Honda Civicbe való olaj

2002.01.14. 13:22

Sajnos "véletlenül" a motorba 15w40-es olaj került. Sürgősen cseréljem le 10w40-esre, vagy nem okoz túl nagy kárt, ha csak tavasszal cserélek?

Hello Doki!
Nemrég vettem egy 3 ajtós, '90-es 1.3-as Honda Civic-et (PGM karb.).
A problémám az vele, hogy általában váltáskor, mikor felengedem a kuplungot, egy koppanásszerű hangot hallok. Ez az 1., 2., 3. és hátrameneti fokozatokba történő kapcsoláskor jelentkezik, sőt hármasnál néha a kuplung kinyomásakor is. Ha jól emlékszem hátramenetnél (pl. kicsit hintáztatva) mindig csinálja. Olyan jellegű a hang, mintha valami kotyogna.
Az érdekes az, hogy (a hátramenet kivételével) nem mindig hallom (összefüggést még nem találtam). A féltengelyek szerintem jók, mert éles kanyarban nem ropognak. Olajat most cseréltettem a motorban és a váltóban is. Szerinted merre keressem a hibát?
Még egy rövid kérdes:
Sajnos "véletlenül" a motorba 15w40-es olaj került. Sürgősen cseréljem le 10w40-esre, vagy nem okoz túl nagy kárt, ha csak tavasszal cserélek? Most télen csak ritkán járok vele, akkor is csak 2-3x 10 km-t, bár szerintem pont ez a használat árt ilyenkor a legjobban.
Egyebként tényleg csak max. félszintetikus olajat lehet ebben a motorban használni? A full szintetikus miért nem jó?
Bocs ha hosszú voltam.
Szia, Zoltán
(2001. 12. 17.)

A 15W-40-es olaj pont hidegben válik még sűrűbbé és később kezd el megfelelően kenni, mint a 10W-s tenné. Ha a motor műszakilag megfelelő állapotú és nem kopott, inkább cseréld le, mert így minden egyes hidegindításkor kicsit később válik igazán terhelhetővé a motor. Rakhatsz bele akár teljesen szintetikus olajat is, de az még hígabb és egy kicsit mindig fog fogyasztani belőle, esetleg egy komolyabb tempójú országúti haladáskor hosszabb távon. Ezen kívül nem is igényli kimondottan a motor. Inkább a 10W-40-es, ami minden célra megfelelő, de azt cserélheted egy kicsit hamarabb is. Még ekkor is ugyanott, vagy lejjebb leszel költségek terén, és kiszolgálod a motor kenési igényeit maximálisan!
A koppanást okozhatja motor- ill. váltó tartó bak probléma, ill. futóműben lévő lógás (szilentek, stabilizátor gumik, netán gömbfej.) Ezt egy szakembernek kéne megkeresnie aknás átvizsgálással. Ugyanis váltáskor, vagy induláskor a hirtelen megváltozó nyomaték bárhol okozhat a lógás miatt koppanó hangot. Főleg azonban az erőátvitelnél, esetleg a hajtott kerekek felfüggesztésében.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.