T, mint terror

2007.09.12. 02:19

Az MDF nem csak a jobbkézszabályra haragszik. Most már megkülönböztetné a kezdő vezetőket is, nehogy szabadon garázdálkodjanak az utakon.

"A T betű elhelyezésével azt szeretnénk elérni, hogy csökkenjen a kezdő autóvezetők baleseteinek száma" - mondta Pettkó András. Herényi Károly szerint a magyar közállapotok és a közlekedési kultúra alacsony szinten van, a T betű használatával azonban növelni lehet a biztonságot. Az MDF megfontolandónak tartja azt a nyugat-európai gyakorlatot is, hogy a friss jogosítvánnyal rendelkezők mellett meghatározott ideig egy tapasztalt autós üljön vezetés közben."

A T matricára pillanatnyilag semmilyen szabály sem vonatkozik. Az ORFK Szóvivői Iroda tájékoztatása alapján:

A kezdő vezetők járművére ragasztható "T-matrica" elhelyezésére külön jogi szabályozás nem létezik. A matrica elhelyezésekor azonban figyelemmel kell lenni arra, hogy a kilátást ne akadályozza, továbbá a jelző és világító berendezéseket ne takarja el. Az előzőekre figyelemmel egyébként szabadon elhelyezhető bárhol.

Társadalomismeretből ötös az ötlet, mert Magyarországon mindenki rögtön a papír megszerzése után elmegy az alanyi jogon kiutalt autóért, és nekiáll gyakorolni, hogy fél év múlva megérdemelten eltávolíthassa a megkülönböztető jelzést. Főleg azokra gondol a módosítástervezet, akik tizenévesen szerzik meg a jogosítványt. Ők majd egyből két autót kapnak. A forgalom többi, tapasztalt és jóságos résztvevője pedig megszokja a megszaporodott tanulóautókat, elnézőbben viselkedik velük és kevesebb lesz a baleset, amikben eddig sem volt kimutatható a kezdő vezetők felelőssége. De mit kezdjünk a több év, évtized kihagyás után egy szép vasárnap délután hirtelen autóba ülőkkel? Vagy a más hiányosságokkal terheltekkel? A bőr alá ültetett csipkártya bevezetéséig kaphatna mindenki valamilyen matricát az autójára.

A legfontosabb a nő vezetők megkülönböztetése. Javasolnám a nagy P betűt, szőke hajszín esetén PP, a magassarkúban vezetők PPS+. Mit képzelnek az ilyenek magukról? A nők nem tudnak vezetni, a szőkék még az átlagnál is butábbak, a cipő sarka meg bármikor beakadhat a szőnyegbe, ezzel növelve a balesetek kockázatát. Tájékoztatni kell a forgalom többi résztvevőjét.

A 60 év felett is a kormány mögé merészkedő nőknek tízévente egy M jár. A kódok természetesen kombinálhatók lesznek, sőt a fokozott veszélyhelyzet miatt kötelező lesz így eljárni egy többszörös fogyatékkal élővel. 70 éves, aktív, nőnemű állampolgár szőkére bemosott hajjal, trotőrsarkú cipőben: MMPPS+.

Az urak 60 év felett megkapnák az első F betűt - ha volt már infarktusuk, szívecske jellel kiegészítve. Fontos, hogy jelezzék az egészséges állampolgároknak egy időzített bomba közelségét. A gyerekek autóvezetés közben megengedhetetlen figyelmet követelnek, ezért ha 14 év alatti személy is utazik az autóban, a B matrica siet a gyanútlan és figyelmes autóvezetők segítségére. Ahány gyerek, annyi B, természetesen.

a felelőtlen és ostoba állampolgár nyilvános kivégzéséhez vezet

A suzukisokkal is rengeteg baj van, de a magyar munkaerő maximális kihasználhatóságáért cserébe a Suzuki már gyárilag az autóira helyezi az S betűt.
A matricákat nem lehet a végtelenségig gyűjteni. Hét darab kiutalt matrica a felelőtlen és ostoba állampolgár nyilvános kivégzéséhez vezet.

Nem a kezdő növeli a forgalom kockázatát, hanem az idegbeteg, aki elveszíti a T betűs lassúzása vagy simán a nyíltan vállalt gyengeség látványa miatt a türelmét, és nekiáll kapkodni, mert muszáj lenyomnia a gyengébbet, ahogy az oviban is csinálta. Mert gyorsabban beparkol az ügyetlenkedő, ha dudálnak rá. Sohasem kellett még nagyot fékeznem vagy kormányt félrerántanom egy T matricás szerencsétlenkedése miatt, de nap mint nap mentem meg tuningolt papírhuszárok seggét cikázásuk közben, hogy aztán a lámpához mégis egyszerre érjünk oda.

A tanulóautók legfeljebb lassításra és némi türelemre kényszerítenek, de hatalmilag nem kényszeríthetnek matricákat senkire.