Ugye most már indul rendesen?
- Indul.
- De biztosan?
- Biztosan.
- Jó, akkor mennyivel tartozom?
Az autószervizek legkedvesebb barátja a rejtett hiba. Ez az ő aranytojást tojó tyúkjuk, terülj-terülj asztalkájuk, soha el nem apadó pénzforrásuk. Több mint két évtizedre, közel húsz autóra, és megszámlálhatatlanul sok pénzre volt szükségem az axióma felállításához, de most végre megosztom Önökkel azoknak a tapasztalatoknak némelyikét, amelyek ehhez az örök érvényű, és jövőbeni tudományos könyvekben bizonyára gyakran citált felismeréshez vezettek.
Az első Tiefschlag, azaz mélyütés még a kilencvenes évek elején ért, amikor egy néhány éves Golf II-est hajtottam. Akkoriban alakultak meg a magyarországi márkaimportőrök, akik teljes frontos harcot indítottak a független, maszek szervizek ellen. Azt állították, ott csak kókányolnak, nincs szaktudás, célszerszám, ügyfélkezelés és garancia az elvégzett munkára. Aki oda megy, maga tehet róla, ha átverik, lehúzzák és elrontják az autóját.
Az új világ hajnalán, a tisztesség, a becsületesség és a korrektség kézzel fogható közelségének ígéretétől elbűvölve nem volt kérdéses, hogy a kehes Golfot a márkaimportőr legnagyobb szervizébe vigyem. A hiba különös volt: a kocsi néha veszíteni kezdett a teljesítményéből, de egy fél órás leállítás után újra olyan lett, mint új korában. A furcsa potenciazavar ritkán fordult elő, de bosszantott, ezért elhatároztam, utána járok. A márkaszervizben átvették a Golfot, két napig vizsgálgatták, majd telefonáltak, mehetek érte.
- Mi volt a baj? - kérdeztem a munkafelvevőt. Kipufogódobot kellett cserélni - mondta szűkszavúan. - A dobot? De hát annak semmi baja nem volt! - csodálkoztam. - Belülről volt rozsdás - szúrta oda a kék köpenyes kioktató hangon. A rozsdás törmelék pedig néha felkavarodott és eldugította, ettől volt a teljesítményveszteség.
A bődületes ostobaságtól se köpni, se nyelni nem tudtam, de vitába szállni nem akartam vele. Én egyedül vagyok, ők sokan, gondoltam, itt én az igazamat soha nem fogom bebizonyítani. Meg mi van, ha tényleg ez történt, és valóban megjavult ettől az autó. Talán mégis igazuk lehet, biztos ismerik a típust - nyugtatgattam magam. A Golf pedig vidáman falta a kilométereket, úgy tűnt, hogy mégiscsak gyógyultan távozott az intézményből. Egy hónap múlva hirtelen megint hidegre fordult az idő, és a már-már elfeledett hiba újra előjött. Még aznap autót cseréltünk az öcsémmel, hogy ő is kipróbálja, hátha nála is jelentkezik a dolog.
Este felhívott, és már a hangján éreztem, hogy nála a megoldás. - Ha a motorháztetőt felnyitottad volna, most gazdagabb lennél egy kipufogódob árával. A hibát ugyanis a kipufogócsonkról lecsúszott előmelegítő cső okozta. Párás, hideg időben lefagyott a porlasztó, ettől volt a teljesítménycsökkenés. Visszadugtam, minden rendben. És tényleg minden rendben volt. Az autó attól kezdve hibátlanul működött, de én már nem mentem vissza reklamálni, ennyi idő után nyilván esélyem sem lett volna. Aki szerint ez mindennek a teteje, tényleg fantáziátlanabb, mint a Hyundai Tucson üléshuzatának a mintája. Most ugyanis egy Ford Focusszal járok, ami két éve nehezen indul. Beröffen persze mindig, csak tízből hatszor olyan hosszan kell orgonálni az önindítóval, hogy a mellém ülők mindig megkérdezik: baj van a kocsival?
Ezért aztán még másfél éve, a soros kötelező szerviznél szóltam,
hogy nézzék meg, mi lehet. Fel is írták a munkalapra, átnézték a
kocsit, szóltak, mehetek, ott álltam a munkafelvétel pultjánál, kicsit
izzadó tenyérrel, izgulva és titkon megváltást remélve. - Megnézték? -
Meg.
