Miért járunk szarokkal?

2017.04.12. 06:28 Módosítva: 2017.04.12. 08:20

Nem akarnék beleugatni a nagyok dolgába, de innen lentről, a pondrók szemszögéből kétféle dolgot figyelek meg: az emberek Magyarországon nem annyira kaptak rá az új autók vásárlására a nagy jól teljesítésben.

8x7kox

Az autóimportőrök szövetsége folyamatosan nyomatja a „roncsautók országa leszünk” dumát, meg hogy nő az autók átlagéletkora, stb, stb. Halkan jegyzem meg, amikor eltelik egy év, akkor a meglévő autók életkora pont egy évet nő, tehát ez a folyamat alapvetően természetes. Más kérdés, hogy nem annyira kívánatos: az EU átlaga 9,7 év, nálunk ez már körülbelül 14. Azaz tulajdonképpen jól látja a dolgot az MGE.

Ez így a neten olvasva uncsi, de az ember könnyen felkúrja az agyát. Micsoda dolog, hogy nem vettél még egy 2,25 millióért a népek közé szórt Lada Kalinát sem?! Szóval, amennyiben ön, kedves olvasó, ezt az iszonyatos mulasztást elkövette, sőt, még egy Audi Q7-esre sem fanyalodott rá, tegye a szívére a kezét. Mi okozta a bűnbeesést, amiért minimum jár egy lerugdosás az Olümposzról? Talán nem volt kedve autót venni? Nem ért rá? Esetleg nem volt rá lé? Persze megeshet, hogy épp van egy viszonylag új kocsija, még ki sem fizette; vagy a munkahelye adja a kocsit, mert azt olcsóbb, mint fizut adni.

Miért estem bűnbe (melyért sújtson minden autóimportőrök átka), azaz nem vettem új autót?

Ha megnézzük a számokat, még mindig nem a magánemberek fújják az autópiacot, még ha a Suzukinál, Daciánál, Opelnél fel is tűnnek hús-vér homo sapiensek is. A használtimport még mindig magasan veri az új autókat (tavaly 142 ezer használt importautó vs. 96 ezer új): ez itten nem a Kánaán. Ha elképesztően optimista módon azt mondjuk, az új autók felét vette magánember, akkor is háromszor annyi használt jött az országba.

Ez nem a youngtimer-buzik országa; nem össznépi hobbink 15-20 éves hulladékokkal járni, amelyeket az osztrák bontók elől happolnak el ügyes honfitársaink a nyugati határ mentén, hogy aztán 100-150 ezer forintért eladják. Profittal!

De feljebb sem jobb a helyzet: az 1500-3000 eurós BMW-ket sem azért adják el a németek, mert annyira jók. Egyrészt ott is bőven akad lelakott/szétrohadt kocsi, másrészt ott féktárcsák cseréje már a gazdasági totálkár. Túlzás, hogy a németek fejében az autószerviz egyet jelent a márkaszervizzel, de nagy csodák nincsenek. Az autójavítók ott leginkább legálisan működnek, az utángyártott alkatrészek biznisze sokkal kisebb, a munkadíjakat meg úgy kalkulálják, hogy a szerelőknek emberi fizetés jöjjön ki a végén. Nálunk a független, azaz nem márkaszervizek bőven a szürke zónában mozognak, a németeknél viszont nem jön ki máshogy a matek – akkor meg már egy csomóan jobban megbíznak a márkaszervizekben: dokumentáció, célszerszámok rutin, típusismeret – alig drágábban.

Aztán amikor egy vizsga vagy egy javítás költsége már összemérhető a kocsi értékével, meg már amúgy is magas rá az adó, simán megszabadulnak tőle. Odavetik elénk, hadd vigyük. Mi pedig örülünk, mert nagyobb a valószínűsége, hogy rendesen szervizelték, mint nálunk, ahol a garancia lejárta utáni első naptól már csak a kendácsolás megy.

Tehát megvesszük, mert regadózva-vagyonszerzési illetékezve is megéri, legalábbis úgy tűnik. Ráadásul azt az autót el is kell hozni, és ha elfogadjuk, hogy egy átlag magyar egy átlagos német romot átlagosan ezer kilométerről hurcol haza, az rádob egy százast az egészre. Jó-jó, tudom, van, amikor amúgy is hazajönne valaki, és szuvenírnek hoz egy kocsit eladásra, de ez inkább egy szerencsés együttállás. A tréleres autóhurcolás nemzeti sport lett nálunk, és nem jön ki olcsóbban.

