Bezzeg az öreg Merci. Bezzeg a régi porszívó. Bezzeg a nagymama hűtőszekrénye. Mert azokban még volt anyag. Ezeket a modern vackokat pedig direkt úgy tervezik, hogy minél előbb elromoljanak, és újat kelljen venni – hallani gyakran, ha szóba kerül az autók megbízhatósága.
Barátomnak, aki egy jó nevű müncheni kft.-ben tervez sportos motorokat, ilyenkor jobb esetben is ökölbe szorul a keze, szája szélén furán remegni kezd egy izom. Rosszabb esetben elborult tekintettel, ordítva rohan a jégcsákányért, hogy azzal a kezében adja a világ tudtára: tervezett avultatás márpedig nem létezik. E vitában igazságot tenni nehezebb feladat, mint tisztességes eszközökkel közbeszerzési pályázatot nyerni, így mindössze arra vállalkozhatunk, hogy összeszedjük, amit a Totalcar webkettes tudatalattija a témában lát, tapasztal, gondol.
Nem ismerek olyan embert, aki találkozott már szándékosan, direkt gyengére, vacakra tervezett alkatrészekkel az autógyártás és -fejlesztés területén. Az a gondolatmenet, hogy valamit olyanra terveznek, hogy mielőbb elromoljon, több sebből is vérzik. Egyrészt ha a dolog kitudódik, a gyártó számára hihetetlen presztízsveszteséget, így versenyhátrányt jelent. A vásárlók hangulata, a márkához való viszonyulás dönthet egy gyártó életéről vagy haláláról, s ha okkal vagy ok nélkül rásütik a „direkt tervez vacakot” bélyeget, nem jósolhatunk neki nagy jövőt.
Másrészt a gyártónak, ha áttételesen is, de érdeke, hogy minél tovább húzzák az autói. A vásárló ugyanis 3-5 éven belül valószínűleg túlad a járgányon, s egyáltalán nem mindegy, hogy használtan az új kori árának harmadát-negyedét, vagy csak a tizedét kapja érte. A használt piacon pedig az egyik legfontosabb szempont a megbízhatóság és tartósság. Azt az autót, amelynek az alkatrészei előre tervezetten tönkremennek 6-8 év után, 5 éves korában már lehetetlen lenne eladni.
Mégis miből táplálkozik a szubjektív benyomás, hogy régen minden jobb volt? A dolog részben nyilván pszichológiai eredetű: régen zöldebb volt a fű, kékebb az ég, finomabb a Sport szelet és csinosabbak a lányok. Nem foghatunk azonban mindent pusztán a nosztalgiára, hiszen a tervezés, a fejlesztés, a gyártás módszerei, eszközei rengeteget változtak az elmúlt 20-30 évben.
A szilárdsági méretezésekhez használt szoftverek fejlődésével például sokkal pontosabban meg lehet határozni, egy adott helyen mekkora a falvastagság, vagy milyen anyagösszetétel a megfelelő. A régiekben persze még volt anyag – naná, hiszen csak nagyjából tudták megbecsülni, mennyi kell bele, és biztos, ami biztos, többet raktak. Ezzel a módszerrel azonban a mai autók súlya meghaladná a két tonnát. Arról nem beszélve, hogy az alkatrészek igénybevétele is folyamatosan nő – gondoljunk csak az elmúlt években 20-30%-kal emelkedő literteljesítményekre. És emlékezzünk, mekkora szám volt húsz éve százzal venni az érdi Trabantfingatót: nemcsak a literteljesítmény, de a hajtáslánc átlagos igénybevétele is döbbenetesen megnőtt azóta. Gyakrabban, többet, intenzívebben használjuk az autót, s közben sokunknak olyan érzése támad: a régiek masszívabbak, tartósabbak, jobbak voltak.
Pedig a tervezésnél a maximális élettartam, mint olyan, nem is kerül szóba. Annál több különböző minimális határértéket kell szem előtt tartani és ellenőrizni. Az ellenőrzés legjellemzőbb vonása a gyorsított teszt, de ez a fejlesztésre rendelkezésre álló időhöz képest így is sokáig tart, és a gyártók sok erőforrását foglalja le.
A törvényi előírások megkövetelik például, hogy az emissziós határértékeket (illetve azoknál egy valamivel lazább, „avultatott” limitet) adott futásteljesítmény (pl. 100 000 km vagy ugyanennyi mérföld) után is teljesíteni kell. Ezt a fejlesztés során mesterségesen koptatott, öregített alkatrészekkel tesztelik: a katalizátort kemencében sütögetik, hogy hő hatására öregedjen, vagy szándékosan elrontott turbót, átfúrt EGR-szelepet, elállított légnyelésmérőt építenek be, és figyelik a hatást.
A karosszéria és az erőátvitel is gyorsított teszteken esik át. Ezeket több száz, az ügyfelekhez kiszállított és a beleegyezésükkel külön felműszerezett autó sokéves és több százezer kilométeres futása alapján úgy állítják össze, hogy a gyorsított teszt eredménye (a gyártó anyagi helyzetétől és igényességétől függően) 98-99%-ban megegyezzen a valós használatból adódó terheléssel és elhasználódással. A maradékra meg azt mondják: nem rendeltetésszerű használat. Nem rendeltetésszerű például turbómotort padlógáz után azonnal leállítani, vagy télen hidegindítás után leszabályozási fordulaton járatni, netán negyvennel rendszeresen föl-le ugratni a járdaszegélyre, vagy csak félig leereszteni a fáradt olajat.
Ha nagyon muszáj, megteheti a T. Ügyfél, de a gyártók alapvetően nem erre méreteznek. Sokkal inkább az átlagos és az annál valamivel agresszívabb (de még nem baromállat) felhasználókra. Jó példa erre a német nyelvterületen használt BAT, azaz a BundesAutobahnTest, ami annyival rosszabb a folyamatos padlógáznál, hogy a reflektorvillogtatás és a dudálás ideje alatti visszaváltásokat és alacsonyra eső fordulatszámot is tartalmazza. Aztán onnan jönnek az újabb és újabb padlógázas gyorsítások.
Maga a próba a hajtáslánc terhelése (fordulatszám/nyomaték) mellett a tesztpályákon a rossz és még rosszabb útviszonyokat szimuláló speciális szakaszok kiépítésével és a tesztfolyamatba integrálásával történik. Az embernek minden alkalommal sírni volna kedve, amikor meglátja a németes precizitással, előírt mélységben az úttest szintje alá süllyesztett csatornafedeleket, az autópályák keresztbordáit és a hidak dilatációs hézagait modellező, keresztben bebetonozott vasdarabokat, a méregdrágán, egyesével, centivel és vízmértékkel különböző magasságban beépített bazaltkockákból álló utat és a direkt hullámosra, kátyúsra készített szakaszokat. Pedig mennyivel egyszerűbb és olcsóbb lenne, ha simán elküldenék Budapestre a tesztflottát, az lenne csak az igazi gyorsított teszt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
