Carina gázpedál beragad

2002.12.25. 23:19
Legutóbb az emelkedő tetején felkapcsolás után tovább vágtatott, semmire nem reagált, kúszott feljebb, nem volt mit tennem: kuplung be, slusszkulcs kikapcsolás, majd pár mp. után beinditottam, s akkor mintha mi sem történt volna a gáz nyomására reagált, ahogy én akartam.
Mindenek Dokija!
Van itt egy Toyota Carina XLI 1, 6 , benzines, 1997-es.
1 évesen majd 50 ezerrel vettem, most 138 ezer van benne. Nem panaszkodom rá, megbizható, takarékos, igaz nem is hajtom 150-nél többel huzamosabban. Utazó sebességem 130-135 km/h, a 3700 f/min körül. Minden kötelező szervizt betartva eddig hordtam a szakmühelybe.
Az utóbbi időben tapasztaltam a következőket: az úton felfelé menet (pl. 2-es út Vác után Rétságig) 4-ben húzatom, 100-110 között, majd amikor megszűnik az emelkedő kapcsolom 5-ösbe, s a váltásnál nem esik vissza a fordulata, hanem kuplung benyomására a motor felbőg akár 4-6000-ig is, majd gyorsan betéve az 5-öt, visszaáll az éppen neki megfelelő fordulatra. Ez a jelenség főleg emelkedőn jellemző, de előfordult már itt városban is többször, pl. 2-esben vmiért kihúzattam kb. 50-60-ig, max. 3500 f/min-ig, s váltásnál ugyanez a motorfordulat felugrás. A magasabb sebességfokozatba betéve a motor tovább pörög, mintha nyomnám a gázt ezerrel, s még a fékre lépve is tovább gyorsul.
A jelenség többféle módon szünik meg. 1. Betéve a magasabb fokozatba a motor felveszi a neki megfelelő fordulatot, s rögtön reagál a gázpedálra. 2. A motor ugyan nem reagál a gázpedál nyomására, ekkor többszöri gázfröccsök segítenek észre téríteni, s visszaesik a fordulatszám. 3. Legutóbb az emelkedő tetején felkapcsolás után tovább vágtatott, semmire nem reagált, kúszott feljebb, nem volt mit tennem: kuplung be, slusszkulcs kikapcsolás, majd pár mp. után beinditottam, s akkor mintha mi sem történt volna a gáz nyomására reagált, ahogy én akartam.
Kérdéseim: 1. Mi lehet ez? 2. Hogyan szüntethető meg? 3. És főleg hol, melyik megbízható helyen?
Válaszát epekedve várva még mielőtt el- vagy beleszállnék vkibe,
egy elégedett toyotás
(2002. 08. 29. )

Ez nekem is egy új jelenség! Toyotáról ilyet még nem hallottam, megvallom becsülettel! De azért a helyedben körülnéznék kicsit a motortérben. Minden vákuumcsövet ellenőriznék, nincs-e véletlenül az egyik elrepedve, illetve lecsúszva? Ha nem látsz semmi ilyet, nézd meg, nem akad-e fel a gázbowden egy kövérebb gázadást követően? (Ehhez nem is kell a motort beindítani!) Ilyet okozhat a gázbowden kopása, kirojtolódása, illetve kenetlensége is.
Esetleg egy-két csepp oljat tehetsz a fojtószelep tengelyére is.
Ha nem találsz komoly okot, ami ezt előidézhetné, ne csüggedj, keress meg újra és lesz még ötletem! Vagy keress egy szerelőműhelyt, ahol szerintem hamar orvosolni tudják a bajt. Ez nem lehet egy speciális tudást igénylő gond!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.