Így adódik, hogy egy ezerötszáz eurós, nagyobbacska motoros autó a végén 700 ezer forintból áll meg, pláne, ha szigorított vizsgát kell tennie, ami persze műszaki értelemben ugyanaz, mint a normál, csak dupla áron csinálják, és közben jobban összevonják a szemöldöküket.

Így jön ki, hogy tavaly regisztrációs adóból közel 24 milliárd forintot vágott zsebre az állam, és ez bő 10 százalékkal nőtt 2015-höz képest. Felfoghatatlanul sok pénz, akár stadionban, akár lélegeztetőgépben fejezzük ki. Minden egyes személyautó után átlagosan bő százezer forintot szedtek be csak regadóból, miközben az új autók után valaki megfizette az áfát is, a használtaknál meg a vagyonszerzési illetéket, plusz a németországinál lényegesen magasabb, minden más költséget.

Schrottplatz 32 Bild 2

Ezt nyugodtan felfoghatjuk úgy, hogy amikor van 600-800 ezre valakinek autóra, abból Állam Bácsi elvesz – a teljesítmény és az Euro-besorolás függvényében – 150-300 ezer forintot, mindenféle jogcímen. Elkéri egy garnitúra gumi árát, ne vegyél új fékbetéteket se, mert kell az államkasszába. Még egy kis szállítás, egyebek, és kiderül, hogy tényleg Németország, Ausztria legnagyobb szarjait kell behordani azoknak, akiknek épp nincs kedvük új autót venni. Nem lehetne inkább visszahozni a vámot? Az kevesebb volt...

Ennek aztán megvan az a hatása, hogy a magyarországi romok ára is indokolatlanul magas, vagyis a piacon még akkor is érnek pénzt, amikor már rég ki kellett volna hajítani őket. Nem elég, hogy behordunk külföldről egy csomó vackot, de a saját vackainkat is túlhordjuk.

Mondhatnám persze, hogy ebben az országban szinte mindenki meghülyült, azért van ez így – de nem. Mindössze arról van szó, hogy az emberek megpróbálnak a szabályok mentén élni, mert nincs más választásuk, ha itthon maradnak. Mert ugye vidéken sok helyen nem alternatíva a budapesti szintű tömegközlekedés, kell a kocsi. És akkor az van, hogy a legcsóróbbak kvázi száz százalékos felárral juthatnak a legolcsóbb romokhoz, vagyis szinte rákényszerülnek, hogy országunkat az említett roncstemetővé tegyék. 

Egy középkategóriás, kompakt, viszonylag friss autónál az állam által elvett összeg már elviselhető szintre szelídül, a luxuskategóriában pedig arányaiban szinte észrevehetetlen.

IMG 4914

Mondhatnánk, így van rendjén, támogassuk, hogy jobb/fiatalabb autók kerüljenek az országba, de ez tévedés. A rendszer arra van belőve, hogy mindenkit levegyen az elején egy nagyobb összegre. Ez ugyan nem példátlan dolog, csak nincs rendesen kitalálva, a szegény ember meg bolyong a szabályok labirintusában, és a végén az jön ki, hogy a lehető legvacakabb autót tudja megvenni. Hisz ha már van magyar rendszám az autón,  annál nagyobb kedvezményt kap a teljesítményadóból, minél öregebb.

Nem mintha zavarna, hogy az öreg M3-asok tulajait nem adóztatják szénné, de ez baromság. Valahogy úgy kéne megcsinálni a rendszert, hogy arra ösztönözzön, minél jobb-újabb-környezetkímélőbb legyen a megvett használt autó, vagyis a vásárláskor nem kéne jól megvágni mindenkit – majd a kiesett összeget beszedni valami értelmesebb rendszerű adó formájában. Máris nem tűnne úgy, ha kinézünk az utcára, hogy Magyarországon kábé 2000-2002 táján jár az automobilizmus, benne ufóként közlekedő modern cégautókkal, és néhány új Suzuki Vitarával.

Az oldalról ajánljuk

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

11 perce
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30