Suzuki szelepállítás III.

2002.12.13. 09:32
Az első Suzukim egy Swift 1.0 GL volt, amivel 130 ezer km-t mentem minden hiba nélkül. A motorhoz egyáltalán nem volt hozzányúlva, sem a szelepfedél, sem az elosztó fedél nem volt levéve soha. Abban a tudatban éltem, hogy ennél a típusnál a szelepállítás automatikus, nem kell állítgatni és a szervizben sem állították az ellenkezőjét.
Kedves doki!
Öt éve van Suzukim! Az első egy Swift 1.0 GL volt, amivel 130 ezer km-t mentem minden hiba nélkül. A motorhoz egyáltalán nem volt hozzányúlva, sem a szelepfedél, sem az elosztó fedél nem volt levéve soha. Abban a tudatban éltem, hogy ennél a típusnál a szelepállítás automatikus, nem kell állítgatni és a szervizben sem állították az ellenkezőjét. Jelenleg egy Wagon R+-om van, szintén az 1.0-ás motorral szerelve. Most viszont azt hallottam, hogy kb. 40 ezer km-ként ezeken is kell állítani! Kérlek írd meg mi az igazság, van-e ebből a szempontból különbség az 1.0-ás és az 1.3-as motor között!
Köszönettel: RB

Akkor most már ezt is rendbe tesszük. Az 1.0 motornál ugyanaz a helyzet, mint az 1.3-asnál. Mechanikus a szelepemelés, így szintén szükséges a szelephézagok utánállítása, ellenőrzése cca. 40 000 km-enként. Ha nem kerepel a motor, ezzel jelezve a nagy szelephézagokat, akkor is szükséges az ellenőrzés, mert nem csak nőni tud a hézag, de csökkenni is!
Persze annál a motornál, amelyet sportosan hajtanak, általában megnő! És amikor megszólal a vezérlés, akkor már régóta nem megfelelő a hézag. Az előírt érték azért fontos, mert ennél a beállításnál pontosan akkor nyitnak, ill. zárnak a szelepek a dugattyú mozgásához képest, mikor ideális a szívás, ill. kipufogás kezdeti időpontja, ill. befejezése. tekintve, hogy a szívó- ill. kipufogó szelep a motor működésének bizonyos fázisaiban (minden második főtengely fordulatonként minden hengerben egyszer) összenyit, fontos, hogy mindkét fajta szelep hézagja pontosan legyen beállítva.
Néha ha figyelmetlen a szerelő, és hiába az adott típus szívó, ill. kipufogó szelephézagja más értéket igényelne, előfordul, hogy a kétféle szelepet keverik. Rögtön érezni is a motor járásán.

Aztán fontos dolog az is, hogy az adott gyártmánynak a gyár hideg, vagy üzemmeleg motoron adja meg a beállítási értékét! Ezen adatok tisztázásához a motor gyártási kódja szükséges! Mint minden esetben az lenne, mikor valaki tanácsot kér, mert ez az az adat, amiről el tudok indulni, milyen injektor, ill. üzemanyag ellátó- és milyen gyújtó- ill. kiegészítő rendszerekkel van szerelve a motor.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.