A Volkswagen nem gyárt olajszűrőket. A Ford és a Suzuki sem: külső beszállítóktól veszik, rákerül a Volkswagen vagy Ford felirat, és a cikkszám, szép márkajeles dobozba kerül, és eljut a márkakereskedőkhöz.
A szűrők persze pontosan olyanok, olyan szűrőpapírral, menettel, külső mérettel, amit a gyártó megadott, ez az egyik nagy előnyük. Nincs olyan, hogy rá lehetne csavarni, de nem fog elférni, vagy túl kicsi, aztán 6000 km-nél már eltömődik, mert a gyártó kiszámolta, tesztelte, kipróbálta, és ennek megfelelően kérte a beszállítótól. Másrészt a belső égésű motorok kenéstechnikai szempontból nem sokban különböznek, jó közelítéssel mindnek hasonló a kenési rendszere, az olajszűrővel szemben támasztott követelmények szinte azonosak. Nem kell más szűrőpapír, szinte azonos minden motorban, és ha fizikailag jó a szűrő, nem vállalunk nagy kockázatot, ha nem a gyárit vesszük.
Besétáltunk az egyik nagy alkatrészáruházba, kiválasztottunk egy jellemző és nagy darabszámban fogyó felcsavarós szűrőt, ami a Volkswagen csoport legtöbb, régebbi benzinmotorjának szűrője. Ha pedig a kedves olvasónak bogárhátú Volkswagenje van, és külső szűrős tuning olajszivattyúja, arra is ez a szűrő csavarható fel, szóval ez elég elterjedt.
A szűrőbetét kiválasztásánál hasonló volt az elv, ez a Volkswagen csoport újabb 1.9-2.0 TDI motorjainak cartridge-os szűrőbetéte. Olyan gyártmányú szűrőt próbáltunk választani, ami ismert és elérhető, raktárról. Tudjuk, hogy kimaradt sok egyéb típus, Purolator, Knecht, Fram és társaik, de ezekből kevesebb fogy, nem is igazán van raktáron. A választék így is elegendő, ezek a szűrők lefedik a forgalom 70%-át.
Akit mélyebben érdekel az olajszűrés....
Az olajszűrő a belső égésű motor élettartama szempontjából meghatározó, fontos alkatrész. A szűretlen olaj tizedére is csökkentheti a motor élettartamát, de akár néhány percen belüli teljes motorkárhoz is vezethet, ez a szennyeződés mértékétől függ. Az olajszűrőket két fő csoportba osztjuk, a legnagyobb és a mi autóinkban leginkább elterjedt fajta a statikus olajszűrők, valamint a régebbi és haszongépeknél alkalmazott dinamikus szűrők. Statikus szűrő a papírbetétes, fémbetétes, esetleg mágneses szűrő, a dinamikus szűrők közé pedig a forgó centrifugális és ciklon rendszerű szűrők tartoznak. A szűrő lehet főáramköri és mellékáramköri szűrő, az előbbin a szivattyú által nyomott összes olaj áthalad, az utóbbin csak egy része. A mi autóinkban általában főáramköri papírbetétes, tehát statikus szűrők vannak.
Az olaj kenési tulajdonságait több tényező befolyásolja, beszélhetünk kémiai és fizikai olaj elhasználódásról, az olajszűrő a fizikai szennyező folyamatokat késlelteti, illetve akadályozza meg. Megfogja az alkatrészekről leváló, általában fém kopadékokat, az égéskor képződő kormot, de az olaj túlmelegedése során képződött olajkokszot is. Fontos feladata a levegőből az olajba bekerülő szennyeződések megfogása is. Az olajszűrőnek három fő jellemzője van, az első a szűrési küszöb, amely azt mutatja meg mekkora a legnagyobb részecske, ami még átjuthat rajta, a másik a kapacitás, hogy mennyi szennyeződést tud eltárolni, megfogni, valamint az áramlási ellenállás, amely minél kisebb annál jobb. Érezzük, hogy ezek összefüggnek, tehát egy olyan kompromisszum kell, ami megfelelő a motor szempontjából. Az illesztési hézagok, a motor kialakítása szempontjából a szűrési küszöbnek valahol 10-20 mikron környékén kell lenni, ennél kisebb szilárd részecskék a henger és dugattyúgyűrű találkozásánál sem okoznak gondot, a 20-25 mikronnál nagyobb részecskéket a szűrőpapírnak meg kell fogni. Az átlagos szennyezettséget figyelembe véve a szűrőpapír tárolóképességének a teljes olajcsere periódusra elégnek kell lennie, és rendelkeznie kell valamiféle biztonsági tartalékkal is.
Fontos továbbá az alacsony előállítási költség és könnyű cserélhetőség is. Legfőképpen az alacsony előállítási költség az oka, hogy a korábban majdnem általánosan használt fémházas, felcsavarható (spin-on) szűrőket egyre inkább leváltják a betétes (cartridge) szűrők. Ezek előállítása sokkal olcsóbb, kevesebb anyagból állnak és az újrahasznosításuk környezetvédelmi szempontból egyszerűbb. Hogy ennek ellenére miért kerülnek szinte mindig többe, mint a fémházas társaik, azt nem én fogom megmondani, véleményem szerint kereskedelmi, és nem műszaki okai vannak.
