Autót vennék. Jelige: politikus

2011.02.15. 09:43

Kezdjük az elején, hogy olyan-amilyen képet kaphassunk a csaknem 400 autós kormányzati flottáról.

Csak óvatosan karcoljuk meg a felszínt, hiszen a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, azaz MeHVM tájékoztatói (8002/2007. (11.21.) MeHVM, 1/2004. (MK 108.) és a 136/2006. (VI. 26.) kormányrendelet 9-10. paragrafusa a 160/1996. (XI. 5.) kormányrendelet 5. § (1) bekezdése sem egyszerűségükről híresek, de azért nagy vonalakban vázoljuk, miért is vannak belekényszerítve a miniszterek, államtitkárok, kormánybiztosok és központi hivatalnokok A8-as Audikba. Nem szerecsent mosdatunk, de igazán nem nehéz észrevenni, hogy furamód az egyes kritériumok mintha típusra szabottan lettek volna felállítva.

Ne beszéljünk most a soros EU-elnökség miatt utainkat kék fényben fürösztő 200 – szinte ingyen bérelt – autóról, azok jönnek-mennek, fél évig használják őket, aztán megválnak tőlük. Emlékeznek még talán, 2004–2005-ben több mint egymilliárd forint értékben vásárolt be az aktuális kormányzat 79 felsőkategóriás autót, javarészt azzal az indokkal, hogy az akkori autópark már meglehetősen öregecske volt. Akár 5-6 évesek is lehettek már, de volt tízévesnél idősebb Transporter is. Jelenleg 2011 van, így – ha a logikát követjük – hamarosan öregnek nyilváníttatnak a most használt autók is.

A cseheknek jó volt a Superb

Annak idején, a soros cseh EU-elnökség alatt furamód nem fekete Audi-flottát, hanem 27 Superb 2.0 TDI-t, négy Audit, négy Phaetont béreltek. A delegációk utaztatását nem limuzinokkal, hanem dízel Multivanokkal oldották meg. Ebből volt nekik negyven, és valahogy ezek a politikusok kibírták a reptértől a szállodáig azokban is. Súlyos tízmillió koronákat spóroltak meg ezzel.

szerintünk milyen is lenne az ideális, költséghatékony, mindenkori kormányzati limuzin

Elmondjuk, szerintünk milyen is lenne az ideális, költséghatékony, mindenkori kormányzati limuzin. Ebbe a csoportba ne soroljuk bele a közjogi méltóságok (köztársasági elnök, miniszterelnök, az Alkotmánybíróság- Legfelsőbb Bíróság- és Országgyűlés) elnökeinek autóit, hiszen nekik a 160/1996. (XI. 5.) kormányrendelet 5. paragrafusa értelmében jár a páncélozott, 9-es kategóriájú limuzin. Két éve három ilyen páncélozott A8L 6.0W12 limuzint vett a Köztársasági Őrezred. Használtan, 80 millióért, ami mindenképpen jó üzletnek minősül. Talán jobbnak is, mint a sok, fölöslegesen drága Audi A6 és A8.

Kategóriák között kavarva

Ha – maximális óvatosság mellett – erre a linkre kattintanak és lelapoznak egészen az F-01-00 számig, akkor önök is turkálhatnak a szolgálati személyautókra vonatkozó állami normatívák között, perverzebbek a Közúti terepjáró személygépkocsi kategóriát is átfuthatják, ott van alatta. Bár alapvetően kilenc kategóriát különböztet meg maga a norma, azért jó, ha tudjuk, hogy a központi hivatalok vezetőitől felfelé minimum 7-es szintű autó jár, államtitkárok, kormánybiztosok legalább 8-ast kapnak. Joggal tehetnék szóvá, hogy ez a kilenc kategória utolsó harmada, ám van annak oka, hogy az 1–6-os kategóriákban sincsenek Swiftek és ezres Chevy Sparkok: a minimális tengelytáv ugyanis 2350 milliméter. A tetemes kormányzati autópark jellemzően a VW-csoport termékeire épül, csak hébe-hóba látni egy-egy Mercedest vagy BMW-t. Alsóbb szinten a Golfok, Octaviák-Passatok viszik a prímet, de alapvetően nem ezek azok, amelyek sokszor indokolatlanul nyomják le a többi közlekedőt az útról. Ezért egyértelműen a 7-8-9-es kategória hülye, testreszabott besorolásait rúgnánk félre egyetlen huszárvágással, sőt, spórolnánk pár milliót, ami minden kormánynak jól jöhet.

