Csattanó Felicia

2002.04.21. 22:29

Eddig Feliciát csak a szalonban és az apósomnál láttam, és kétgyerekes családapaként nincs időm a hosszú ismerkedésre, ezért érdekelne a véleménye a jelenségről. Nem tudom eldönteni, hogy kuplungszerkezet vagy futómű, esetleg motorfelfüggesztés okozza-e a zajt. Óvatos váltásnál a csattanás nem jelentkezik.

Tisztelt Autódoktor!
Pár napja vettem egy '97-es 1.3 LX Feliciát, ami karambolos volt, de Skoda szervizben javították. 92 ezer km van benne, szemmel láthatóan is volt eleget használva. Erre futotta.
A gondom a következő: kuplungoláskor (indulás, váltás) egy csattanás hallatszik, furcsamód a váltókar alól, ahol ugye nincs semmi, ami csattanhatna. Gondolom, a hang a lemezeken keresztül jut el idáig. (Forma -1 futamokon imádom ezt a hangot, de a saját Skodámban nem szeretem.)
Eddig Alfám, Fiatom és régi százhuszasom volt, valamennyit magam építettem újjá. Az Alfa eleje hat évvel ezelőtt teljesen ki volt égve, három hónap garázséjszakázás után még a vákuumos műszert is magam építettem hozzá. Ma is megy.
Eddig Feliciát csak a szalonban és az apósomnál láttam, és kétgyerekes családapaként nincs időm a hosszú ismerkedésre, ezért érdekelne a véleménye a jelenségről. Nem tudom eldönteni, hogy kuplungszerkezet vagy futómű, esetleg motorfelfüggesztés okozza-e a zajt. Óvatos váltásnál a csattanás nem jelentkezik. A váltónak a bal első kerék felőli gumis támasztéka (elmozdulásgátló) és a váltóból kinyúló téglatest között 6-8 mm hézag van, ezt sem tudom, hogyan kellene kinéznie.
Ezzel összefügghet, hogy az első száz kilométeren fékezéskor érezhetően darált a kocsi eleje, de mostanra mintha gyengült volna ez a jelenség. Az autó egyébként 1-2 hónapot szabadtéren állt. Amúgy a váltókar oldalirányú lötyögését is szeretném megszüntetni, de úgy látom, többet írtam, mint amennyit illik - ezért elnézést kérek, és köszönöm türelmét.
Németh Tamás
(2002. 02. 13.)

Ez is olyan probléma, amit inkább látni kellene, mint leírás alapján próbálkozni a beazonosítással. Mindenesetre a motor és a váltó tartóbakjait kéne először is ellenőrizni, nem szakadt-e valamelyik? Emiatt a indulásánál jelentkező hirtelen megváltozó nyomatéktól bebillen a motor, a kipufogó rendszer is megmozdul, és ennek a hangját hallhatod a váltókar környékéről! Ez előbb-utóbb a kipufogó töréséhez vezethet, illetve további bakok is károsodhatnak!
A tartó bakok állapotát 100 százalékos biztonsággal csak kiszerelve lehet megvizsgálni!
Az első fék reszelős hangja miatt érdemes lenne kiszerelni és szemrevételezni a betéteket, illetve a féktárcsákat. Meg azért is, mert permanens biztonsági berendezés és ugye említetted, nem egyedül szoktál közlekedni, és van aki hazavár!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.