A nappali menetfény előnyeit már többször megírtuk, és egyre több autóban látunk utólag beépített megoldásokat. Ezek közül persze a legrosszabb a minősítés nélküli, univerzális ledsor, amely elhelyezését tekintve is problémás, ráadásul nem engedélyezett átalakításnak minősül a lámpatest megváltoztatása, vagy egyéb kiegészítő fény felszerelése. Nem kell szakembernek lenni, ezeken a gagyi ledsorokon már messziről látszik, hogy nem gyári: fényük gyenge, szakaszosak, nem pedig csíkban világítanak. Nyilvánvalóan olcsók, de semmiképpen nem lehetnek versenytársai az engedélyezett, szabályos megoldásoknak.
Az Osram élen jár az aftermarket (utángyártott) lámpatestekben, számos variáció kapható, amelyből az egyik ez a típus, ami nappali menetfény és ködlámpa egyben. Ha nincs ködlámpánk, kapunk azt is, és nappali menetfényt, ha pedig eleve ködlámpás az autónk, mint a tesztautó, amibe beszereltem, egy jobb minőségű ködlámpát és menetfényt.
A csomag meglehetősen profi: pontos leírás, jó minőségű csatlakozók, csak az a késes leágaztató, az fáj nekem. Nagyon nem szeretem, noha tudom, hogy könnyű vele dolgozni. Egy forrasztásos leágaztatás több munka, de szépen szigetelve megbízható, örök darab. Megoldható lenne esetleg egy Y leágaztatóval is, de tovább növelné a költségeket. Ez az egyetlen, és csak egy helyen van a kábelben, amibe bele lehet kötni, mert az IP67 védettségű - tehát víztől, portól védett - lámpatest kialakítása teljesen profi. A kábelezés valójában csak az egyik lámpától jön, azt kell bekötözgetni, a másik lámpatest vízzárt csatlakozót kapott.
A lámpatest üvege valódi üveg, kiegészítő védelemmel felpattanó kövek ellen, valamint UV szűrős, gondolom a foncsor védelmében. Lényeges a jó kavicsvédelem, mert a lámpákat meglehetősen alulra kell szerelni, ahogy azt a vonatkozó jogszabály is írja. Erre is kitér az egyszerű, képes beszerelési útmutató. Aki ezen nem tud eligazodni, ne is kezdjen a beszereléshez, mert a kábeleket úgysem tudja szépen elhelyezni, hiszen a munkában ez az időigényes és nehéz feladat.
A már beszerelt lámpatest magasságát alulról lehet állítani, nekem ehhez egy lyukat kellett fúrnom a Golf alsó műanyag takarójára, és szerkeszteni egy extra hosszú 8-as imbuszt, de ez is megoldható.
Olyan helyen van a lámpa, hogy közvetlenül nem ver rá a kerék semmit, de ha más autókban esetleg mégis, akkor az állító mechanikát, a csavarorsót, érdemes valamivel megvédeni. Persze nem kell naponta állítani, de nem baj, ha nem rakja tele sárral a kerék.
A lámpa nagyon sokféle autóba így, ahogy van, beszerelhető, az alapkészlet 63 ezer forint, de akik nem a napos oldalra születtek, még vennük kell egy adapterkészletet, ahogy a Volkswagen Golf V-höz is, ez további 6900 Ft. Erre azért van szükség, mert a Golf ködlámpája mélyen ül, és az üveg ferdén zárja a lökhárító síkjánál, ez az adapter meg kihozza az egész lámpát a lökhárító síkjáig.
Aki erős késztetést éreznek az egyediségre, választhat több lencseszín között. Van kék, ezüst, arany, pink, sárga, de a fény mindig fehér lesz. Nyilván az ezüst minden színhez passzol, hogy ki választ pinket, nehezen tudom elképzelni. A Golf gyári ködlámpája olyan, amilyen. Sima parabolatükrös, egy darab H3-as izzó van benne. A vetített kép széle nem túl éles és bizony van egy kis szórt fénye is, ami ködlámpánál nagyon zavaró. Én nem igazán szoktam használni, mert gyenge, nem látom sok hasznát.
Az Osram ködlámpa vetített képe nagyon szép. Szórt fénye gyakorlatilag nulla, a fényes-sötét határt mintha vonalzóval rajzolták volna, ráadásul a fényerőssége egyenletes, még szélen is erős. Ez a projektorlencse jó kialakítása és pontos gyártása miatt van. Szerintem fényereje is nagyobb, szemre mindenképpen sokkal erősebbnek tűnik, és fehérebb, de nem volt módom műszerrel megmérni. Az eredeti H3-as izzó 55W-os, az Osram LeDriving Fog ködlámpa része 7,9 W a nappali menetfény 12,9 W. Azért nagyobb a nappali fény teljesítménye, mert több led világít benne, a lámpatest alsó és felső részében. Fényereje nagyon meggyőző, ráadásul nem csak szemből, hanem éles szögben is jól látszik.
A Golf esetében - ahol kellett a 6900-as kiegészítő adapter - összesen 71 ezer forint a készlet, ezért kapunk egy nagyon jó ködlámpát és nappali menetfényt. Ez a ködlámpa már tényleg használható, ellentétben a gyárival, aminek sok értelmét és előnyét még nem láttam soha. A nappali menetfény meg jobb, mint az amúgy is relatíve rövid élettartamú, növelt fényerejű tompított izzót égetni, és cserélgetni háromhavonta.