Hatéves Golfok egy misi alatt: biztos jó ez nekünk?

2006.12.06. 10:05

Többnyire német autók, jól eladhatók, főleg ilyen irreálisan olcsón. De kormányzati autót magánember természetesen nem vehet.

Megszabadul 84 szolgálati autójától a Zállam. A tranzakcióról már november közepén beszámolt a sajtó. December 4-én volt a vételi pályázatok leadásának határideje, ennek örömére itt a TotalCaron kicsit tüzetesebben megcsócsáljuk a témát.

Először is információt gyűjtöttem: felhívtam a Kormányszóvivői Irodát, majd kérésüknek megfelelően elküldtem kérdéseimet egy e-mailben. Miután még ma is működik a csaknem egy éve megénekelt szellemvasút fénysorompója Budaörsnél, és kreszmódosító ötleteinkre hónapok óta nem válaszolt a szakminisztérium, előre felkészültem kelletlenkedő elutasításokra, semmitmondó általánosságokra, vagy akár a teljes csendre is. Ami viszont történt, arra nem. Kérdéseimre egyértelmű válaszokat kaptam, bónuszként pedig még a teljes eladó autólistát is elküldték nekem, évjárattal, futásteljesítménnyel, gyakorlatilag másnapra. Köszönöm nekik, le vagyok nyűgözve.

Tehát tudja meg Ön is, amit én már tudok: az állam hamarosan elad 257 minisztériumi autót, de nem központilag, hanem összevissza, ezekkel most nem foglalkozunk. A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság nevű állami szervezet vezényli viszont azt a tenderszerűséget, melyen 84 darab autót (köztük olyan ereklyeszámba menő kocsikat, mint Bozóky András egykori tartalékautóját, egy négyliteres, W8-as Passatot, Kovács Kálmán levetett Audi A6-osát, a Chikán Attila, Matolcsy György, majd Csillag István által használt A6-ost, Újhelyi István A6-osát és Suchman Tamás V6-os Passatját) egy tételben adnak el. A pályázati csomag százezerbe került, az akciót a Magyar Nemzetben és a Népszabadságban hirdették meg (ha jól emlékszem, november 15-i szám).

A kocsik helyett nem vesznek újakat, állítása szerint az eddigi pazarlást, feleslegesen tartott autók költségét akarja most megspórolni az állam. A 100-150 millióra becsült vételárat a hátrányos helyzetű egyetemi, főiskolai hallgatók ösztöndíjprogramjára szánják, de ezen felül havi 4,5 millió forint megtakarítással (szerviz, üzemanyag, biztosítás) is számolnak.

Nekem rettentő kevésnek tűnik, de inkább kerestem olyat, aki nálam ezt jobban tudja

És most nézzük a listát! Hat A6-os, tucatnyi Astra, hat Octavia, öt Bora, tizenhét Golf, 16 Passat, pár Daewoo, Ford, Seat, egy-két egyéb típus, jellemzően az ezredforduló környékéről, 200 ezer kilométer körüli futásteljesítménnyel. Nagyon izgalmasan indul, az első tételért, egy hároméves, 227 ezer kilométert futott Audi A6 Quattro 2,7 TipTronic-ért csupán 2,57 milliót akarnak kapni. És az utolsó: a W8-as rettentő Passatot háromévesen alig 3,3 millióra tartják. Nekem rettentő kevésnek tűnik, de inkább kerestem olyat, aki nálam ezt jobban tudja.

Van egy kollégánk, aki egyéb gyanús dolgok mellett a használtautó-kereskedelemben is érintett. Átküldtem neki is a listát, megkérdeztem, ő hogy látja, jók-e ezek az árak. Igen, jók, jött a válasz, nagyon jó árak ezek.

Ha tehetné, mondja, simán megvenné az egészet a KSZF által készített előzetes értékbecslés szerinti 100-150 millióért. Már így, jelen állapotában is többet ér az állomány, de kis polírozás, óravisszatekerés, és máris visszakapná a piacon a befektetés kábé két és félszeresért. Golfok, Passatok, Audik: nincs sok rizikó, csak az egy-két eladhatatlan autó van a listában.

Na jó, mondom én, de ha nem csal velük senki, csak simán beteszi így a kereskedésébe, és árulni kezdi, mire számíthat? Azt mondja a kolléga: nem válaszol ilyen hülye elméleti kérdésekre, ezekre az autókra nem ez a sors vár, hanem teljesen bizonyosan a polír, a fiatalítás és a vevőátverés.

2,7-es Audi a katalógus szerint például nem is létezik, de az eredmény így is érdekes

Öt darab, általam gyanúsan olcsónak érzett autót összevetettünk az Eurotax-katalógussal is. Pontos felszereltség ismeretének híján csak hozzávetőleges, -tól -ig árat tudtunk találni, pár kocsira meg semmit, mert a fenti 2,7-es Audi a katalógus szerint például nem is létezik, de az eredmény így is érdekes. Még érdekesebb, ha a valós magyar piaci árat is mellétesszük.

Ford Focus 1,6-os, 2002-ből, 180 ezer kilométerrel az állam szakértője szerint 1,48, az Eurotax szerint 1,8-2,2 millió, a Használtautó szerint 1,7-től indul, ennyi a legolcsóbb nem törött a cikk írásának idején. Opel Astra G 1,4, 16 szeleppel, '99-ből, szűk 160 ezer kilométerrel a táblázat szerint 700 ezer, az Eurotax szerint 1,1-1,35 millió, a Használtautón 1,299 ezer a legolcsóbb, véletlenül pont 99 ezer bevallott kilométerrel. Egy VW Bora 1,6 16V-t 2002-ből 225 ezer kilométerrel 1,48 milláért adna az állam. Az Eurotax szerint inkább 2,1-2,5-öt ér, a Használtautón 1,8 millió a legolcsóbb.