- Rendben van? - Rendben. - Mennyivel tartozom?
A rohadék persze a szerviz előtt rendesen indult. Másnap
reggel viszont már nem. Hönöhönöhönöhönö - forgatta az önindító a
lassan éledő motort, én pedig elhatároztam, nem hagyom annyiban.
Visszamentem, megoldást kértem.
A munkafelvevő fel sem nézett a papírjaiból, csak annyit mondott: injektort fogunk tisztítani, az majd megoldja. Megcsinálták, kifizettem, a szerviz előtt rendesen indult, otthon már nem. Megint visszamentem, udvarias maradtam, és a lehető legsemlegesebb tónusban előadtam, hogy mi a helyzet. A kék köpenyes most már felnézett, és arcán mérhetetlen szkepszissel megkérdezte: Balázs úr, nyomkodja a pedált, amikor indít? Egy percre megállt bennem az ütő, mert természetesen tudom, hogy nyomkodni nem szabad, egyszer kell lenyomni előtte, de valahogy éreztem, mit vár válaszul. - Persze, nyomkodom, mondtam rezzenéstelenül. - És úgy se? - Úgy se.
Vette a kulcsot, vitte az autót, és megígérte, hogy most már tényleg rendben lesz. Másnap hívott, hogy megvan a baj forrása, alapjárati szelepet kell cserélni. Egy óra múlva megint ott álltam, a szemébe néztem és megkérdeztem: - Ugye most már indul rendesen? - Indul. - De biztosan? - Biztosan. - Jó, akkor mennyivel tartozom?
A Focus persze azóta sem indul rendesen, de már nem foglalkozom vele. Azért nem, mert véletlenül beszéltem a szerviz egyik szerelőjével, aki elárulta, más ügyfelek is járnak oda ilyen hibával, azoknak sem tudták megjavítani a kocsiját. A kiszedett alapjárati szelepet pedig itt tartom a polcomon, barna, környezetbarát dobozában, hátha egyszer tényleg elromlik, ami most van benne, és az eredeti visszakerülhet a helyére.
Hogy mit bizonyít ez a két bő lére eresztett történet? Hát hogy az autószervizek valamilyen különleges ok folytán úgy érzik, hozzájuk másért járnak az ügyfelek, mint a suszterhez. A cipész, a vízvezetékszerelő és az üstfoltozó ugyanis a hiba kijavítására szerződik az ügyféllel, az autószerviz viszont különös módon egy műveletre vagy egy bizonyos alkatrész cseréjére véli kapni a megbízást. Másképp hogy is lehetne, hogy eszükbe sem jut a sokadik szervizlátogatásnál az előző, a hiba kiiktatása szempontjából teljesen feleslegesnek bizonyult javítás költségét visszatéríteni.
Ha esetleg valaki mégis elkezdi feszegetni a dolgot, biztos lehet benne, hogy magyarázatul azt kapja: a hiba több összetevőjű, ezért minden javítás szükséges volt. Meg aztán: pénztártól való távozás után reklamációnak helye nincs, és ezek a rejtett hibák hajlamosak arra, hogy csak néhány nap, vagy egy-két hét után jelentkezzenek újra. Ha valaki ilyenkor vissza merészel menni, legjobb esetben is azt kapja, hogy azóta biztos újra elromlott az autója.
Lehetne persze pereskedni, fogyasztóvédelemhez rohangálni, de kinek van arra energiája? A csendes többség fizet és benyeli a tíz-húsz-százezer forintos buktákat, legfeljebb csak azok lépnek jogi útra, akiknél belever a millióba az elvesztett összeg. Én persze még örülhetek, hogy most néhány tízezerrel, elvesztegetett fél napokkal, felesleges rohangálásokkal megúsztam, van aki még ennél is rosszabbul járt. De ők sem tudnak semmit tenni, csak tovább fizetnek és remélnek. Kemény drog az autózás, bármi pénzt megadunk érte, hogy mozgásban maradjunk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
A farmerek miatt jött a trumpi fordulat
Trump egyelőre nem teszi tönkre egyetlen csapással az észak-amerikai autóipart.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Közélet
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Fordok százait hívják vissza, mert nem sikerült jól az előző visszahívás
300 Mustang lehet érintett.
- Belsőség
Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból
Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.
- Hírek
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.
- Nepperűző
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.
- Tesztek
Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.
Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!
- Közélet
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.
- Hírek
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
