionálásánál. Egy speciális rögzítő szerszámot kell a vezérműfedél végébe helyezni, ami adott pozícióban fixálja a vezérműtengelyeket.

Az egyes henger dugattyúját tökéletes felső holtponti helyzetbe kell állítani, majd az előírt nyomatékkal meghúzni a rögzítő csavarokat. Éket vagy reteszt egyik tengelyen sem találunk, ezért hatványozottan fontos, hogy betartsuk a gyártói előírásokat. A motor többszöri körbeforgatása után a pozicionálást meg kell ismételni, hogy a tévedést biztosan kizárhassuk. Az összeszerelés után több mint tíz alkalommal végeztünk reggeli indításpróbát, a hiba egyszer sem jelentkezett. A motor teljesítménye érezhetően kisimult, ami nem csoda, hisz alapos kokszfogyókúrán esett át. Remélhetőleg sok problémamentes kilométert tesz majd meg új tulajdonosával.
Végezetül szeretném megosztani önökkel az augusztusi szívószelep-szépségverseny győztesének fotóját. A képen egy majdnem százezer kilométert futott Mini Cooper S szelepei láthatóak. Vigyázat, a nyugalom megzavarására alkalmas hatások érhetik önöket, ha nincsenek felkészülve ilyen borzalomra!

A mai motortechnika elképesztően fejlett. Azt gondolni azonban, hogy a nagy literteljesítményű motorok karbantartásmentesek, badarság, bármit is ígérnek a prospektusok. Az autó jó állapota egy hitel, amit új korában vesz fel az első tulajdonos. Ahogy használjuk, úgy kell ezt visszafizetni karbantartás vagy javítás formájában. Ha sokáig nem fizetünk, jönnek a büntetőkamatok.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
