2010.02.25. 15:30
0 hozzászólás

Škoda Fabia S2000-rel a címvédésért

Bemutatkozott a Škoda Rally Team Hungaria

Budapest, 2010. február 24. – A mai napon sajtótájékoztató keretében mutatkozott be a Škoda Rally Team Hungaria csapata és a Škoda Fabia S2000 versenyautó, amellyel az idei évben Herczig Norbert és Baranyai László címvédőként állhat majd rajthoz.

Škoda Rally Team Hungaria

SRTH 0224 1 resize

Herczig Norbert rally-pályafutását a Mlada Boleslav-i márkával kezdte 1997-ben, két évet autózott egy Škoda Favorittal. Ebből a korszakból kiemelkedő a Vredestein Rally-n aratott győzelme, amikor csaknem másfél perces előnnyel végzett az A5-ös géposztály első helyén.
– A Miskolc környéki gyorsasági szakaszok mindig is rendkívüli nehézségek elé állították a versenyzőket, de az észak-magyarországi rallye azért is különleges, mert fantasztikus módon szeretik abban a térségben a nézők ezeket a versenyeket. Nyolc Škoda is volt a géposztályban, így nem csak a kategóriát , de egy képzeletbeli márka-csatát is megnyertem. – mondta 1998. június 14-én, a miskolci célban Herczig Norbert.
A pilóta 1999-re is hű maradt a Škodához, ám egy erősebb, úgynevezett kit-car-ra cserélte a gépet. A „csere” bejött, mert unokatestvére, Herczig Róbert navigálásával – már az A6-os géposztályban – ezüstérmesek lettek, mégpedig úgy, hogy a Fehérvár – Kisbér és a Mecsek Rally-n is győztek, továbbá két második helyet is szereztek a bajnokság többi futamán. Egy évet – a büdzsé hiánya miatt – kihagytak, de 2001-ben visszatértek egy Felicia kit-carral. Ismét nyertek két versenyt és újra két második helyet - is- szereztek a bajnokságban, így az év végén bronzérmesek lettek.
– Számunkra a Veszprém Rally volt a csúcs, hiszen a Felicia kit-car-ral több mint három perces előnnyel nyertünk. A katonai lőtéren megtartott versenyen ismét bebizonyosodott a Škoda, strapabírása, stabilitása, gyorsasága. – mondta 2001. július 8-án a veszprémi célban Herczig Norbert.


Érdekesség, hogy a kitartást, taktikus versenyzést kívánó Veszprém Rally-n három évvel később, de már egy Škoda Octavia WRC-vel is győzni tudott Herczig Norbert. Ám ez az első hely már nem géposztályban, hanem az abszolút sorrendben aratott diadala volt.
– Ez azért semmivel sem hasonlítható össze! abszolútat nyerni egy ilyen erős mezőnyben, fantasztikus dolog! – mondta Herczig Norbert, aki az abszolút második helyen végzett, Ford Focus WRC-t kormányzó Benik Balázst előzte meg.
Aztán – nehogy valaki azt higgye, hogy véletlen volt – a következő erőpróbán, a Budapest Rally-n is az abszolút első helyen végzett, az év végén pedig a negyedik lett.

Most újra Škodát vezet, a 2010-es szezonban egy Škoda Fabia S2000-est…

Műszaki adatok – Škoda Fabia Super 2000:

Hosszúság:                  3.992 mm
Szélesség:                   1.798 mm
Tengelytáv:                 2.486 mm
Saját tömeg:                1.200 kg
Motor:                         Négyhengeres, atmoszférikus Otto-motor, 16 szelep, alumínium motorblokk, forgattyúház és hengerfej
Összlökettérfogat:         1998 cm3
Max. teljesítmény:          265 LE
Max. forgatónyomaték:    245 Nm
Erőátvitel:                     Összkerékhajtás, három mechanikus differenciálmű
Sebességváltó:              X-trac, 6-fokozatú, szekvenciális
Tengelykapcsoló:           AP Racing – 184 mm
Elektronika:                   Magneti Marelli
Felfüggesztések:            elöl és hátul McPherson
Lengéscsillapítók:            Reiger Racing System
Fékek:                          Brembo, féktárcsa-átmérő elöl 355, hátul 300 mm (aszfalt),
vagy elöl és hátul 300 mm (murva)
Kerekek:                        OZ keréktárcsák, BF Goodrich 18- (aszfalt) vagy 15-colos (murva) gumiabroncsok

100 év az autósportban

A Škoda márka két alapítója, Vaclav Laurin és Vaclav Klement már az 1910-ben elkötelezte magát a sportággal, hiszen indultak az Alpen Rally-n, később pedig a híresen hírhedt Targa Florio-n, ahol 1914-ben győzelmet is szereztek.

