Megint kaptam egy kerékbilincset. Először azt hittem, igazságtalanul. Aztán utánanéztem, és tényleg benne van a KRESZ-ben az apró betűs rész, amire hivatkozott a mellesleg nagyon is segítőkész közterületes.
Az történt, hogy az Operaház melletti Dalszínház utcában megálltam. Azt tudni kell – és a képeken is látszik, hogy nemrég hozták rendbe a környéket és újították fel az útburkolatokat. Közben a forgalmi rend is megváltozott, de ez most nem annyira érdekes. Az sokkal inkább, hogy a gyalogosoknak szánt területet - direkt nem nevezem még járdának - egy szintbe hozták az járműveknek szánt résszel. Csak egy szélesebb csík választja el őket egymástól, és ez itt a lényeg. Szóval én félrehúzódtam az úttestről, hogy ne zavarjam a forgalmat, és mivel jó széles a csík utáni rész is, gondoltam, nem zavarom a gyalogosokat sem.
Valójában tényleg nem zavartam senkit, hiszen kihalt volt minden, mégis három perccel a leállásom után, mikor visszatértem, már ott figyelt a kerékbilincs a szép piros autón. A közterületeseket mégis zavarta. Épp a csekket írta a jóember, amikor odaértem, így sikerült kicsit beszélgetnem vele a miértről.
A parkolást – megállást, várakozást kinek mi tetszik – nem tiltja tábla, így tényleg nem értettem hol hibáztam. Azt mondta az úr, hogy a járdán parkolok. Meglepődtem. Miért lenne ez járda? Nincs szintkülönbség. Sőt, inkább azt kérdezem, honnan tudjam így, hogy ez járda. „ Nem látja, hogy a díszburkolaton áll?” – kérdezte.
Bakker, leesett az állam. Ahol lakom, az utcák viakolorral vannak kirakva, még az is szebb ennél. Miért lenne ez díszburkolat? Nekem a dísz mást jelent. Mellesleg az úttest sem aszfalt, hanem kockakő, ennyi erővel az is díszburkolat, nem? De ő ragaszkodott hozzá, hogy a díszburkolat az már járda, és járdára parkolni nem szabad. Ebben igaza is van, hacsak...
Idézet a jelenleg érvényben levő, a Közlekedési Főfelügyelet által összeállított tanterv alapján; a Közlekedési Főfelügyelet által 1178/1/2004. iktatószámon jóváhagyott tankönyvből.
… a járdára – részben vagy teljes
terjedelemben – fel szabad állni, ha a következő feltételek
mindegyikének eleget tud tenni:
- a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi
- a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja
el
- a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter
szabadon marad
- a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg
Mivel esetemben nem volt tábla, így itt nincs vita. Megtanultam már, hogy nem a végpontot kell szidni. Ha a kábel végén nincs internet, nem a csatlakozó tehet róla. Gondoltam, mielőtt megveszem a tankönyvet és utánanézek a járda meghatározásának – amiben biztosan benne van a szintkülönbség -, megkérdezem, hogy vajon a környék többi autóján - amik sokkal régebben parkolnak ott, mint én – miért nincs bilincs.
Azt mondta a közterületes, a mögöttem álló kocsikból szóltak neki, hogy mindjárt elmennek. Megint meglepődtem. Mégis mire gondolt, az én kocsim itt fog gyökeret ereszteni? Én nem megyek majd el vele? A háttérben levő kisáruszállító, ami keresztben állva teljesen elállja az utat, szóba sem került. Nagyon úgy nézett ki, a környékbeli boltosok már megegyeztek velük: az ő kocsijaikat nem bántják, ha viszont idegent látnak, azonnal riasztják őket, legyen valami bevételük is. Hiszen hogy értek volna oda másképp és rakták volna a kocsimra a bilincset, mikor egészen pontosan 3 percig voltam távol.
Amíg a számlát írta a saját furgonjában ülve, megkérdeztem, erre miért nem rakott kerékbilincset, hiszen előttem áll. Ő nem áll a díszburkolaton, hangzott a válasz. És tényleg, bakker. Ahol ő áll, ott a kanyarodó sáv miatt kiszélesedik az úttest része. Hihetetlen, mindenhol lukra futok… ezt úgy tűnik tényleg megszívtam. Már csak az átkozott járdameghatározás menthet meg.
Szereztem, egy KRESZ tankönyvet és kiderült belőle, mekkora paraszt vagyok. Tényleg direkt ráparkoltam a járdára. A járda ugyanis „az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló – az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt – része…”.
És ez a ”más látható módon elhatárolt” ami most rám vonatkozik. Annyira jó, hogy majdnem minden jogszabályban, rendeletben, előírásban benne vannak ezek a gumiparagrafusok. Mert ebbe a más látható módba aztán bármit bele lehet magyarázni. Legközelebb egy fadarabot fektetnek keresztbe az útra, és mögötte már járda lesz, az is egyfajta látható elhatárolás.
Tehát végérvényesen megszívtam. Most az egyszer úgy tűnik, igazuk volt. Nem maradt más, mint hogy figyelmeztessek mindenkit, akit csak tudok: ne parkoljon díszburkolatra, ha jót akar.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