Bár a mostani kormányzat megszorító intézkedéseinek szerves részét képezi a költségcsökkentés, emiatt elképzelhető, hogy nem újul meg az autópark, pedig fenntartási költségek szempontjából akár olcsóbb alternatívát is fel tudnánk hozni.

Ilyen például a Skoda Superb. Remek, számszerűsíthető érvek szólnak mellette.

Először is az általunk összeállított Superb nem egész 12 millió forintba kerül, egy közkedvelt, automata A6 3.0 TDI Quattro 16 199 750-ről indul. Ez rögvest 4 136 750 forintos különbözet. Persze ez nagyon egyszerű lenne így, hiszen alapvetően nem számítunk a flottakedvezménnyel, ráadásul ezen autók tartós bérlet módján kerülnek az államhoz, tehát valójában nincsenek állami tulajdonban. Az azonban teljesen világos, hogy egy Superb havi bérleti díja meg sem közelíti egy A6-os, ne adj' isten A8-as Audiét, már csak azért sem, mert egy 140 lóerős, kétliteres Superb fékcseréje (első-hátsó tárcsák és fékbetétek) 173 700 forintból kijön, míg egy A6-osé 237 235 forint, egy A8 4.2 FSI komplett fékcseréje pedig 473 295 kemény pénzbe kerül. Márpedig a bérleti díj magában foglalja az időszakos szervizt is, és ne gondoljuk, hogy hirtelen bárki jótékonysági intézménnyé változik, ha állami bizniszről van szó, és áron alul javít majd…

Nézzük csak, mi is a fontos egy ilyen autónál: legyen nagy, kényelmes, gyors. Mi megfejeltük még annyival, hogy ne fogyasszon sokat, tehát a jelenlegi felhozatalhoz képest spóroljon. Mert kormányzati autópark terén ott tartunk, ahol a gazdag, fejlett országok, aztán csak úgy van, hogy Angela Merkelre vagy a müncheni főpolgármesterre nem vagyunk olyan irigyek. Na meg a franciák is elvannak a C6-osokkal, de mi parádézunk, mint a nagyok…

A Superb a parádézáson kívül minden célnak megfelel. Bár tengelytávja 2761 milliméter (A6: 2912, A8: 2992), azért a beltere hatalmas, a hátsó lábtér gigantikus, nem találkoztunk még olyannal, aki a szűkös beltérre panaszkodott volna.

Tény és való, országúti jelenlétben talán nem közelíti meg az Audi-féle csillagromboló-effektust, de ezt egy kék villogóval kompenzálni lehet. Ellenben Skoda, ami szinte népautó, ezért még akár közelebb is hozhatja egymáshoz a vezetőket és a népet. És íme, a típus és a pontos konfiguráció, reméljük, elgondolkodnak rajta: Superb 2.0 TDI DSG 4x4. Természetesen összkerekes, hiszen egy politikusnak télen is el kell jutnia választóihoz, ezért csak a gyengébbik, 140 lóerős turbódízel lesz, jelenleg csak ez a párosítás létezik DSG-vel. De nem baj, szerintünk bőven elég a teljesítmény, a tartós 160-at akár Nyíregyházától Szombathelyig is tudja.

Kombinált fogyasztása a gyártó adatai szerint 5,9 liter, ami persze erősen idealizált érték, de semmivel sem nagyobb kamu, mint a 3.0 TDI A6-os 5,7 litere (német oldalon 6 liter) vagy az A8 4.2 TDI 6,6-ja. Maradjunk annyiban, hogy nem zabál annyit, ergó nem terheli a környezetet sem annyira. Kulcsszó: költséghatékonyság.

Legyen automata, ne terheljük a sofőrt, a DSG amúgy is minden igényt kielégít, a jó ideje common rail motor már elég halk, ott, hátul, a messzi távolban alig hallik. Ha pedig kevésnek tűnik a 140 lóerő, akkor még mindig ki lehet írni közbeszerzést új vezérlőchipekre.

A fényezés külön téma lehetne, a szabályok ugyan feketét szabnak meg, pedig milyen szép is lenne sok-sok Brunello-vörösmetál autó, potom 153 750 forint a felára.

Így vagy úgy, sötét színű autóhoz dukál a világos bőr, ráadásul a gigantikus beltér csak még tágasabbnak tűnik tőle. Az ISOFIX bekötési pontok alapárasok, így a kis palánták is biztonságban lesznek.

Kulcskérdés lehet a felni/gumiméret. Mi nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy ezekre az utakra nem okvetlenül a malomkerék-peres gumikombináció a jó, hiszen az alapvetően kényelemre hangolt futómű mellett is hazavágja a komfortérzetet a túlzott dübögés és rázás. Persze legalább 17 col kijár, a /45 még talán elviselhető lesz.