Passat, 1,9 PDTDI 205 ezer kilométerrel a remek 2000-es évjáratból 1,94 millió az állam szerint. Az Eurotax 2,4-2,6 millió között adná

VW Passat 1,8T, 2000-ből, negyedmillió kilométerrel. Az állam 1,21 milliót vár érte, az Eurotax 2,1-2,4-re taksálja, a Használtautón 1,8 milliótól indul. (A Passat különben egy híresen jól visszatekerhető autó, anyukám 440 ezer kilométert futott néhai szolgálati 1,6-osát 140 ezer kiírt kilométerrel látták viszont, miután a naaagy állami cég eladta - ezt csak úgy mondom.)

Na még egyet: másik Passat, 1,9 PDTDI 205 ezer kilométerrel a remek 2000-es évjáratból 1,94 millió az állam szerint. Az Eurotax 2,4-2,6 millió között adná, a Használtautón 2,6 milla a legolcsóbb szedán, 160 ezer állítólagos kilométerrel, második tulajtól.

Ön mit tenne a kocsikkal, ha állam lenne?

Hej, de szép is lenne venni egy autót ebből a flottából! Én is épp benne vagyok egy autócserében, márciusban új családtagot hoz a gólya, kinőjük nejem '99-es Twingóját, azt mindenképp el kell adnunk. Milyen jó lenne helyette neki egy ötéves 1,6-os Vectra garantált 211 ezer kilométerrel 1,04 millióért, vagy akár egy Passat, 1,8 literes, 150 lovas turbómotorral, 2000-ből, 169 ezer kilométerrel, egy és negyedmillióért!

Ha állam lennék, úgy csinálnám, hogy lenne egy weblap, ahol december x-ig a kiírt árra a polgárok - csak magánszemélyek - tehetnének egy vételi ajánlatot, aztán december x+1-én sorsolnék, és küldeném a mélt a szerencsésnek, hogy mehet átvenni a kocsit. Lenne 84 elégedett polgárom, nem csak egy sokat fogó nepperem. De kár is erről ábrándozni.

A valóság az lesz, hogy egy, esetleg pár, a tenderre összeállt kereskedésnél 2006 végén, 2007 elején a szokásosnál több profit realizálódik majd. Az állam meg egy kicsit kevesebb adóforintot költ majd benzinre. Mi meg majd másfélszeres áron megvehetjük a kereskedésben a volt állami kocsikat, órájukban állapotuktól függően 49000, 99 000, vagy a nagyon lepukkantaknál 149 000 kilométerrel.

A valóság nem ez lett. Horváth Zoltán, a Porsche Hungária használtautó-üzletágának vezetője, a Weltauto márkaigazgatója írt egy levelet, én felhívtam, és megtudtam a történet végét. Tehát: a kiírásra összesen hat pályázó jelentkezett, bár egyikük két perccel lekéste a beadási határidőt. A Weltauto győzött, mert ő adta messze a legmagasabb árajánlatot: 131 millió forintot, ami még így is csak 16%-kal több a kormány által becsült összegnél. A Weltauto állítása szerint céljuk épp az volt, hogy ezek a VW-k, Audik ne jussanak nepperek kezére, nehogy aztán tényleg visszatekert órával verődjenek át a jóhiszemű autóvásárlók. A kocsikat a Weltauto saját hálózatán belül szétteríti, egy év garanciával, 3-4%-os árréssel fogják majd kínálni őket a kereskedések szerte az országban. Az autók januárban jelennek majd meg a piacon, ígéretem van arra, hogy megnézhetek, lefotózhatok párat, ahogy már a telepen állnak, árcédulával a nyakukban. Itt a vége, fuss el véle.

A kétféleképpen számoló állam

Izgalmas, hogy ugyanaz az állam mennyire másképp számol, ha mi akarunk használtautót hozni külföldről, és ha ő akar eladni idehaza.

Ma itthon egy 150 lovas Passat durván 7,7 millió forint. Az állam a magáét hatévesen 1,21 millióért árulja. Azaz a hatéves autó értékvesztését 84,3 százalékra saccolja.

És mit mond akkor, ha én akarok behozni egy hatéves Passatot külföldről? A regadótábla ilyenkor 39%-os értékvesztést ad meg, azaz a fenti szám felénél is kevesebbet. Azért, mert értékarányosan ennyivel kevesebb regadót kéne fizetnünk.

Azaz vagy az a helyzet, hogy az állam feleannyiért adja el az autóit, mint amennyire tartja őket, vagy az a helyzet, hogy velünk fizettet kétszer annyi regadót, mint amennyit reálisnak tart. Kérem, válassza az önnek rokonszenvesebb értelmezést.

Perverz érdeklődőknek:
A 2006-ban hatályos törvényből az következik, hogy a magyar autók közül egy darab sem veszíti el az értéke felét betöltött 9 éves kora előtt. A nyilvánvaló képtelenséget az unió felszólítására azzal próbálják kiküszöbölni, hogy 2007-ben az 50 százalékos csökkenést 5 éves és 4 hónapos életkorra várják (lásd a T/1297-es törvénymódosítás PDF-jét, 59. oldal).