2015.08.20. 06:35

Két vesszőparipám van a közlekedéssel kapcsolatban. Az egyik a Kresz-oktatás szükségessége az iskolában, a másik, hogy az emberek nagyon nem tudnak az autópályán közlekedni. Emlékszem, amikor én szereztem a jogosítványomat, mi is felmentünk az autópályára az oktatómmal. Gödöllőről bementünk Budapestre egy 105-ös Skodával. Százzal, tizenöt kilométert. Annyit is ért.

Manapság sem látni tanuló autókat a pályán, bezzeg Németországban igen. Autópályán úgy tanultam meg közlekedni, hogy elkezdtem kijárni nyugatra autóért, és a németek megmutatták, hogy kell. Azóta keveset változott a helyzet, a magyar autósok zöme nem tudja, hogyan kell autópályán menni.

Van egy nagyon egyszerű szabály, amit be kell tartani, és akkor nincs baj. Haladsz a külső sávban, ha utolérsz valakit, belenézel a tükörbe, indexelsz, nyomsz egy gázt, előzöl a belsőben. Amikor ez sikerült, indexelsz jobbra, visszamész a helyedre a külső sávba, és a következő előzésig ott is maradsz. Ennyi.

Jobbra tartási kötelezettség, érted?

Van egy ilyen szabály, benne van a nevében, hogy mit kell csinálni, tök egyszerű, csak gyakorolni kellene, de nem megy. Ha felmerül valahol, ki hogy vezet, sokan meg vannak róla győződve, hogy ők elég jól vezetnek, pedig néhányan pont a saját vezetésükkel bizonyítják, hogy teljesen hülyék hozzá. Este veretsz az autópályán kemény 120-szal a Focusoddal a hegyeshalmi hosszú egyenesben, persze szigorúan a belső sávban. A külső sáv teljesen üres előtted, lámpa nem látszik a látóhatáron, de téged ez nem érdekel. Érkezem mögötted nagyobb tempóval, már messziről villantok egy rövidet, hátha észreveszed, hogy jön valaki, lehúzódsz, így nem kell fékeznem.

Nem veszed észre, mész tovább százhússzal. Megint villantok, reménykedve, hogy nem kell lassítanom, de hiába reménykedem. Beállok mögéd, nem villogok, tartok egy normális követési távolságot: na most letesztellek, mikor mész le magadtól. Be vagy bambulva, vagy alszol, mindegy is, kitartóan nyomod ugyanakkora tempóban, mint eddig. Két kilométert bírok mögötted, majd elegem lesz, elkezdek villogni. Amikor lemész, persze fel vagy háborodva, integetsz, hogy megint egy erőszakos köcsög. Megelőzlek, kimegyek a külső sávba, hiszen tök üres, te pedig visszamész a belsőbe, mert a jogosítványod oda szól.

Látom rászorulsz, ezért most így utólag segítek kicsit. Van az autódban három darab foncsorozott üvegdarab, ezeket hívják visszapillantó tükörnek. Ezeknek a használatáról nyilván van már tapasztalatod, mert már sminkelted magad benne, illetve meggyőződtél róla, maradt-e fika az orrodban. Ezeken kívül van még egy általad kevésbé ismert, de a tervező által elsődlegesnek szánt funkciója: szemmel lehet tartani velük a környező forgalmat.

Ez azt jelenti, hogy ha rendszeresen belenézel, látod, jön-e valaki mögötted, melletted. Belenézel, de nem ötven kilométerenként, hanem akár percenként többször is. Hidd el, nem veszi el az idődet, mert csak tizedmásodpercekről van szó. Elvileg ez is az autóvezetés fontos része, és te most éppen autót vezetsz.

Vezeted az autódat a pályán szép szabályosan, óra szerint 130-cal, de inkább 129-cel, mert nagyon szabálykövető vagy. Ismerlek már régen, aranyos lány vagy, de állandóan be vagy tojva mindentől, tiszta stressz az életed. Magadnak csinálod. Rettegsz az autóban, túlzottan óvatos vagy, de leginkább bizonytalan, az üres körforgalom előtt is megállsz. Ugyanakkor meg vagy róla győződve, hogy jól vezetsz, pedig legszívesebben kivennélek a saját autódból, ha együtt megyünk.

Félelem a város fölött. Előzöl, persze bent felejted magad a belső sávban. Ott ülök melletted az autóban, majd amikor szólok, menjünk ki jobbra, mert útban vagyunk, te kimész, de közben dünnyögsz, hogy 130-cal lehet menni, hová sietnek ezek. Megint előzöl, megint kint maradsz, megint szólok, megint lemész. Az ötödik alkalom után már látom a fejeden, hogy idegesítelek, de te még mindig nem tanultad meg a leckét, és mindig bent felejted magad a belső sávban, mert ezt szoktad meg.