Először nézzük az old school felcsavarós, fémházas szűrőket. Természeten a gyári az etalon, ehhez hasonlítjuk a többit. A külső részén jut be az olaj, majd a középső részen megy ki az immáron szűrt olaj. Fontos, hogy az olaj bejutására szolgáló furatok nagyok legyenek, itt is a gyárit tekintjük etalonnak. A tömítést szolgáló gumigyűrű mélyen üljön, és emelkedjen ki a házból. Az is fontos, hogy az utángyártott szűrőknek meglegyenek a speciális funkciói, mint a gyári szűrőnek – például a bejutó olajoldalon a kezdetleges gumivisszacsapó szelep, ami az olaj visszafolyását akadályozza meg. Legyen az alján biztonsági szelep, amely kb. 2,5 bar szűrt és szűretlen oldal közötti nyomáskülönbség felett nyit, és szűretlenül átengedi az olajat. Ennek a szűrő eltömődésekor van fontos funkciója.
1. Gyári, fémházas, felcsavarós olajszűrő, cikkszám: 030 115 561 AN
Kétnyelvű instrukciók a házon, csak 20 Nm-rel kell meghúzni, a szűrő alján biztonsági szelep. A fémház alján rá és lecsavarást megkönnyítő hatlapfej. Visszafolyást gátló gumi betét visszacsapó szelepként. Semmi extra, normál minőség.
Ára: 4337 Ft.
2. MANN Filter cikkszám W712/52
Nincs rajta mit nézni, ez a gyári szűrő is, tehát a gyári beszálló a Mann. Teljesen egyformák, még a gyári jelölés is úgy és pontosan ott van, mint a gyári szűrőn. Nem hasonló, hanem azonos a gyári szűrővel, azonban az ára jelentősen kevesebb.
Ára: 2370 Ft
3. Hengst H90W17
Meglepő módon ez a szűrő is pontosan azonos a MANN szűrővel. Az alján a lézergravírozott gyártási kód is azonos, illetve minimálisan eltérő, de pont ott és pont úgy van. Egyéb különbség, anyagfelületi eltérés vagy bármi más nem található rajta, csak a feliratozás, márkajelzés. A gyárinál azonban több mint 50 százalékkal olcsóbb.
Ára: 2070 Ft
4. Alco SP-1135
Ez már egyértelműen eltérő, más gyártmányú szűrő, azonban nem igazán lehet belekötni. Alul a hatlapfej szintúgy rajta van, de a belső kialakítás részleteiben más, például az olaj belépőnyílásai kör keresztmetszetűek, és a belső szűrőpapír-támasz nem furatolt lemez, hanem préselve lyuggatott. A belépő furatok teljes keresztmetszete legalább annyi, mint a gyári szűrőé. Ebben is van biztonsági szelep, eltömődés esetére. A gumitömítés ágya is kicsit máshogy van kialakítva, de nincs vele baj, mélyen ül, jól megtámasztott, nem fogja kitolni a nyomás. Az anyagai és a megmunkálása talán összességében kicsit gyengébb minőségnek tűnik, de az ára is jobb.
Ára: 1312 Ft
5. SCT SM836
Az egész mezőny legolcsóbb felcsavarható szűrője, de nem látszik rajta. A szerkezeti kialakítása mintha a MANN gyári szűrőt mintázná, de kicsit tovább gondolták, például az olajbelépő nyílások keresztmetszete nagyobb. Az is díjazandó, hogy a dobozban a szűrő még le is van fóliázva, biztos nem mászik bele a raktári pók. Minden szerkezeti kialakítása azonos, ára brutál jó.
Ára: 990 Ft
6. Denckermann A21 0011
Pontosan olyan kialakítású, mint a MANN szűrő, azonban látszik, hogy nem azonos gépsoron készül, csak másolat. Ez is le van fóliázva, de az olajbelépő nyílások mintha kisebbek lennének. Ez semmiképpen nem előny, korlátozni a szívóoldalt a gyárihoz képest, de nem biztos, hogy van gyakorlati jelentősége. Az olcsóbbak közé tartozik. Hangzatos német neve van, de nem írja a gyártó országot. Gyanús.
Ára: 1250 Ft
Konklúzió a felcsavarós szűrők esetén:
A kereskedésben kiválasztott szűrők között nincs gagyi, mindegyik jó. A 990 Ft-os SCT-t is merem ajánlani annak, aki nem akar sokat költeni, én a MANN szűrőt venném, esetleg a Hengst-et, nincs kockázat.
A betétes olajszűrők (cartridge) korszerűbbek, mint a fémházas felcsavarósok. Környezetvédelmi szempontból könnyebben feldolgozhatók, gyártásuk is olcsóbb, kevesebb anyagot tartalmaznak, kevesebb a hulladék. Ennek ellenére drágábbak, aminek tisztán kereskedelmi okai vannak. Jobban szeretem cserélni is, mert függőlegesen állnak, és a cserekor nem folyik a blokk oldalán, vagy a kezünkön az olaj, mint a felcsavarható szűrők esetében.
