Ebben is világelsők vagyunk!
Azt szokták mondani, hogy a magyar ember utánad lép be a fogóajtón és előtted jön ki belőle, mert ügyes és találékony. Van is benne igazság, de amikor a találékonyságát rosszra akarja fordítani, és egy egész rendszer megpróbál ellene védekezni, a saját életét keseríti meg.

Az adásvételi szerződés nem közokirat, hanem teljes bizonyító erejű magánokirat. Ennek ellenére nincs hivatalosan elfogadott formája, csak ajánlás van. Mégis olyan irat, amely esetleges jogvitában hivatkozási alap lehet.
Nem kérdés, hogy pontosan és részletesen kell kitölteni, hogy egyértelműen határozza meg a szerződéses részleteket. Ez mindkét fél részéről fontos, így mindenkinek érdeke. Tudták ezt azok is, akik a most érvényben lévő, tehát az okmányirodák által elfogadott formanyomtatványt alkották, és annyira biztosak akartak lenni a dolgukban, hogy 2013 óta négyszer módosították, mert mindig lefelejtettek róla valamit. Egészen pontosan nem lefelejtették, hanem a szabályozási környezet változott sokszor, így ennek is kellett alkalmazkodni. Talán inkább a Ptk-ból felejtettek ki valamit.
Hasonló dolgokra szokás mondani, hogy nem az a buta, aki nem tud valamit, hanem az, aki nem kérdezi meg attól, aki tudja. Mindig ügyesebbek akarunk lenni.
Itt vagyunk Európa szívében, vannak nálunk fejlettebb motorizációjú országok szintúgy az Európai Unióban, akikkel próbálunk valamiféle jogharmonizációt is létesíteni. Nekik is van adásvételi szerződésük, hasonló jogi alapokon. Nekik sem kell semmi más, csak az eladó, a vevő és a jármű pontos azonosíthatósága, valamint az adásvétel tényének dokumentálása. Az egyszerű halandó azt gondolhatná, hogy akár használhatnánk az ADAC német autóklub oldalán lévő nyomtatványt is magyarra lefordítva, de ezzel úgy hajtanának el az okmányirodából, mint a legyet a húsról.
De nemcsak ezzel, hanem a 2013-as nyomtatvánnyal is, amiről hiányzik a vevő és eladó állampolgársága, valamint a személyazonosságot igazoló okmány megnevezése, merthogy a száma már azon is rajta volt. Nem volt rajta az sem, hogy a késedelmes bejelentés jogkövetkezményeit ismerik a felek, valamint idézem: "hogy a felek ismerik a bejelentés nyilvántartásba történő bejegyzéshez fűződő joghatásokat". Hogy mit? Joghatásokat? Értem.
Továbbá azt is kifelejtették, pedig nagyon fontos, hogy "a gépjármű tulajdonjoga a bizalmi vagyonkezelés alapján fennálló kezelt vagyonba tartozik." Így már ugye, ön is boldogabb? Szerintem jövőre még hozzáfűznek az adásvételhez egyáltalán nem kapcsolódó információkat is, amelyek nem is fontosak nekünk, azokkel majd úgyis az ügyvéd foglalkozik, ha valami jogi probléma lép fel. Lassan adásvételi könyv lesz a magyar szerződés.
Ehhez képest a német formanyomtatványon mi van? Az autóra vonatkozó információk, például, hogy az eredeti motor van-e a járműben, hány előző tulajdonosa volt, volt-e sérülve, illetve mit tudni biztosan a jármű állapotáról. Anyja neve? Nincs. Lakcímkártya száma? Nincs. De bele kell írni, hogy mikor jár le a jármű műszaki vizsgája. Még egy adat, ami fontos lehet a vevőnek.
Az osztrák szerződés nagyjából olyan ma, mint a miénk volt húsz éve, kiegészítve pár, a felek számára fontos információval. Szánalmasan elmaradott nemzet.
Mintha ezekben az országokban egész szerződés úgy lenne kitalálva, hogy a szerződő feleket segítse. A miénk meg mintha úgy, hogy megakadályozza, hogy valamit csaljunk. Mert mi biztos csalni akarunk, ezért például az aláírásoknak eredetiknek kell lenniük, négy példányban. Az átíráshoz csak az eredeti jó, de a kettes másolat is más, mint a négyes vagy a hármas, mert nem mindegy, melyik az eladóé vagy a vevőé. Ja, és tanúk kellenek, akik az aláírók személyét hitelesítik. Nekik is név, lakcím és igazolványszám.
Azt gondolná az ember, elég kettő, hiszen ketten vannak a buliban, az eladó és a vevő, pontosan mint Németországban, vagy bárhol, ahol két példány elég. Régen itt is elég volt, de azóta sokat fejlődött a számítógépes nyilvántartás, és ezért ha én megveszek egy autót, az eladónak külön példányon le kell jelenteni, hogy ő meg eladta. Mert amúgy azt hiszik, hogy én megtartottam, amit eladtam, vagy ő nem vette át amit megvett. Vagy nem tudom, miért, mert amikor valaki valahol bejelenti, hogy megvette, és kezében van a bizonyító jellegű magánokirat, akkor világos, hogy aki eladóként szerepel, az meg eladta az egyértelműen azonosítható járművet. De ez nem elég, be kell menni az okmányirodába, és megint, ugyanazzal a papírral a másik félnek is el kell nekik mondani.
Az egész pont annyira felesleges, mint a törzskönyv meg annak a száma. Meg a felek állampolgársága. Meg a többszörösen túlbiztosított adathalmaz a felekről. Meg az anyja neve. Érthető viszont, hogy a jármű átadásának dátumát óra és percre pontosan kell beírni, hiszen egy gyorshajtási bírság simán lehet duplája az üzemképes, műszaki vizsgával rendelkező személygépkocsi árának, elég csak hetvennel menni a korábbi útépítéskor kint felejtett harmincas táblánál.
Tegnap még jó volt
Megkértünk valakit, aki rohadtul ért ehhez, hogy készítsen nekünk egy olyan adásvételi mintát, amely megfelel a mai jogszabályoknak. Reméljük, majd az okmányirodában is elfogadják, tegnap (2015. 01.06) elvileg még megfelelt a törvényeinknek. Íme tehát, töltsék, alig pár oldal:
Aki pedig ajándékozna, vagy ajándékot kapna:
Ezek a dokumentumok mostantól elérhetők lesznek a Totalcar túlélőkészletében is, használják a többi ott megtalálható okossággal együtt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
