Felszámolhatók a használtautós átverések
Megvan a tökéletes megoldás a futásteljesítmény hamisításának visszaszorítására, mégsem használjuk.

A múltkor hallottam egy horrorsztorit az óratekergetésről. Kétéves Zafira, kifogástalan állapotban hatvanezer kilométerrel talált gazdára, persze friss importból. Hihető, nem? A pofára esés a megvásárlást követően történt, amikor lekérdezték a németországi szervizadatokat, és kiderült, hogy az autó pár hónappal korábban jelent meg a 360 ezer kilométeres szervizen. Nem túl bonyolult számolás, 300 ezer kilométert tekertek vissza az óráján – Németországban szállítottak vele delegációkat, két évig, napi 500 kilométert tettek meg autópályán.
Márpedig ezzel az autóval héttel többször kerülték meg a Földet az Egyenlítő mentén, vagy százhéttel többször tették meg a Budapest–Domsjő távolságot, mint azzal a képzeletbeli és nemlétező Zafirával, amit valójában meg szeretett volna venni az átvert vásárló. Képzeljük csak el, mennyivel többször szorultak a fékbetétek a tárcsákra, mennyivel fordult többet a főtengely, hányszor nyílt ki az üzemanyag-betöltő nyílás, és mennyi gázolajat kellett nagy nyomással befecskendezni és elégetni ekkora távolsághoz?
Egy autó értékvesztésének leegyszerűsítve két nagyon fontos tényezője van, az egyik a gyártása óta eltelt idő, míg a másik a futott kilométereinek száma. Mivel a gyártás vagy az első forgalomba helyezés időpontját nehéz módosítani (ezért is szűnt meg a kasztnicsere intézménye), marad a másik, az extrém futásteljesítményű autó olcsó felvásárlása, visszatekerése, majd normál áron való értékesítése. Esetleg egy normál futásteljesítményű autó – jó optikai állapot esetén – extrém keveset futottnak beállítása.
Mi számít normális futásnak, honnan tudom, hogy átvernek?
Durva egyszerűsítés következik: egy átlagos autó egy jóléti társadalomban évi 30 ezret megy. Egy taxi 50–70-et, egy furgon 100-at, egy kamion végtelenül sokat.
Tehát a svájci orvos tulajtól hirdetett ötéves kocsiban legalább 150 ezer lesz, ha ugyanitt nincs ott az orvos szó, akkor 250–350 ezer. Függetlenül attól, hogy mennyit mutat az óra.
Tehát minden autó gyanús, amiben kevesebb van ennél a szabálynál, kivéve, ha minden kétséget kizáróan bizonyítható ennek az ellenkezője: lekérdezett szervizadatok, műszaki adatlapok, javítási számlák, vezetett költségek, és sehol egy stikli. Na akkor esetleg. Ja, és az eladó nem nepper, hanem az első tulajdonos.
A mutyizó kereskedő nem csak a vevőt lopja meg, hanem az adott márkának is sokat árt, így szabadulnak el a hiedelmek, hogy a hatvanezer kilométert futott Zafirának kopott a motorja, cserélni kell a teljes üzemanyag-ellátó rendszert, a kerékcsapágyakat, a fékeket, mindent, így hisszük, hogy a Merci első CDI motorjai 250 ezernél tönkremennek, pedig nem, csak épp az óra sokkal kevesebbet mutat, mint a valóság. A kereskedőnek mindegy, ő röhög a markába, hiszen nehezen bizonyítható, hogy ő tekerte vissza, szemrebbenés nélkül azt fogja mondani, hogy itt csak bizományban volt, vagy ő is így vette. És lehet, hogy igazat mond.
Tudjuk, hogy Magyarországon jó néhány esetben még az újonnan vett kocsi számlálóját is manipulálták, és csaknem lehetetlen visszatekerés nélküli használt autót szerezni a piacon. Vajon tipikusan közép-kelet-európai tevékenység a hamisítás, vagy máshol is vernek át ártatlan vagy hozzá nem értő vevőket? Tőlünk nyugatabbra is akkora biznisz a tekergetés? Ott is könnyű milliókkal becsapni a vevőket? A válasz sajnos igen.