A Monte Carlo Rally nyolc évtizede a rallye-sport tradicionális erőpróbája és a – kétszeres világbajnok, Walter Röhl által csak – „hosszú-kések éjszakája”-  nevezett versenyen, 1936-ban már három Škoda Popular is indult. A gyár vezetése már akkor is úgy gondolta: a legjobb reklám egyike a sport, így indítottak három Škoda Tudort a pályaversenyzés csúcsának tartott Spa-i 24 óráson, 1950-ben pedig a Le Mans-i versenyen is. Az igazi húzóerő azonban évtizedeken át a rallye maradt, és Európa valamennyi jelentős versenyén megtalálható volt az 1000 MB, majd a 110-es, illetve a 120-as típus.

Jellemző a gyár elkötelezettségére, hogy 110 Rallye és 120 Rallye néven futottak a gépek, de a korabeli csúcstechnikát a 130 RS-es jelentette, amely az 1977-es Monte Carlo Rally-n mutatkozott be. A farmotoros, hátsókerék-hajtásos 130 RS versenyzői az 1300 köbcentiméteres kategória győzelmét is megszerezték és 1988-ig tizenhárom géposztály győzelmet arattak. A ’70-es évek végén és a ’80-as évek elején gyakorlatilag nem volt olyan Európa-bajnoki futam, ahol a cseh rallye-autók pilótái ne álltak volna rajthoz – a teljes névsortól a hely szűkössége miatt tekintünk el – és ne lettek volna eredményesek.

Az első magyar bajnok: a Škoda 110 Rallye

A Škoda 1972-ben Balatoni Mihály és Sándor István révén, egy 72 lóerős Škoda 110 Rally típussal szerezte első  rally bajnoki címét, melyet 1974-ben az abszolút kategóriában ugyancsak Škodával aratott magyar bajnoki cím követett. A következő bajnokságra 2004-ig kellett várni, amikor Turi Tamás és Kerék István végzett a bajnoki mezőny élén.

A magyar rally-bajnokság a ’60-as évek közepétől létezett, és 1974-ben egy gyári Škoda rally autóval Balatoni Mihály és Sándor István abszolút első helyet szerzett, pedig abban az időben már meglehetősen sok nyugati – elsősorban francia – autóval indultak a hazai versenyzők. Balatoni Mihály és Sándor István – egy autójavító kisiparos és gépészmérnök navigátora – a Škoda valamennyi típusával versenyzett. A ma is jó egészségnek örvendő páros tagjai így emlékeznek a márkára.


Balatoni Mihály: „Az én műhelyem a Škoda márkára szakosodott, így kézen fekvő, hogy egy 1000 MB-vel kezdjem a versenyzést. Nem tudok jobb szót használni, a vezető ülésben az ember a hátsóján érezte a farmotoros, hátsókerék-meghajtásos autó minden rezdülését. A hazai futamok mellett rendszeresen indultunk külföldi versenyeken, de legnagyobb sikeremnek az 1974. évi abszolút magyar bajnoki címet tartom, hiszen abban az évben az örökös magyar bajnok, Ferjáncz Attila végzett a második helyen.”

Sándor István: „Természetesen, szakmai ártalomként, gépész szemmel is néztem a Škodákat. Remek konstrukciók voltak már akkor is. Legfőbb erényük a megbízhatóság és a könnyen-szerelhetőség volt. Egy évvel később alapos crash-tesztnek vetettük alá 120 Rallye-t, mert a Casco Rally-n, a híres csobánkai gyorsasági szakasz hidas kanyarjában porrá törtük, de mi karcolás nélkül szálltunk ki a roncsból.” Azokban az években a Škoda a legnépszerűbb rally-márka volt, mert a Volán SC mellett volt ilyen autója az ÁFOR SC-nek és az ATI Sport Clubnak is.


Škoda Octavia WRC

A magyar versenyzők körében az elmúlt évtizedben rendkívül népszerű volt a Škoda és számos kategória-győzelem született. Először Szabó Gergő indult Octavia WRC-vel, de az igazi átütő sikert – az időközben jelentősen megerősödött magyar bajnokságban – Turi Tamás érte el, aki 2004-ben ezzel a típussal abszolút magyar bajnoki címet szerzett.
Turi Tamás: „ A nyolcfutamos bajnokságon négyszer győztünk és még kétszer felállhattunk a dobogóra. A Škoda Octavia WRC a megbízhatóságával, robosztusságával pont a rally alapelveit elégíti ki. Ugyanakkor elég gyors és rendkívül jó a gyorsulása is. 2004-ben a Turi – Kerék páros az Octavia WRC-vel 12 pontos előnnyel nyert a Ford Focus WRC-t vezető Benik Balázs előtt.

Érdekesség:
Ahogyan az előzőekben említettük, Herczig Norbert ebben az évben kezdte meg WRC-s pályafutását egy Skoda Octavia WRC-vel, amikor is azonnal futamgyőzelmeket aratott. A 2004-es Veszprém-, és Budapest Rallye-n „elvette” a győzelmet Turi Tamástól. Miután azonban ezt az évet büdzsé hiány miatt csak részben teljesíthették, az év végi abszolút értékelésbe érdemben nem „szólhattak bele”.
2010-ben pedig következik a Škoda Fabia S2000…