Ascona hideg alapjárat ingadozik

2002.12.14. 11:54
Nem szerencsés piszkálni az állító csavarokat házilag, mert a fojtószelep ütköző csavar állításakor az alapjárat kapcsoló (fekete kis doboz a fojtószelep másik oldalán) is utánállítást igényelhet.
Tisztelt Autodoktor!
Az alany egy 1986-os, injektoros, 1.8-as, katalizátor nélküli Opel Ascona C. A következő probléma elég régóta megfigyelhető, de eddig túl sok hasznos információt nem sikerült kapnom, mitől is lehet.
Történik ugyanis, hogy hidegindítás után az alapjárat szépen beáll 800-900 közé, majd elindulás után nem sokkal, pl. váltások alkalmával, hosszabb kuplungozáskor annyira leesik a fordulatszám, hogy egyszerűen a motor leáll, és menet közben indíthatom be ismét. Ezt egészen addig csinálja, ameddig a motor be nem melegszik. Bemelegedés után simán fut, semmi gond. Az is érdekes, hogy ez nem minden alkalommal jelentkezik, pedig a körülmények ugyanazok, ugyanúgy áll az autó egész éjjel, és ugyanolyan a kinti hőmérséklet. Télen ez a jelenség persze sűrűbben előjön. Két állíitócsavart találtam, ami két beömlőnyílást állít.
Gázadáskor az egyik nyílik, majd egy pont után kinyit a másik is. (Legalábbis szerény autós tudásommal ezt tudom kikövetkeztetni.)
Mindkét csavart kicseréltem, mert csak hozzájuk kellett érni, és eltörtek. Belőttem az alapjáratot a második nyílás állításával 800-900 köze, amit üzemi hőmérsékleten tart is rendesen. Új gyertyák vannak beszerelve, próbáltam injektortisztító adalékot, most volt levegőszűrő csere, úgyhogy erősítse meg, ha igaz, de szerintem az automata "szivató" sokkal hamarabb leáll, mint kellene. Alacsony fordulatszámnál minden világító berendezés (fényszóró, belső világítás, visszajelző fények) gyengül, a fordulatszám emelésével erősödik.
Generátor testkábel és csapágy lett cserélve, illetve erősebb akkumulátor is be lett szerelve. Hat "röviden" ennyi.
A másik probléma a használhatóságot nem befolyásolja, egyelőre nem is zavar, de talán súlyosabb is lehet később. Egyszerűen annyi, hogy 5-os fokozatban 45 és 65 km/h sebesség között fütyülő hangot hallani, ami a sebességgel egyenes aranyban változik. Ha benyomom a kuplungot, a fütyülő hang megszűnik. Ez mindig, bármilyen körülmények között előjön, és csak 5-os fokozatban.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel, Varga Istvan

Nem szerencsés piszkálni az állító csavarokat házilag, mert a fojtószelep ütköző csavar állításakor az alapjárat kapcsoló (fekete kis doboz a fojtószelep másik oldalán) is utánállítást igényelhet. Na mindegy, ezt már megesett.
A légszűrő és a szívócsonk közti gumi csövet vedd le és ellenőrizd, nincs-e kirepedve. Aztán az így hozzáférhető fojtószelepet és körülötte a légtorkot törölgesd ki egy nitrohigítós ronggyal a lerakódott olajsártól, ami a beszívott kartergázból válik ki! Az alapjárati szabályozó motorban ugyanilyen lerakódást fogsz találni, azt is áztasd ki egy kis üvegbe helyezve.
Áztatási idő 1 óra, és el kell hozzá emelni a gyerektől egy kisebb ecsetet. Ha nincs (gyerek, ecset) vehetsz az ápiszban is (ecsetet!) Végül alaposan fújd ki, és egy pár csepp olajat, vagy WD-40 kenőspray-t tegyél bele! Aztán rakd össze a vasat és indítsd be! Az esetek 95 százalékában az alapjárat szabályzó motor a mechanikus rész tisztítása után teljesen rendbe jön. Ennyi, amit otthon megtehetsz érte. Ha valamivel nem boldogulsz, keress újra, vagy hívj fel, segítek továbblépni is.
A sebváltóban pedig minél sebesebben cserélni kell az olajat. Leereszteni a difi ház alján található lemezteknő leszerelésével tudod. Vékonyan kend be a lemezteknőt szigetelő pasztával és csavarozd vissza! A váltóház oldalán (menetirány szerinti bal!) találod a betöltő csavart, ami egyébként a szintjelző is!
Az autós boltokban kapható váltó olaj adalékok közül a legjobbnak az STP és a WYNN'S bizonyult nálam. Ára kb. 1200 ft. Ezt tedd bele először és utána a szintjelzőig töltsd fel egy közepesnél kicsit jobb minőségű 75W-90-es hajtómu olajjal. Rendesen el fog csendesedni, lehet el is kussol a fütyülés.
Ennyi, amit ez ügyben érdemes elkövetni, mert következő lépcső a váltó szétszerelése. Az meg még odébb van, ha egyebekben szuperál.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.