1,1-en tartanám a lambdát

2008.03.27. 17:25
Műveletileg erősített Punto

Kedves Autódoki!

Próbáltam már utánanézni de eddig nem sikerült,benned bizok :-) Az ECU ugye nem a fogyasztásra hanem a károsanyagkibocsátásra van "kihegyezve" Ha lenne egy elektronika (pl müveleti erösitövel) ami 1.1-en tartaná a lambdaértéket (átejtve az ECU-t, némi plusszfeszt adva az eredeti lambdaszondajelhez) a fogyasztáscsökkenés milyen mértékü lenne? ehhez milyen Co és N értékek párosulnak? a katalizátort ez (mennyire) kárositaná ? (55ös Punto 1 -ben)

Köszönöm:

Viktor

Kedves Viktor!

Kicsit meglepő a dolog, amit kérdezel, mert a lambda értéke változik folyamatosan, gyorsításnál kicsit alacsonyabb lesz, mint 1, ilyenkor kicsit a magasabb teljesítmény érdekében bedúsít, ha pedig állandó motorüzemet próbálunk fenntartani akkor inkább az optimális 1,05-os értéken van, hogy tüzelőanyag-fogyasztásunk ne legyen magas, azonban ilyenkori is a szabályzást folyamatosan követve "hullámzik". Ha te állandóan el szeretnéd tolni a lambda értéket a szegény keverék irányába, akkor egyrészt a motorteljesítményed alacsonyabb lenne, másrészt az égési hőmérésklet, így a nitrogén-oxid-kibocsátás magasabb, a CO- és a szénhidrogéneké (HC) várhatósan alacsonyabb. A fogyasztás fajlagosan lehet, hogy kevesebb lesz, de a gyakorlati életben a 100 km-re vetített fogyasztásod majdnem biztosan magasabb lesz, mert az autó nem az optimumon üztemel, nagyobb gázpedálállásokat kell használnod (ti. jobban kell taposni), és ennek mindig nagyobb fogyasztás lesz az ára.

Az ECU hangolása valóban elsősorban a károsanyag-kibocsátásra van optimalizálva, de ez majdnem egybeesik a lambda 1-es aránnyal és a motorüzem is ebben a tartományban (0,85-1,05) ideális, innen eltérve semmi előny nem származna belőle, sem megnőtt teljesítmény, sem csökkent károsanyag-kibocsátás, de még a fogyasztás sem csökkenne. Még jobban eltolva a lambdát akármelyik irányba már a motorüzemet, a működést is veszélyeztetné.

Üdvözlettel:

Autódoki