Hangosan morogsz, hogy 130-cal lehet menni, mit villognak ezek mögötted.

Azt villogják, hogy feltartod őket, lehetne menni gyorsabban, de nem tudnak miattad. Ki vagy te, valami elfuserált rendőr? Nem a te dolgod betartatni a szabályokat, neked annyi a dolgod, hogy ha már nem előzöl, menj ki a külső sávba. Ha valaki gyorsabban akar menni, hagyd. Majd lefényképezik, vagy nem, kifizeti vagy nem. Neked mindegy, te csak húzódj le.

Akkor sem mész 100-110-nél gyorsabban, ha nincs éppen dugó a pályán. Rengeteg lehetőséged volna lehúzodni, de nem teszed. Mikor mutogatok, hogy le kellene menni, csak nézel vissza hülyén, és nem is érted, mit akarok. Ha van a két általad előzendő kamion között 150-200 méter, nyugodtan menj le a külsőbe, majd visszajössz, ha utolérted a következőt. Attól, hogy a kamion 90-nel megy te meg 100-zal, még nem jelenti, hogy neked a középső sávban kellene menned. Neked mindig a lehetőségeidhez képest leginkább jobbra tartva kell menned. Ha 160-nal mész, és a külső sáv üres, akkor a külső sávban kell menned 160-nal.

Az autópályán való vezetésnek van egy olyan mellékhatása, hogy az ember képes elbambulni, mert kevés inger éri. Megy a sávjában, és ha nyílik mellette egy újabb sáv, nem megy ki. Ezt küszöbölték ki az osztrákok úgy, hogy a belső sávot nyitják ki, nem a külsőt, így az elbambultak nem lesznek útban, hiszen ők maradnak a külső sávban. Ezt kezdik átvenni a németek, de átvehetnénk mi is.

 

Jön pályán az emelkedő, mész fel a Fiat Doblóddal, küzdesz, mint disznó a jégen, erő semmi, de még utánfutót is húzol. Már rég megnyílt a kapaszkodó sáv, üres is, de te természetesen a középső sávban mész, hol másutt. Hülye vagy persze, de ne keseredj el, van nálad is hülyébb. Ő pont most kezdett az előzésedbe egy Peugeot Experttel. Megérkezett mögéd, felmérte, hogy gyorsabb nálad, és megkezdte az előzést. A köztetek lévő sebesség különbség erősen függ a kilégzések erejétől, illetve a szellentések számától, de nem adjátok fel, terminátorok feszülnek egymásnak, ádáz küzdelem zajlik. 87-tel. Itt van egy gyönyörű példa, én megyek 100-zal, lehúzódok jobbra, a Toyota Hiace szintén 100-zal, de nem húzódik le, a Suzuki 101-gyel, persze belső sávban.  

Mész a belső sávban, és látod, hogy valaki a külsőben utol fog érni valakit, ki fog jönni eléd, és gázelvétel nélkül lazán beengedhetnéd, de nem teszed. Inkább gázt adsz, rámész az előtted lévőre, nehogy be tudjon jönni eléd, és neki kelljen nagyot fékeznie, hogy megálljon időben. Ha nem csinálnál semmit, mindenki menne a dolgára. Maximum néhány pillanatra kicsit elemeled a gázt, hogy legyen követési távolságod, de így meg neked nagy gázt kell adnod, neki meg fékeznie kell. Zseni vagy!

Olvasod ezeket a sorokat, egyre jobban utálsz,

mert szerinted egy notórius gyorshajtó állat vagyok, és itt osztom az észt, pedig nem. Én csak relatíve vagyok gyors, hozzád képest, aki egy évben kétszer mész az autópályán. Nem tanították meg neked, hogyan kell autópályán vezetni, mint ahogy annak idején nekem sem, rutinod sincs, de nekem már van.

Ez egy közös játék, amiben mindenkinek helye van, de mindenkinek figyelni kell a másikra. Biztos látsz majd engem is, amikor nem úgy csinálok valamit, ahogy kellene, de én legalább tudom mit kell csinálni, és törekszem rá, hogy jól csináljam. Most már te is tudod, hogy mit kellene csinálni. Törekedj rá te is. Egy idő után meg fogod szokni, és már rutinszerűen mész le jobbra.

Ha felhúztad magad az írásomon, elértem a célom. Ha magadra ismertél az írásban, nem a véletlen műve, hanem tényleg veled történt. Vigyázzatok magatokra és egymásra, és szívem teljes szeretetével kérlek, hogy ha legközelebb találkozunk az autópályán, tegyél meg nekem valamit.

Az oldalról ajánljuk

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13