Drótnélküli kábelezés

2001.03.27. 11:12
Az autók számítógépes rendszerének integrálása kábelkötegek garmadájával jár. A közelmúltban születtek alternatív megoldások is, de ezek mindegyikének megvannak a gyengéi.
 
   
   

Az egyik reménykeltő próbálkozás a Bluetooth technológia bevetése volt. Ekkor nagyon magas frekvenciájú rádiójel a vivőcsatorna. Előnye, hogy bármiféle vezeték nélkül, csupán kisméretű antennák segítségével jelentős mennyiségű (kb. 1.2 MB/s) adat vihető át. A rádiójel nem zavarja a telefont, a vezérlést, és ez általában fordítva is igaz, az általánosan használt rádiófrekvenciák nincsenek hatással a Bluetooth jelre.

A gond csak az, hogy váratlan környezeti tényezők, illetve előre be nem kalkulált árnyékolás megszakíthatják a jelfolyamot. Így hát létfontosságú berendezések csatlakoztatásához nem használható, megmarad a műholdas navigációs rendszer, a fedélzeti rádió, vagy éppen a garázsajtó-nyitó eszközének.

 
   
 

A másik, igen jó eredményekkel kecsegtető eszköz az autóba épített optikai kábelhálózat. Ennek átviteli sebessége sokszorosa az előbbinek, a teljes fedélzeti számítógéprendszer, a már említett GPS, de akár mobil internet eszközök is csatlakoztathatók rá.

Ráadásul fixen beépíthető bármely autóba, a megfelelő szabványosított dugaszok által pedig szabadon variálható a felhasználása, az utasok videofilmeket nézhetnek, a vezető a fedélzeti komputert használhatja rajta, kihangosítható a hálón keresztül a telefon, vagy éppen egy laptopot, esetleg palmtopot köthetünk rá. A szervizben az ellenőrző műszer is rácsatlakoztatható, így a fedélzeti számítógép adatai könnyen kinyerhetők. A módszer hátránya az üvegszálak sérülékenysége, viszonylagos merevsége, rendkívül körülményes illeszthetősége, és emiatt a magas előállítási és beüzemelési költség.

 
   
   

Úgy tűnik, most megszületett az optikai hálózat autóhoz optimalizált változata, a POF (polymer optical fibre), azaz műanyag alapú optikai vezeték. A DaimlerChrysler cég 14 további autógyártóval együtt dolgozik a standard kidolgozásán. Ha valaki S osztályú Mercit vásárol, már ma is megrendelheti a fedélzeti adathálózatot, természetesen akkor, ha mélyen a zsebébe nyúl. Az Asahi Glass által kifejlesztett vezetékre épített hálózat kiépítési költsége megegyezik a rézvezetékessel, kb. 70-80 százalékkal olcsóbb az üvegszálasnál.

 
   
 

Segítségével csak 100 méteres hálózat építhető ki, de egy autóban ez tökéletesen megfelelő. A műanyag kábelek kb. 1/10 milliméter átmérőjüek (az üveg 10 mikrométer), ezáltal könnyebben illeszthetők, tökéletesen hajlékonyak, rugalmasak, és - szemben az üveggel - nem érzékenyek a vibrációra. (Ugyanakkor ebből is több száz kötegelhető egybe.) A közeljövőben várhatóan megszületik az Apple által kidolgozott FireWire (IEEE1394) csatlakozási szabvány POF-ra adaptálása is, így további multimédia eszközökkkel, kamerával, feldolgozó egységgel és központi egységgel bővíthető a fedélzeti vezérlőrendszer.

A műanyag alapú optikai hálózat autókon kívül más járművekben, például repülőgépekben is jól használható lesz, ottani teljeskörű felhasználásának egyelőre a 100 méter elméleti kábelhossz szab csak gátat.