A világ talán legjobban motorizált országában, Németországban, az ADAC adatai szerint az autók 30%-a manipulált futású. Hoppá. Pedig komoly büntetés jár érte, ha valakit rajtakapnak: pénzbüntetés, egy év szabadságvesztés, de jellemzően csak felfüggesztetteket osztogatnak. Egységes visszakereshető rendszer nincs, a műszaki vizsgaállomásokat hívogatva lehet adatokhoz jutni, ugyanis ott rögzítik az óraállást.
Angliában sem sokkal könnyebb használt autót venni: 600 ezer darab visszatekert órájú kocsiról szól a BBC híradása, sőt, ha a motorokat és a teherautókat is idevesszük, 700 ezer feletti a manipulált órás járművek száma. Pedig Angliában már volt példa letöltendő szabadságvesztés kiszabására ilyen esetekben.
Ausztria a tekerés mekkája, ott tekertet a német is, mióta otthon a letöltendő a tét, de az osztrák a hazaival is kíméletes, csak, ha kifejezetten csalási szándékkal történik, és bizonyítható, magyarul, ha ott ülnek a laptoppal az anyósülésen, a szervizkönyvön meg éppen szárad a pecsét. Ha akkor jön egy ellenőrzés, baj van. Amúgy nincs.
Svédország, a demokrácia és a szociális háló örökös bezzeggyereke 6 évet oszt, visszavásárlásra kötelez, ugyanakkor közlik, hogy mióta nem állami monopólium a vizsgáztatás, kezd kialakulni a fejetlenség ott is, hiába lehet a tulajdonost rendszám alapján lekérdezni akár SMS-ben is. Az USA-ból ismert Carfax kezdte meg ott a működését, de egyelőre nem túl megbízható.
El is jutottunk a földgolyó túlfelére, az Egyesült Államokba. A korábban említett Carfaxtól vagy az Autocheck nevű szolgáltatótól lehet lekérni az adatokat. A lényegük: a biztosítási eseményeket is megmondják, valamint a tulajdonosváltásokkori és műszaki vizsgánál rögzített kilométeróra-állást is. Épp ezért Amerikában csak alvázszámmal érdemes hirdetni.
Látható, hogy a retorzió önmagában, a lebukás csekély valószínűsége miatt maximum visszafogott kuncogásra kényszeríti a csalót. A helyes út nem ez. Hiába akarunk mi is a Btk.-ra hivatkozva különösen nagy értékre elkövetett csalás és hamisítás miatt vádat emeltetni, ha csaknem bizonyíthatatlan a cselekmény. Nem, a szél szerintünk nem innen fúj.
A belga példa a tökéletes, ezt kellene meghonosítani itthon. A Car-Pass nevű dokumentum a titok. Ezt minden adásvételnél ki kell állíttatni, 6,50 euróba kerül (pont, mint nálunk a sokat kritizált eredetiségvizsga). Minden nagyobb javításnál, műszaki vizsgánál, adásvételnél kötelező bejelenteni a Car-Passnak az óraállást, és kész. Ők meg 6,50-ért megmondják, hogy eddig mi és hol lett bejelentve.
Persze ott is emberek dolgoznak, de lokálisan, a szerviz nem fog kevesebbet vagy többet mondani néhány ropogós bankóért, hiszen a működését kockáztatja. Ha meg ott derül ki, hogy hoppá, két hete még több volt benne a Car-Pass szerint, már elő is lehet venni a forgalmiba az adott időben bejegyzett tulajdonost.
A 2005-ös bevezetés óta tudják, mi történt? Belgiumban 0,2 százalékra esett vissza tekert autók száma, magyarul ezerből kettő. És ezt nálunk is meg lehetne csinálni, hiszen a vizsgakor, a biztosítási eseményekkor, a hitelezéskor, az adásvételkor rögzül az óraállás. Csak egybe kell fésülni, és kereshetővé kell tenni az adatokat, és máris látszik, ki mikor huncutkodott. Olcsó és jó. Kedves törvényhozás, tessék a jó példát honosítani!
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
