Jobb vétel, több lehetőség

2000.09.29. 10:20
A világ két legnagyobb autógyártója versenyt fut egymással, hogy minél olcsóbban kínálhassák a műholdas rádiós elôfizetéseket ''parttól partig'' alapú fizetési rendszerrel. Ez lehet az egyik legnagyobb változás az FM rádió több mint egy generációval ezelőtti elterjedése óta.

A Ford a ma még szokatlan digitális rendszer bevezetését tervezi egyes modelljeiben az elkövetkezendő 6 hónapban. A havi 9.95 dolláros (kb. 3000 Ft) előfizetési díjért 100 db CD-minőségű rádiócsatornát, reklámmentes, óránként hírekkel jelentkező, az USÁ-t teljes egészében lefedő szolgáltatást.

A General Motors nemrégiben többségi részedést szerzett egy audiocégben, az XM Satellite Radio Inc.-ben, amellyel kizárólagos szerződést kötött, a jövőben az ő eszközeikkel szerelik a General Motors új gépkocsijait és nehézgépjárműveit. Ezek már képesek lesznek az XM adásainak vételére. A legkésőbbi tervezett indulás: 2001 vége.

 
   

A hagyományos földi, telepített rádióadók helyett a digitális programokat a Föld körül keringő műholdakról sugározzák. Speciális antennákkal ki lehet küszöbölni a domborzati viszonyok vételrontó hatását, mi több, telepített földi adóhálózathoz kapcsolható a rendszer, így a rádióárnyékban autózók is élvezhetik a szolgáltatást. Ez még nem lenne szenzáció, egyszerűen áthelyezték az adót, mondhatnánk. Az autógyárak azonban remélik, hogy az új rendszer előnyeit kihasználva a műholdas rádiók kétirányú adatátvitelre és más, ehhez kapcsolódó szolgáltatásokra is képesek lesznek.

A lakások esetében a műholdas tévécsatornák mellett alkalmazott vivősáv használható internetezésre, a rádiócsatornák mellett még több szabad frekvencia marad, ami kiaknázható: lehet a világhálón szörfözni, műholdas figyelőrendszereket használni, ráadásul ezzel is növelhetik az autóvásárlók pénzkiadásait... A fix telepítésű parabolaantennás megoldáshoz képest legfőbb előnye a rendszer mobilitása. Utópisztikus elképzelések szerint a Japánban fejlesztés alatt álló intelligens közlekedés-projekt kiegészíthető lenne ezzel, és az intelligens járműveket műholdakról is irányíthanák.

 
   

Az egyik finanszírozó bank tanácsadója szerint ez a rendszer a műholdas tévézéshez hasonlóan vonzó lesz a nagyközönség számára. 2005-re az új műhold-rádiós piac elérheti az évi 2 milliárd USD-s piacot, 21.5 millió előfizetővel. A Clear Channel Communications Inc., az USA egyik legnagyobb médiacége - 625 rádiótársasága van - szintén befektetett az XM Satellite-ba, lehetőséget látva az új piacban.

A rádió minden autóba épített új technológia dacára életben maradt. Sem a kazettás magnó, sem a CD nem bírta eltörölni. Az mp3 lejátszók autós változatai még csak fenyegetést sem jelentenek. A rádiózók 70%-a otthonán kívül hallgat rádiót, leginkább az utakon. A digitális kor kihívásaira reagálni kell. Sok elemző mégis úgy véli, a CD-minőséget, WEB-információt és egyéb extra szolgáltatást is kínáló újítás ugyanúgy el fog tűnni a süllyesztőben, mint ezer más elődje... Ami marad: a hagyományos, néha recsegő FM autórádió.