Gázos Brava lambda szondája

2002.12.19. 16:13
Elvittem egy "computeres" motordiagnosztikára, ahol azt mondták, hogy a motornak valójában nincs baja - ez megnyugtatott. A műszer lambdaszonda rendellenességeket írt ki, de "a gázüzem megbolondította és elfelejtette az öntanulását".
Kedves Doki!
Nemrég vásároltam egy benzin+gázüzemű FIAT Brava 1.6 SX (1996) autót. Problémám az, hogy a motor nem egyenletesen jár, amelyet főleg indulás után (hidegen) produkál. Ezt a benzines és gázüzemnél is érzem. Emellett úgy érzem, mintha gyengébb lenne a kelleténél, valamint többet is eszik.
Először kicseréltem a gyújtógyertyákat (elég kormosak voltak), de a hiba nem szűnt meg. Aztán elvittem egy "computeres" motordiagnosztikára, ahol azt mondták, hogy a motornak valójában nincs baja - ez megnyugtatott - (a műszer lambdaszonda rendellenességeket írt ki), de "a gázüzem megbolondította és elfelejtette az öntanulását" (ez igaziból nekem nem sokat mondott, de úgy érzem, hogy tényleg nem az igazi). Valójában amellett, hogy jó lenne tudni a hiba okát az fontosabb lenne, hogy hol tudják ezt megfelelően orvosolni (felhívtam az egyik neves gázszakértő műhelyt, ahol azt mondták, hogy először állítassam be a benzinüzemet, aztán menjek hozzájuk). Én azért szeretném, ha ezt egy helyen végeznék el.
A másik kérdés pedig, hogy, ha az autó öntanuló, akkor hogyan tudom rábeszélni az újratanulásra?
Előre is köszönöm,
PI
(2002. 10. 19.)

12 év alatt sem találtam olyan gázos szakműhelyt, ahol a benzines oldalát is tudják javítani, akár egy Ladának is! Ez az "öntanulós" duma jó. Csak nem igaz. Valóban kikészítheti a lambda szondát a nem megfelelő gázos motyó, vagy a pancser beszerelés, illetve a rossz beállítás.
Ki kell szerelni az alapjáratszabályzó motort és alatta az alapjárati aknát, illetve a motor mechanikáját nitró higítós ronggyal ki kell tisztítani a fekete retektől. A motor zárókúpjának szárát, amit a motorikus mozgás állít, kúppal felfelé állítva néhány csepp olajjal, vagy WD-40 spray-vel kenni kell és (két emberes munka) a csatlakozót visszadugva, gyújtás ráad-gyújtás le, néhányszor átjáratni. A lambda szonda kódot ki kell törölni a computer memóriájából, és csak benzin üzemben kell próbálni. Ha ettől simán jár a motor, irány a gázoshoz állítani. Ha nem lett jó benzinen, írj újra.
Kb. 500 km után hibakódot kell olvasni, akkor is, ha minden OK, és ha visszaírja a szonda kódot, szonda
csere! Ha belecsavarodsz, írj újra, vagy keress meg!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.