Éljen az autó! De meddig?

2009.07.01. 03:07

Bezzeg az öreg Merci. Bezzeg a régi porszívó. Bezzeg a nagymama hűtőszekrénye. Mert azokban még volt anyag. Ezeket a modern vackokat pedig direkt úgy tervezik, hogy minél előbb elromoljanak, és újat kelljen venni – hallani gyakran, ha szóba kerül az autók megbízhatósága.

Barátomnak, aki egy jó nevű müncheni kft.-ben tervez sportos motorokat, ilyenkor jobb esetben is ökölbe szorul a keze, szája szélén furán remegni kezd egy izom. Rosszabb esetben elborult tekintettel, ordítva rohan a jégcsákányért, hogy azzal a kezében adja a világ tudtára: tervezett avultatás márpedig nem létezik. E vitában igazságot tenni nehezebb feladat, mint tisztességes eszközökkel közbeszerzési pályázatot nyerni, így mindössze arra vállalkozhatunk, hogy összeszedjük, amit a Totalcar webkettes tudatalattija a témában lát, tapasztal, gondol.

Nem ismerek olyan embert, aki találkozott már szándékosan, direkt gyengére, vacakra tervezett alkatrészekkel az autógyártás és -fejlesztés területén. Az a gondolatmenet, hogy valamit olyanra terveznek, hogy mielőbb elromoljon, több sebből is vérzik. Egyrészt ha a dolog kitudódik, a gyártó számára hihetetlen presztízsveszteséget, így versenyhátrányt jelent. A vásárlók hangulata, a márkához való viszonyulás dönthet egy gyártó életéről vagy haláláról, s ha okkal vagy ok nélkül rásütik a „direkt tervez vacakot” bélyeget, nem jósolhatunk neki nagy jövőt.

Másrészt a gyártónak, ha áttételesen is, de érdeke, hogy minél tovább húzzák az autói. A vásárló ugyanis 3-5 éven belül valószínűleg túlad a járgányon, s egyáltalán nem mindegy, hogy használtan az új kori árának harmadát-negyedét, vagy csak a tizedét kapja érte. A használt piacon pedig az egyik legfontosabb szempont a megbízhatóság és tartósság. Azt az autót, amelynek az alkatrészei előre tervezetten tönkremennek 6-8 év után, 5 éves korában már lehetetlen lenne eladni.

Mégis miből táplálkozik a szubjektív benyomás, hogy régen minden jobb volt? A dolog részben nyilván pszichológiai eredetű: régen zöldebb volt a fű, kékebb az ég, finomabb a Sport szelet és csinosabbak a lányok. Nem foghatunk azonban mindent pusztán a nosztalgiára, hiszen a tervezés, a fejlesztés, a gyártás módszerei, eszközei rengeteget változtak az elmúlt 20-30 évben.

A szilárdsági méretezésekhez használt szoftverek fejlődésével például sokkal pontosabban meg lehet határozni, egy adott helyen mekkora a falvastagság, vagy milyen anyagösszetétel a megfelelő. A régiekben persze még volt anyag – naná, hiszen csak nagyjából tudták megbecsülni, mennyi kell bele, és biztos, ami biztos, többet raktak. Ezzel a módszerrel azonban a mai autók súlya meghaladná a két tonnát. Arról nem beszélve, hogy az alkatrészek igénybevétele is folyamatosan nő – gondoljunk csak az elmúlt években 20-30%-kal emelkedő literteljesítményekre. És emlékezzünk, mekkora szám volt húsz éve százzal venni az érdi Trabantfingatót: nemcsak a literteljesítmény, de a hajtáslánc átlagos igénybevétele is döbbenetesen megnőtt azóta. Gyakrabban, többet, intenzívebben használjuk az autót, s közben sokunknak olyan érzése támad: a régiek masszívabbak, tartósabbak, jobbak voltak.

Pedig a tervezésnél a maximális élettartam, mint olyan, nem is kerül szóba. Annál több különböző minimális határértéket kell szem előtt tartani és ellenőrizni. Az ellenőrzés legjellemzőbb vonása a gyorsított teszt, de ez a fejlesztésre rendelkezésre álló időhöz képest így is sokáig tart, és a gyártók sok erőforrását foglalja le.

A törvényi előírások megkövetelik például, hogy az emissziós határértékeket (illetve azoknál egy valamivel lazább, „avultatott” limitet) adott futásteljesítmény (pl. 100 000 km vagy ugyanennyi mérföld) után is teljesíteni kell. Ezt a fejlesztés során mesterségesen koptatott, öregített alkatrészekkel tesztelik: a katalizátort kemencében sütögetik, hogy hő hatására öregedjen, vagy szándékosan elrontott turbót, átfúrt EGR-szelepet, elállított légnyelésmérőt építenek be, és figyelik a hatást.

A karosszéria és az erőátvitel is gyorsított teszteken esik át. Ezeket több száz, az ügyfelekhez kiszállított és a beleegyezésükkel külön felműszerezett autó sokéves és több százezer kilométeres futása alapján úgy állítják össze, hogy a gyorsított teszt eredménye (a gyártó anyagi helyzetétől és igényességétől függően) 98-99%-ban megegyezzen a valós használatból adódó terheléssel és elhasználódással. A maradékra meg azt mondják: nem rendeltetésszerű használat. Nem rendeltetésszerű például turbómotort padlógáz után azonnal leállítani, vagy télen hidegindítás után leszabályozási fordulaton járatni, netán negyvennel rendszeresen föl-le ugratni a járdaszegélyre, vagy csak félig leereszteni a fáradt olajat.

Ha nagyon muszáj, megteheti a T. Ügyfél, de a gyártók alapvetően nem erre méreteznek. Sokkal inkább az átlagos és az annál valamivel agresszívabb (de még nem baromállat) felhasználókra. Jó példa erre a német nyelvterületen használt BAT, azaz a BundesAutobahnTest, ami annyival rosszabb a folyamatos padlógáznál, hogy a reflektorvillogtatás és a dudálás ideje alatti visszaváltásokat és alacsonyra eső fordulatszámot is tartalmazza. Aztán onnan jönnek az újabb és újabb padlógázas gyorsítások.

Maga a próba a hajtáslánc terhelése (fordulatszám/nyomaték) mellett a tesztpályákon a rossz és még rosszabb útviszonyokat szimuláló speciális szakaszok kiépítésével és a tesztfolyamatba integrálásával történik. Az embernek minden alkalommal sírni volna kedve, amikor meglátja a németes precizitással, előírt mélységben az úttest szintje alá süllyesztett csatornafedeleket, az autópályák keresztbordáit és a hidak dilatációs hézagait modellező, keresztben bebetonozott vasdarabokat, a méregdrágán, egyesével, centivel és vízmértékkel különböző magasságban beépített bazaltkockákból álló utat és a direkt hullámosra, kátyúsra készített szakaszokat. Pedig mennyivel egyszerűbb és olcsóbb lenne, ha simán elküldenék Budapestre a tesztflottát, az lenne csak az igazi gyorsított teszt.

Az oldalról ajánljuk

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53