Mivel a szűrőpapírt itt is csak szemrevételezéssel tudjuk vizsgálni, azt nézzük, mennyire van megtámasztva, adnak-e hozzá tömítőgyűrűket, ami érdemes mindig cserélni, illetve a szűrőbetét teteje és alja hogyan tömít, hogyan ül fel a házra, a magassága is fontos. Ha az alsó vagy felső tömítés nem megfelelő, szűretlen olaj kerülhet a kenési körbe, még nagyobb baj, hogy a korábban megszűrt szennyeződés is bemosódik.
1, Gyári szűrőbetét VW 074 115 562
Műanyag vázon van a szűrőpapír, alul és felül műgyantával lezárva, összefogva. Az alsó és felső tömítést a műgyantába nyomott szövetdarab biztosítja, fogalmazzunk úgy, költséghatékony megoldás. Igényesnek nem nevezném. Egy nagy és egy kicsi O gyűrű még a tartozéka. Már látom is a tetején a MANN kódot, tuti ez is azonos lesz a MANN szűrővel.
Teljes magassága: 153,4 mm
Ára: 5527 Ft
2, MANN szűrőbetét HU726/2X
Nincs mit írni, pontosan azonos a gyári szűrővel, de a belső műanyag váz nem fekete, hanem fehér. Mérete, kinézete, tömege pontosan azonos.
Teljes magassága: 153,4 mm
Ára: 2712 Ft
3, Hengst szűrőbetét E154HD48
Itt jön a meglepetés. Műanyag alsó és felső zárólap, igényesebben kialakított belső váz, valamint az alsó és felső tömítést a műanyag lapra ragasztott nemez-szerű tömítőkarikákkal oldották meg. A szűrőpapír is nagyobb felületű, több rétegben van hajtva. Mintha két osztállyal igényesebb lenne, mint a gyári. Tömítések itt is mellékelve, de a fedél nagy tömítése fehér színű. Meggyőző, minőséget sugárzó szűrő.
Teljes magassága: 153,7 mm
Ára: 2200 Ft
4, Alco szűrőbetét MD-355
Alul és felül rápréselt műanyag fogja össze, amin azonban semmilyen tömítés nincs. Ez így elég gagyi. O gyűrűk mellékelve, belső váza fekete műanyag, de kialakítása elég egyszerű, sarkos, biztos nehezebb rátolni, mint például a Hengst-et. Jó az ára, de nem egy minőségi benyomást keltő szűrő.
Teljes magassága: 153,8 mm
Ára: 1564 Ft
5, SCT szűrőbetét SH-420P
Alul és felül műanyag záró, amin filc biztosít talp és felső tömítést. Eddig ez jól hangzik, de a belső vázban nincs meg az a szűkítés, ami a szűrőt a szűrőházban központosítja, csak a filc karikák teszik ezt meg. Ez így elég kevés. Ráadásul a teljes magassága is csak 152,8 mm, ebből még a filcek összenyomódása is lejön, sanszos, hogy a házba nem lesz jól beszorítva. Én ezt nem venném, hiába jó az ára.
Teljes magassága: 152,8 mm
Ára: 1060 Ft
6, Denckermann szűrőbetét A210019
Műgyantával lezárt, kicsit a MANN szűrőre hasonlító megoldás, a belső fekete váz is nagyon hasonló (azonos belső fekete váz-beszállítótól veszik?) A tömítéseket rápréselt fehér szövetszerű valamivel oldják meg, olcsó, de biztos jó megoldás. O gyűrűk mellékelve. A 152,9 mm-es magasságot kicsit keveslem, még azért biztos zár.
Teljes magassága: 152,9 mm
Ára: 1350 Ft
Konklúzió a betétes szűrőknél:
Ennél az egyszerű betétes műfajnál nagyon egyszerű a dolgunk, egyértelmű győztes a Hengst. Profi kialakítás, pontos méret, minőségi kidolgozás, mintha a gyári szűrő igényesebb, továbbgondolt változata lenne, kevesebb mint féláron. Hiába ötöde az ára gyárinak, sem az SCT-t, sem az Alco-t nem venném, mert a minőségük, pontosságuk, kialakításuk csak az elégséges szintet éri el.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a lopott szűrő a legolcsóbb, a motornak pedig a legkárosabb a szervizben a régi helyett felcsavart más színű, tisztára törölt használt. A két véglet között helyezkedik el az összes új, megvizsgált szűrő, minddel jobban járunk, nem hibázunk nagyot. Aki nyugodtan akar aludni, márkaszervizben cserélteti ki, és elteszi a munkalapot, hogy tudjon később reklamálni. Aki hasonlóan biztosra akar menni, de nem a milliomos apja, vagy a cég fizeti a szervizt, MANN szűrőt vesz, aki meg nyitott szemmel jár, a Hengst mellett teszi le a garast.