Egy defekttűrő nyári gumikészlet (HANKOOK Ventus S1 EVO) 166 260 forint, pótkereket nem rendeltünk képzeletbeli autónkhoz. A téli már drágább (HANKOOK Icebear W300), 398 000 forint, cserébe defekttűrő ez is. Nem nehéz elképzelni, mennyivel drágább egy 18, 19 vagy 20 colos garnitúra.

Az extralista

Az extralista hosszú, de még így is tartalmaz mindent, amire egy kormányzati autóban szükség lehet:

  • MDI multimédia adapter. Haladni kell a korral, a pendrájv és a tablet PC mellé okvetlenül szükséges, azt persze nem tudni, hogy az alkalmi lézerblokkoló-előkészítésért mennyit kérnek.
  • Állófűtés. A Webasto-kályha hasznos lehet, hiszen politikusaink, vezetőink sűrűn nyilatkoznak akár esőben-hóban-vörösiszapban. Ezek után jólesik a kifűtött kabinban hátradőlni.
  • Bőrbelsőhöz bőr kormánykerék dukál, ráadásul a DSG váltófülei is a kormánykerékhez jönnek, és – elméletileg – létezik az a meredek helyzet, ahol jobb az emberi kontroll.
  • Dohányzócsomag. Tudjuk, tudjuk, az egészséggel törődni most divatos, ennek ellenére egy stresszes munkanap után suttyomban jólesik egy bláz, politika ide-oda.
  • ESP és HHC stabilitásprogram, ez ma már elvárható, nem sajnáljuk mi sem.
  • Navigáció tévével? Szinte szükségszerű. Az időben átadott információ mindig fontos lehet, navigációval pedig a kezdő sofőrök is odatalálnak bárhová.
  • Oldallégzsákok hátul, parkolóradar körben, egy remek, rejtett rakodórekesz (akár egy nokiás doboz is belefér), 10 hangszórós hangrendszer és persze telefon-előkészítés.
  • A 118 ezer forintos vonóhorog pedig legyen opcionális.
a jelenlegi követelményrendszer szerint motorja ugyanis gyenge, ami nevetséges

Úgy gondoljuk, hogy egy ilyen Superb minden körülmények között megállná a helyét. A feltételes mód nem véletlen, a jelenlegi követelményrendszer szerint a motorja ugyanis gyenge, ami nevetséges, hiszen – mint azt már említettük – nincs olyan életszerű szituáció, ahol ne lenne elég filmekbe illő autós üldözésekre, terroristák elől való menekülésre pedig tudtunkkal eddig nem került sor.

a keveset fogyasztó, ám bőven elég dinamikus kisdízelek költséghatékonyak és nem utolsó sorban nem marják annyira a köznép szemét

Ha netán a jövőben mégis új autókat szerezne be a kormányzat, akkor talán ideje lesz módosítani az előírásokat és rendeleteket. A maximum 2-3 típusra korlátozott autópark egyszerűbb logisztikát kíván, a keveset fogyasztó, ám bőven elég dinamikus kisdízelek költséghatékonyak, és nem utolsósorban nem marják annyira a köznép szemét (bár ehhez kétségkívül át kéne értékelni a konvojban közlekedés etikáját is).

Bónusz lehet a bérbeadónak, hogy az Eurotax szerint egy ilyen autó értékvesztése lényegesen alacsonyabb.

 
Skoda Superb 2.0 CR TDI Elegance 4x4 Audi A8 4.2 V8 FSI quattro Tip. Lang
Egykori új ár (extrákkal) 12 269 000 Ft 41 379 900 Ft
Éves km-futás 20 000 20 000
1 éves korában 9 633 400 Ft 28 753 600 Ft
2 éves korában 8 290 200 Ft 23 362 100 Ft
3 éves korában 7 033 700 Ft 18 655 100 Ft

A grafikonokban az alábbi modellek árait mutatjuk be az EurotaxGlass's piackutatásai alapján átlagos állapotú és futásteljesítményű autók esetében.

Tőlünk, autósoktól elvárják – és nemegyszer kényszerítenek –, hogy ésszel, takarékosan és minél kevesebbet közlekedjünk, ideje bizonyítania a nép választott képviselőinek.

Tessék spórolni, erre jó a Skoda Superb.

Dróton jött az ígéret

Lázár Jánostól ígéretet kaptunk arra, hogy következő autóját természetesen letesztelhetjük. Várjuk már nagyon.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

4 órája
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30